Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips och rÃ¥d inför investering av bergvärme - offerter finns  (läst 3111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kungfuu

  • Gäst
Hej alla kunniga!

Vi har i stort sett beslutat oss för att ersätta elpannan hos oss med en bergvärmeanläggning.
Jag har fått besök av tre st firmor som har tittat och offererat, men jag är novis och vill gärna ha vägledning före beslut!

Lite om förutsättningarna:
Souterränghus från 1965 i Stockholm med två fulla våningsplan. Bo/Biyta 148+20m2 som dock bör värmas också då de ligger under boyta.
Inga större åtgärder är gjorda, vinden är delvis tilläggsisolerad men inte i större utsträckning.
Vi har bott i huset sedan november -13 dvs under två milda vintrar.
Fönster och dörrar planeras bytas på sikt men vi antar att värmekällan gör största besparingen nu.

Idag är systemet som sagt en elpanna (Focus) som är 10 år gammal.
På ovanvåningen där vi uppehåller oss finns dock en Daikin luft-luft som utan större problem har värmeförsörjt hela våningen själv.
Nedervåningen ligger i träda i väntan på renovering, där har två-tre radiatorer fått vara på för att inte kyla ner helt i badrum och tvättstuga.

När vi kommer till förbrukning är sanningen att vi inte vet den till fullo.
Första året gjorde vi av med ca 22'000kWh inkl hushållsel, så gissningen ligger på ca 30' (utan L-L-pump) om vi också värmer nedervåningen. Det sades att hushållsel och värmepump i princip tar ut varandra i kostnad-besparing.

Vi vill på sikt att vår räkning ska gå ner och inte upp när vi börjar använda hela huset på allvar, så därför har följande tre varit på besök:

1. Leverentör 1: Säljer Thermia, hävdar att det är bäst men säger också att alla stora märken blir bra. Föreslår ett borrdjup på 160m och en 8kW-pump.
Har pris på både Diplomat Optimum samt G3. Den senare är lite dyrare men sparar också mer. Inga konstigheter med installation påpekade.

2. Leverantör 2: Säljer Daikin inverterpump. Gjorde en seriös djupdykning och kollade radiatoryta. Han flaggar för att det vi har är i minsta laget för att
kunna värma tillfredsställande om det är riktigt kallt, men tycker också man kan vänta och se innan man gör åtgärder.

3. Leverantör 3: Lika 1 men med något högre prislapp. Tycker inte radiatorerna är ett stort problem förrän man har provat och märker var det är kallt.


Alla tre ligger rätt lika i pris om man tittar på G3 vs Daikin, strax under 130+borrtillstånd inkl ROT.


Nu till frågorna:

1. Jag tycker nuvarande förbrukningen är hög med tanke på att vi bara värmer i stort sett ett plan och dessutom med värmepump. Är det något som sticker iväg som jag har missat eller är det så att luft-luft trots allt drar en hel del?

2. Sparar man verkligen så mycket som de säger, runt 2/3? Läser jag runt här på forumet lite så verkar det vara glädjesiffror. Det påverkar ju pay-offtid osv.

3. Finns det något märke som borde vara här och uttala sig, jag har kontaktat både IVT och CTC för länge sedan men de verkar inte så angelägna.

4. Det oroar mig lite att vi inte kommer ha tillräckligt med värme om det blir kallt då jag inte har en aning om max FLT i dagsläget. Det finns vissa tillverkare som hävdar att deras pumpar matar ut upp till 65 grader. Är det ett bättre alternativ i mitt fall, eller hur ser ni på det?

5. Vad är det jag inte tänker på men borde? Jag mottar alla tänkbara tips! Jag kan bifoga specarna jag har fått av leverantörerna om det är till hjälp.


Tack på förhand
Johan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag förstår inte riktigt husets storlek, är det 2 X 148 + 20 m2 eller bara 148 + 20 m2?

Om man räknar på 74 m2/våningsplan + 20 m2 biyta nere i källaren så kan man använda en chablon.
i delen som är under mark (delvis) kan man räkna med lite lägre energibehov, där kyler ju inte uteluften så mycket när det blir riktigt kallt ute.
Säg att det går 50 W/m2 där och i biytan och ca 60 W/m2 uppe så blir det:
94 X 50 W = 4,7 kW
Ovanvåningen
74 X 60 = 4,44 kW.

Om denna uträkning stämmer så har ni ett toppeffektbehov för värme om ca 9.14 kW vid DUT.
Till detta kommer tappvarmvatten, ca 5000 kWh/år eller 13 kW/dygn, alltså ca 0.5 kW.
Totalt alltså ca 9.6 kW effektbehov på årets kallaste dag.

Alla värmepumpar du kollat på passar bra, har du klena radiatorer så skadar det inte om värmepumpen kan göra 65 grader varmt vatten, tror nog att både Thermia och Daikin kan det.
Du borde även kolla på Nibe, de bör kunna ligga prismässigt väl i nivå med de andra, och så vitt jag kan bedöma finns ingen avgörande kvalitetsskillnad mellan t.ex. Thermia och Nibe.
Daikins värmepump är en inverter, det är inte Thermian (Men de skall enligt uppgift ha en inverter på gång i höst).
Fördelarna med en inverter är att de kan anpassa effekten efter behovet, och rätt dimensionerad så krävs inget eltillskott alls om du köper en Inverter.
Daikins värmepump borde klara ert hus helt utan eltillskott.
On/off-värmepumpar bör nog dimensioneras till 8 (Thermia) eller 10 kW (Nibe).
Anledningen till att man skall välja en mindre Thermia är att de har scrollkompressor som inte tappar lika mycket som nibe i uteffekt vid hög framedningstemp (Vid kall väderlek).
En 10 kW Nibe ger ungefär lika hög uteffekt som en 8 kW Thermia vis 55 graders framledningstemp.

Frågorna om radiatorkretsen kan man inte svara på utan att ha sett, eller fått en ordentlig redovisning av radiatorytorna.
Du kan själv med hjälp av olika radiatoreffekttabeller hos tillverkarna kolla vad dina radiatorer ger för effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
2. Besparingen ligger rund 2/3 jämfört med uppvärmning med elpanna.
Jämför man med LLVP blir det en annan siffra, där finns inte så mycket att vinna.
3. Kolla som sagt med Nibe också, om du vill.
4. Jag tror att du kan testa med det du har, om du i framtiden väljer att göra nått åt husets isolering, fönster och dörrar så kommer detta hjälpa till att sänka behovet av framledningstemperatur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

kungfuu

  • Gäst
kungfuu
SV: Tips och råd inför investering av bergvärme - offerter finns
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2015, 11:58:20 »
Hej igen och tack för snabba svar!

Jag kanske var otydlig, huset är 168m2 totalt varav 20 är biyta på nedre plan dvs boyta 84 uppe och 64 nere.

Det känns ändå som att jag är på rätt spår och jag lutar åt Daikin då jag helt enkelt har förtroende för dem.
Han som vill sälja den till mig har räknat på totalt värmebehov om 7,4kW vid -15 men radiatorerna ger knappt 6,3 vid 55 grader framledning. Problem i praktiken? Vi väntar nog och ser hur det beter sig. Ett förslag är ett par konvektorelement för bättre värmespridning, men de ligger inte högt i kurs hos estetiska rådet här hemma...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
7,4 kW till ett äldre hus på 168 m2 låter i mina öron lite knappt.
Sen fixar denna värmepump 65 grader framledningstemp vilket ökar värmeavgivningen med ca 25%.
Jag är dock lite fundersam. :-\
« Senast ändrad: 14 juli 2015, 13:04:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vårt hus är 175 m2, Älvsbyhus -74, 13 mm isolering i bodelen och 70 mm i garage/förråd, vi håller 19-22 grader i hela huset.
Vi klarar oss med vår värmepump (ca 7 kW) ned till ca -29 grader.
Så det är förstås inte omöjligt att det kan stämma för trådstartaren.
Det som gör vårt hus "snålt" tror jag är avsaknaden av mekanisk ventilation.
Vi har dessutom uterum som isolerar delar av ena långsidan en aning, och delar av fönsterna bytta till treglas, samt ny ytterdörr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

kungfuu

  • Gäst
kungfuu
SV: Tips och råd inför investering av bergvärme - offerter finns
« Svar #6 skrivet: 15 juli 2015, 08:43:49 »
Hej igen,
Svårt för mig att veta, samtliga entreprenörer har gissat olika.
E1: 8,5kW
E2: 7,4kW
E3: 9,6kW inkl varmvatten (vet inte för övriga)

Har det någon egentlig betydelse pumparna sinsemellan eller är det bara radiatorerna som blir för klena?

Jag snubblade också över fenometet elementfläktar för att öka värmespridningen. Är det någon som har erfarenhet av det och hur står det sig gentemot konvektorelement?

//J

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Hejsan.
Jag är inte bevandrad i storlekar och sånt, men se upp lite med pay-off beräkningen. Våra offerter räknade pay-off på hela den tänkta förbrukningen.
Jag sa till vår ÅF att med bergvärme så vill vi även ha varmt i garaget (vilket var kallt innan), vi vill såklart inte använda vår luft/luftvärmepump. Då räknade han ut att vi behöver ha en pump som ger totalt 29.000kWh till värme och varmvatten, BVP kommer att förbruka ca 9000kWh (COP 3.4) för att ge den energin. Pay-off på den besparingen skulle bli ca 10 år.

Problemet med att räkna pay-off på dom siffrorna är att.
1.  Utan BVP sÃ¥ skulle vi inte ha värme i garaget, sÃ¥ det är en energi som vi inte kan spara in.
2. Vi har redan en värmekälla (luft/luftpumpen) som sänkt elförbrukningen. Vi kan inte spara in den energin igen.
3. Vi hade en faktiskt total förbrukning på ca 27.000kWh inkl hushållsel, då kan vi inte spara el för värme från 29.000kWh.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Element fläktar eller större radiatorer sänker FLT och vid lägre framledningstemperatur ger alla värmepumpar med effekt.

Jag värmer 160 kvadrat med en ctc 5 kW och pumpen stannar och pausar när det är -22 grader. Behövde dock aldrig över 27 grader den gångna vintern. Har varit uppe på 36 grader vid -1 och 20 m/s

Jag skulle erkomendera Dalkin eftersom han tog upp radiatorena, men ta referens på honom så han blir färdig med projektet.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad kungfuu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen,
Jag har gjort den fatala upptäckten att jag blandat ihop Ã¥rskostnad och förbrukning vilket gör att vÃ¥r nuvarande förbrukning är mer humana 17'000 inkl hushÃ¥llsel  :o

Jag vet inte om det påverkar annat än att jag har marginalerna på rätt sida, men jag har informerat samtliga aktörer om missen.

Vad gäller val av entreprenör - jag vet att både nr 1&3 är bra bolag med goda vitsord. Nr 2, Daikin har jag svårt att hitta något på.
Är det ett varningstecken att firmor visar dålig ekonomi, jag vill inte gärna stå med en konkurs under processen eller ens garantitiden?

//J

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Dålig ekonomi brukar alltid vara ett varningstecken så jag skulle nog avstå en affär med en sådan firma även om dom var lite billigare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!