Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?  (läst 12468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #15 skrivet: 16 november 2011, 18:01:15 »
Plockar upp min gamla tråd igen.
Vi har löst "problmet" med att ha extra VV mellan 6-7 på vardags morgonar.
Dock är jag fortfarande lite sugen på att titta på detta med dörrkolockan. Dock undrar jag om det funkar att ha den i tidstyrt läge och samtidigt få 60 extra minuter vid "knapptryckning".

Testa att sluta ingången för extra VV samtidigt som du har den inställd på tid och se vad som händer
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #16 skrivet: 17 november 2011, 11:11:29 »
Testa att sluta ingången för extra VV samtidigt som du har den inställd på tid och se vad som händer

Om han trycker pÃ¥ knappen pÃ¥ morgonen, fÃ¥r han dÃ¥ extra-extra VV?  :P

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #17 skrivet: 17 november 2011, 12:36:35 »
Om han trycker pÃ¥ knappen pÃ¥ morgonen, fÃ¥r han dÃ¥ extra-extra VV?  :P

Nä, inget alls ;D
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #18 skrivet: 01 december 2011, 22:15:45 »
finns trÃ¥dlösa vägströmbrytare borde funka gÃ¥r ca 30 m   knapp + motagare 180kr pÃ¥ jula har jag för mig. Finns även pÃ¥ clas ohlsson men de var nog lite dyrare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #19 skrivet: 05 december 2011, 08:40:28 »
finns trÃ¥dlösa vägströmbrytare borde funka gÃ¥r ca 30 m   knapp + motagare 180kr pÃ¥ jula har jag för mig. Finns även pÃ¥ clas ohlsson men de var nog lite dyrare

Det som behövs är dock inte en av/på brytare, sedan brukar dessa behöva en viss last för att fungera.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #20 skrivet: 05 december 2011, 21:50:27 »
det borde funka att trycka 2 gånger. Den jag kollade på hade ett inbygt batteri är det inte den som drar ?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #21 skrivet: 07 november 2012, 21:40:48 »
Plockar upp min gamla tråd igen.
Vi har löst "problmet" med att ha extra VV mellan 6-7 på vardags morgonar.
Dock är jag fortfarande lite sugen pÃ¥ att titta pÃ¥ detta med dörrkolockan. Dock undrar jag om det funkar att ha den i tidstyrt läge och samtidigt fÃ¥ 60 extra minuter vid "knapptryckning". Anledningen att jag undrar är att jag idag fÃ¥r koppla ur tidsstyrningen för att fÃ¥ 60 minuter med extra VV utanför den inställda tidsramen... Och ibland glömmer jag att slÃ¥ pÃ¥ tidsstyrningen igen efterÃ¥t. Vilket resulterar i att frugan duschar utan kokhett vatten morgonen efter =  knUp
Om ja kunde fÃ¥ bÃ¥de timer och knapp sÃ¥ kan jag inte glömma att ställa om  :)

Jag har nu hittat info om hur det funkar med fjärrstyrningen. Det funkar ihop med veckotimern, det ena utesluter inte det andra... Så nu hade jag tänkt köpa en fjärris men frugan säger att det räcker med en knapp vid pannan (i grovköket). Får bli en ringklocka antar jag... Nu kan jag inte riktigt detta, men varför kan man inte ha en vanlig brytare? Är det för att det behövs ett relä som slår om? Det räcker alltså inte med att kortsluta en tråd med en vanlig återfjädrande brytare?

Edit: Har läst på lite till och kommit fram till att det räcker med en vanlig brytare, eller ringklockeknapp. Det där med relä var ju om jag ville använda en fjärrstyrd knapp som skulle få över brytningen från ringklockan till plinten...
« Senast ändrad: 07 november 2012, 21:56:04 av nybom »

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #22 skrivet: 07 november 2012, 22:10:55 »
för att aktivera extra vv funktionen via knappen skall den vara intryckt i minst 3 sekunder... och de flesta trådlösa ringklockor (med min minimala kunskap om sådana) brukar bara slå till och sedan genast slå ifrån... men det kan ju säkert och enkelt lösas på nått sätt
Lycka till// SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #23 skrivet: 08 november 2012, 07:54:34 »
för att aktivera extra vv funktionen via knappen skall den vara intryckt i minst 3 sekunder... och de flesta trådlösa ringklockor (med min minimala kunskap om sådana) brukar bara slå till och sedan genast slå ifrån... men det kan ju säkert och enkelt lösas på nått sätt
Lycka till// SvenE

Japp, jag tror att den bästa lösningen är något liknande med det "109an" tipsar om i svar #12: http://www.kjell.com/?item=88012&path=
Den kan man ställa att kortsluta olika långa tider vid tryck på fjärrisen, 5 s t.ex. Men då kostar den ju 499:-, ändå billigare än CTC's trådburna knapp för 700:-...

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #24 skrivet: 12 november 2012, 20:53:09 »
Jag förstÃ¥r inte riktigt varför sÃ¥ mÃ¥nga stänger av elpatronen i övre pannan och sen tycker pumpen inte klara leverera tillräckligt varmvatten. Varför krÃ¥ngla till det och koppla in en extra vv-beredare när det är just var elpatronen i övre pannan är? Det gÃ¥r ju även att begränsa effekten i den om man vill det. Jag har själv följt rÃ¥den här pÃ¥ forumet och kört sÃ¥ och svurit mÃ¥nga gÃ¥nger över kallt vatten men kör nu med 1,5 kw pÃ¥ övre pannan och kan ställa precis vilken temp/mängd varmvatten jag vill ha. Det är ju faktiskt sÃ¥ den pannan är designad. Värmen frÃ¥n övrepannan tas ju inte till framledningen förrän nedra panna/pump inte längre klarar hÃ¥lla framledningstempen. När det blir för kallt för att pumpen skall räcka till att värma sÃ¥ fÃ¥r man ju ändÃ¥ koppla in elpatronen i övre pannan. Tycker mest man lurar sej själv och är dumsnÃ¥l genom att tror att man kan stänga av för att spara pengar och ändÃ¥ ha bÃ¥de massa värme och massa varmvatten.  Nu blir jag väl knUp men det är ju faktiskt sÃ¥ EcoEl är är tänkt att fungera.
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #25 skrivet: 18 november 2012, 19:50:16 »
Om du lyckats missa det...  :)

Värme (termisk energi) leds frÃ¥n varmt till kallt  .,;-.  Om du har varmare i övre jämfört med undre del pÃ¥ en EcoEl sÃ¥ använder du elpatron för att värma huset. Även om inte shunten öppnat för framledning frÃ¥n övre del.

Det är inget fel på EcoEl, "problemet" är att den inte är optimerad. De som konstruerade den sitter nu på Mecaterm ( tummenupp ) och även om HPB300 har sina brister så klarar sig deras nya konstruktion sig bättre utan elpatron. Och samtidigt är det inget slump att CTC EcoZenith I550 ser ut som den gör, den tar sig elegant runt problemet med EcoEl.

Felet med EcoEl är dock inte hur den är tänkt att fungera, felet är att varken CTC eller ÅF berättar för kunden om de problem som kan uppstå.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #26 skrivet: 18 november 2012, 20:37:57 »
Men även hpb300 använder ju samma volym till både värme och vv med endast en skiktplåt emellan. Nu tror inte jag det är nått problem men om det vore Ctc problem så bör det vara samma på mecaterm tror mera på att Ctc lider av för liten volym samt avsaknad av växelventil
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #27 skrivet: 18 november 2012, 21:40:50 »
Hela grejen är ju just avsaknaden av växelventil; problemet är inte primärt skiktplåten utan att värmen ovanför tillverkats av elpatron. En EcoZenith I550, Euronom VPX300 eller Mecaterm HPB300 behöver normalt inte elpatron för att spetsa VV. Det gör en EcoEl.

Och helt rätt, som jag skrev här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49435.msg498303#new tidigare idag så hoppas jag att de inte nöjer sig med 223 liter i nya EcoEl. Det är för lite för att kunna ge tillräckligt med VV utan att behöva ladda till en alltför hög temp.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #28 skrivet: 19 november 2012, 20:22:11 »
Menar du att euronom inte har växelventil ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #29 skrivet: 19 november 2012, 20:41:56 »
Nej, jag skriver att EcoElens huvudproblem är avsaknad av växelventil. Skiktplåten är ett sekundärt problem som för EcoEl är ett större problem än för de övriga (som samtliga har skiktplåt) just eftersom den saknar växelventil.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!