Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Hur justera (sänka) flödet i radiatorkretsen  (läst 1235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hälsoingenjören

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag har en IVT bergvärmepunp installerad oktober 2019.

Cirkulationsflödet i radiatorerna är överdrivet högt. När cirkulationen slår till väcks jag och det susar i alla radiatorer. Jag minns att installatören ansåg att det var bättre och slet mindre på cirkulationspumpen om den slog till sällan och då cirkulerade rejält - jag instämmer ej! Det känns heller ej snällt med det forsandet i radiatorer i ett hus från 1936 (källare + 2 våningar boarea om 70 kvm/st). 2-rörssystem.

Hur sänker jag cirkulationen i radiatorerna?
« Senast ändrad: 24 februari 2022, 20:42:21 av Hälsoingenjören »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: IVT Hur justera (sänka) flödet i radiatorkretsen
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2022, 21:08:47 »
Tips: ladda ner och kolla i Installatörshandledningen. Där står det nog hur man bör ställa flödena så det blir lagom. Jag hittade den här på nätet så vet inte om det är helt rätt: https://jseducation.se/files/pages/ivtpremiumlinehqinstall.pdf (jag har ingen IVT själv så jag vet inte hur man gör)

Kolla t ex avsnitt 13.4:
>13.4 Drifttemperaturer
>Kontrollera temperaturerna i värme- och köldbärarkretsen efter 10
>minuters gångtid
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Hur justera (sänka) flödet i radiatorkretsen
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2022, 21:17:16 »
SlÃ¥r till ??? cirkpumpen för värmen ska alltid snurra. Nu ser jag inte vilken som är för värmen. första fotot stÃ¥r pÃ¥ maxfart  10 sänk den till 8 till att börja med , foto 2 har ett vred pÃ¥ kopplingsboxen 1 - 2 - 3 se vad den stÃ¥r pÃ¥ nu. kanske sänka den till 2 om den är pÃ¥ 3. Det är den pump som inte har svart isolering pÃ¥ rören som är för värmen , den andra är för borrhÃ¥let Läs i manualen för att ställa om till konstant drift av pumpen om den startar och stoppar

Utloggad Hälsoingenjören

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läser för fullt: https://perssonsror.se/wp-content/uploads/2018/09/AnvH_PL_HQ_201710_6720822363_01.pdf
och för installatörer: https://cdn.jseducation.se/files/pages/ivtpremiumlinehqinstall.pdf
:)

Gick in i installationsmode och 9.16.2.3.1 och Konstant pumphastighet stod på auto --> satte den på 50% ... tänker jag rätt?

Det forsar iaf inte i rören på samma sätt!!! Yippieee!! Men vad innebär det mån tro .... Har helelr ej justerat enligt de tipsen ni vänligt delade ... borde jag göra det också...?
« Senast ändrad: 24 februari 2022, 21:27:36 av Hälsoingenjören »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Hur justera (sänka) flödet i radiatorkretsen
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2022, 21:46:08 »
VB-pumpen ( värmebäraren )  kan du säkert sänka farten pÃ¥ lite , brukar inte behöva full fart , bara om den är ensam i ett system med bÃ¥de element och GV ( golvvärme )

Edit såg att du satt den till 50 % ,bara prova och ändra om det behövs.
« Senast ändrad: 24 februari 2022, 21:47:53 av 25fOCUS »

Utloggad Hälsoingenjören

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har bara element på vatten (GV går på el). Hur sänker jag värmebäraren (VB pumpen)?

Edit: Aha, så det var pumphastigheten du avsåg. Jag antar att det är ytterligare lägre än 50% man ev provar.

Hela systemet var så mycket tystare innan bergvärmen. Varje gg cirkulationen slår till så märks det, även nu (men oh så mycket snällare nu med 50%!!).
« Senast ändrad: 24 februari 2022, 21:54:01 av Hälsoingenjören »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Hur justera (sänka) flödet i radiatorkretsen
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2022, 22:10:40 »
Tror inte att pumpen gör detta med slÃ¥r till, den gÃ¥r konstant nu och mindre sus. Om du kan kolla när den gör VV ( varmvatten )  kan bli när den ( växelventilen ) slÃ¥r över frÃ¥n VV till värme lite snabbt, kanske en dunk. Det blir lika när den slÃ¥r om, dÃ¥ är det bra varmt atten som helst plötsligt ska ut i rören och det kallas för knäppning. rören rör sig i längdled. I övrigt för du prova med lite olika farter pÃ¥ pumpen själv. Har du du 2-rörs sÃ¥ behövs inte mycket fart för att fÃ¥ runt flödet. Men det kan bli för dÃ¥lig värme om flödet blir för lÃ¥gt.

Utloggad Hälsoingenjören

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack 25focus!  "love"  DÃ¥ tror jag jag testar direkt med 25%! Om det är svalare imorgon bitti sÃ¥ vet jag varför! Kommer garanterat sova bättre oavsett 50% eller 25% med denna förbättring! <3

Något är det ju som slår till, om det är växelventilen som ändrar från varmvatten till radiatorvärme så får jag kika på det imorgon kväll efter kinesiologin!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Hur justera (sänka) flödet i radiatorkretsen
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2022, 22:51:11 »
Ett litet PS . om det är lite för låg fart på flödet ut, kanske det inte växlar som det ska och VP får lite för varmt tillbaka, men det märker du om det blir ett larm om högtryck.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!