0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En fundering?Hur lång tid tar det för varmvattnet att sjunka 10 grader när inget uttag sker.Jag har min ställd på 50 grader med kopplingsdiff 4 dvs på 48 och av 52.När varmvattnet laddat klar är det 59-60 grader.Tacksam för svar då jag misstänker att jag har lika problem som AZ.Vad är hysteres?
Nu verkar växelventilmotorn för min trevägare gett upp helt.Tidigare hörde jag tydliga smällar varje gång den skiftade läge. Nu hörs ett svagt klick och man ser en liten arm på sidan om motorn sakta röra sig och sen stanna i mittläge. Varmvattnet tappar nu temp på 10 minuter!Blir nog akut byte inom ett par dar.Skumt att detta händer just 1 dag efter att jag börjar mäta?Är det någon här som demonterat denna motor? Är ventilen och motorn separata delar så att man kan demontera motorn utan att tappa ur vatten?Det ser ut som om motorn är enkelt demonterbar.
Här är en bild på Honeywell Växelventil enkel att montera av motorn utan verktyg.
Nibe motionerar sin växelventil med sitt VP program då man väljer höst/vår istället för sommar för då går den över till rad läge efter var VV laddning. Då kyls VP ner och det ä'r det "kalla "rad systemet som få en lite skvätt värme och VP förhindras att lösa på överhetning efter det varma VV ladddningens slut.Skonar kompressor och detaljer vid varje stopp.
Nu måste jag erkänna att jag inte vet hur man ställer en gammal IVT i sommarläge... Eller ställer den dit sig själv när det är varmt ute??
Men även med ny växelventil kan jag få väldigt täta värmningar just efter stor urtappning. Det beror på kontruktionen där man värmer upp manteln till viss temp och VV-vattent inte hinner stabiliseras innan värmningen avbryts. Hur ser din VV-värmning ut nattetid?
IVT som loggas lär inte rosa marknaden med positiva resultat.Det är min högst personliga uppfattning - och inget som jag har direkta belägg för, därför ser ser jag gärna att andra "loggare" som kan komma med andra fakta ger mig fel.Då värmepumpsforum är ett oberoende forum har jag absolut ingen vinning av att framställa någon eller några tillverkares värmepumpar i dålig dager, jag har dock svårt att se att hystersreglering skulle vara optimalt.
Jag har gjort en loggning av varmvattenkörningarna. Jag skruvade ner värmeratten helt för att den inte skulle värma huset.Precis innan tolv steg jag in i duschen, en lite extra lång skön dusch...Värmepumpen slår till och från som en galning efter stort varmvattenuttag. Om inte återstartfördröjningen fanns skulle den starta ännu oftare.Mellan kl 12 och 15 slår den till åtta gånger Är även min trevägare kass tro, jag känner i alla fall ingen värme på radiatorkretsen när VP gör varmvatten?Hysteresen för varmvatten skall ju vara 5 ºC enligt boken, men min är snarare 3 grader enligt loggen...Även om man på, någon konstlad väg, får till en större hysteres så försvinner ju inte fenomenet att kompressorn snabbt värmer upp yttermanteln på beredaren och sedan slår av.Detta är nog spreciellt i början på vattenuttag när vattnet i beredaren fortfarande är varmt, och speciellt med en kraftig värmepump. Hur funkar det på nyare konstruktioner tro?
Förslag:Flytta VV till yttermanteln.Flytta VB-f och VB-r till 1-2 meters avstånd från VP.
Om jag stänger av den externa CP, och stänger ventilerna till den, och sätter en givare mitt på bypassen så bör man väl få en ganska rejäl höjning där om växelventilen läcker?
Jag kan väl tillägga (för att inte bara klanka på IVT ) att min Nibe tappar väldigt mycket i temp på kort tid sedan den laddat tappvarmvatten, det beror inte på en felande trevägsventil - utan på att trevägsventilen växlar så långsamt att vattnet i manteln delvis hinner ersättas med vatten från radiatorsystemet när trevägsventilen växlar.Ingen tillverkare har vad jag vet lyckats fixa växlingen mellan tappvarmvattenvärmning och radiatorvärmning perfekt. Det finns definitvt utrymme för förbättring just på denna punkt.
Bytte 3-vägsventilen för nån månad sedan och det vart bättre.. Men inte mycket..Efter att ha kollat loggningen i en månad så håller sig mitt VV som bäst 2-3 timmar.. Märkte även att vid VV höjning så blir radiatorrören varma i huset.. Är det bara att byta 3-vägaren igen eller kan motorn blivit dålig iochmed att förra växelventil hade kärvat ordentligt?Förslag mottages tacksamt
Jag ser på diagrammet som 747 postat idag att även hans varmvatten droppar några grader direkt efter VV-värmning. Kanske beror även det på att det tar tid för trevägaren att växla.
Blir inte riktigt klok på detta. Vissa säger att ivt toppar vv efter radiatordrift, andra att den toppar när radiatordrift är klar och varmvattentempen är under börvärde men inte nödvändigtvis under hysteres medan andra säger att varmvattenprodktion bara kopplas in när tempen sjunker under inställd hysteres. Hur fan är det egentligen?
Den sista värmningen kanske var en legionellakörning?
Citat från: Rickard skrivet 04 juni 2006, 09:54:49Den sista värmningen kanske var en legionellakörning?Jag skjuter in en fråga i den här gamla tråden...Finns det legionellahöjning i dessa "gamla" (1997) pumpar?Jag har tittat i boken "IVT Greenline Compact Handledning" men inte hittat något.Hur ofta kör den i så fall legionellahöjningen och kan man styra den på något sätt?
Svarar på detta gamla inlägg: ja det finns. Man kan slå på och av "VV-spets" samt ändra intervall 1-14 dar. Ta bort frontlucka så ser du byglingar och rattar.