Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert  (läst 1932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Abbeolin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!
Detta är mitt 1a inlägg.
Jag har ett 240 kvm hus med kallvind där rören går till det vattenburna värmesystemet.
Förr eldades med olja i kombipanna men nu ska den ut.
Då ack tankar inte fick plats grävde jag ner 10m kulvert till garaget och håller på att koppla ihop en euronom keram 33 med 5 tankar på ca 3000L.

Nu till frågan. Jag trodde mig klara mig med 5% expansion till ett slutet system men har nu förståttå att det krävs 10%. Då jag gör allt väldigt budget är det inget alternativ att köpa ett nytt slutet kärl för tillfället så jag kollar på öppet kärl.
Boningshuset är högre är garaget och jag kan troligen inte komma över översta röret i bostadshuset med ett öppet kärl i garaget. Krävs det eller hur funkar det?


Mvh Abbe Olin
« Senast ändrad: 14 oktober 2018, 22:11:02 av Abbeolin »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2018, 08:29:58 »
Ett öppet kärl ska sitta över högsta radiatorn annars funkar det inte. Vet dom med liknande lösning som dig som kör värmeväxlare mellan vattnet i tankarna och radiatorvattnet men då krävs separat exp till huset och dubbla cirkpumpar så billigare blir det inte men man bygger antagligen så för det brukar inte anses vara ok med slutat exp kärl till vedeldning om man inte har nödkylning av pannan och sen är väl inte livslängden på exp kärlet så lång heller och dom kostar en del när det blir stora kärl.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2018, 09:02:55 »
Expansionskärl är väl inte så dyra? Om du redan har ett som är på 5% av volymen så kan du köpa ett till lika stort och koppla in båda.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Abbeolin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2018, 09:50:06 »
Ett öppet kärl ska sitta över högsta radiatorn annars funkar det inte. Vet dom med liknande lösning som dig som kör värmeväxlare mellan vattnet i tankarna och radiatorvattnet men då krävs separat exp till huset och dubbla cirkpumpar så billigare blir det inte men man bygger antagligen så för det brukar inte anses vara ok med slutat exp kärl till vedeldning om man inte har nödkylning av pannan och sen är väl inte livslängden på exp kärlet så lång heller och dom kostar en del när det blir stora kärl.

Över högsta radiatorn klarar jag galant men röret som leder till radiatorerna sitter ca 4,5m över radiatorerna. Räknar man på översta röret eller radiatorn?

PS. Jag har nödkylningsslinga i pannan inbyggt.
Mvh

Utloggad Abbeolin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2018, 09:52:09 »
Expansionskärl är väl inte så dyra? Om du redan har ett som är på 5% av volymen så kan du köpa ett till lika stort och koppla in båda.

Ett billigt märke 150 L kostar 2300:- och då kan mina inte ens köpa reservdelar till...
Mvh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2018, 13:57:23 »
Över högsta radiatorn klarar jag galant men röret som leder till radiatorerna sitter ca 4,5m över radiatorerna. Räknar man på översta röret eller radiatorn?

PS. Jag har nödkylningsslinga i pannan inbyggt.
Mvh
Det är tyvärr översta röret som gäller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2018, 15:24:48 »
Vad händer om det öppna expansions kärlet sitter nedanför den översta radiatorn?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2018, 09:01:07 »
Det kommer bli luft i den del som är över exp kärlet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2018, 22:03:02 »
Vart kommer luften ifrån?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med exp kärl i vedeldat system med kulvert
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2018, 22:50:08 »
Det kommer vara luft i rören från början ett lågt placerat exp kärl gör det svårt att lufta även om cirkpumpen kan trycka runt vattnet så finns en stor risk för problem med kärlet lägre och risk att luften kommer in på nytt genom tex läckande radiator koppel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!