Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!  (läst 8214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svanteek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« skrivet: 06 februari 2022, 09:52:11 »
Min XRH40 drar betydligt mer ström med maxfläkt inställd mot när jag har fläkten på auto vid värmedrift. Är ni fler som upplever det? Vid -5 drar den ca 800 watt/h med fläkten på auto men med högsta fläktläge inställt kan den dra uppåt 1200-1300 watt/h vid -5 (och då går han ju inte på full fläkt hela tiden ändå). Skulle säga att den överlag  drar 25-50% mer med full fläkt på.
Reflektioner på den skillnaden? Själva fläkten i innedelen drar ju nästan ingen ström vad jag förstått så då måste det väl ha med kompressorn att göra, att den går på och av mer, eller finns andra förklaringar? En förklaring kan ju vara att den generellt går på lägre fläkt och att värmen samlas mer i närheten av innedelen när man har fläkten inställd på auto, men jag tycker den fläktar på bra med auto också i alla fall när det är kallt ute åtminstone, så jag vet inte om det är hela förklaringen.
« Senast ändrad: 06 februari 2022, 10:54:03 av Svanteek »

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2022, 10:32:43 »
Är det Auto läget för fläkten du åsyftar ?
Eller autolägen för värme / kyla ?
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Svanteek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2022, 10:40:23 »
Är det Auto läget för fläkten du åsyftar ?
Eller autolägen för värme / kyla ?

För fläkten

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2022, 11:03:24 »
Du når högst troligen en större yta med högre flöde och slipper komplettera med tex elradiatorer så den högre förbrukningen ”tjänas” tillbaka
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Svanteek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2022, 11:44:35 »
Du når högst troligen en större yta med högre flöde och slipper komplettera med tex elradiatorer så den högre förbrukningen ”tjänas” tillbaka

Jo så är det kanske men vad är det som gör att det är så stor skillnad? Det är ju inte fläkten i sig  på innerdelen som drar så mkt ström.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2022, 12:00:57 »
Först behöver du mäta över tid på kanske ett dygn för att se vad den verkliga skillnaden blir.
Kruxet är att dom yttre förutsättningarna med olika temperaturer kanske skiljer sig åt lite så det inte blir en helt korrekt jämförelse.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Svanteek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2022, 12:26:45 »
Först behöver du mäta över tid på kanske ett dygn för att se vad den verkliga skillnaden blir.
Kruxet är att dom yttre förutsättningarna med olika temperaturer kanske skiljer sig åt lite så det inte blir en helt korrekt jämförelse.

Jag har mätt flera dygn över lång tid för att se skullnaden. Så att den drar mer med full fläkt råder det ingen tvekan om.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2022, 12:34:12 »
Att den drar lite mer är inte så märkligt då det är en större luftmängd som man ska värma istället för att en annan värmekälla ska värma.
Låter dock som lite hög skillnad om det är mätt över längre tid men framgår inte hur mycket större yta du når med högre luftflöde
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Svanteek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2022, 13:13:37 »
Att den drar lite mer är inte så märkligt då det är en större luftmängd som man ska värma istället för att en annan värmekälla ska värma.
Låter dock som lite hög skillnad om det är mätt över längre tid men framgår inte hur mycket större yta du når med högre luftflöde

Totalt 70 kvm med värmeförflyttare i varje rum. Ett plan. Sist jag var dit och den var satt på full fläkt var det samma temp i varje rum, inte tappat nån grad alls. Nu har jag satt den på auto och ska dit nästa helg så då får jag se om det är skillnad i rummet längst bort. Förra gången jag var där och hade haft den på auto så höll rummen samma temp men då var det lite varmare ute. Är det samma temperatur i alla rum nu också på auto när det varit lite kallare ute så är det en stor skillnad i förbrukning tycker jag utifrån vilken inställning man har.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2022, 13:37:57 »
Humm.

Maskinerna är ju programmerade att inte gångs Max effekt om inte fläkten inne går på max, så den temporära förbrukningen är högre vid maxfläkt men den går troligen kortare perioder innan temperaturen är uppnådd. Och sen går den i  viloläge. Men med en kraftig maskin som XRH40 så räcker nog både auto och 3-4-5 fläktlägena att hålla temperatur på 70kvadrat fram tills dess att utetemperatur kryper ner åt -10.

Men totala förbrukningen på dygnet borde blir likvärdig, kanske något lägre på auto men enstaka kW/dygn. Och det är ju svårt att se beroende på utetemperatur och blåst som påverkar lika mycket. 

Utloggad Svanteek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2022, 15:52:58 »
Humm.

Maskinerna är ju programmerade att inte gångs Max effekt om inte fläkten inne går på max, så den temporära förbrukningen är högre vid maxfläkt men den går troligen kortare perioder innan temperaturen är uppnådd. Och sen går den i  viloläge. Men med en kraftig maskin som XRH40 så räcker nog både auto och 3-4-5 fläktlägena att hålla temperatur på 70kvadrat fram tills dess att utetemperatur kryper ner åt -10.

Men totala förbrukningen på dygnet borde blir likvärdig, kanske något lägre på auto men enstaka kW/dygn. Och det är ju svårt att se beroende på utetemperatur och blåst som påverkar lika mycket.

Den totala förbrukningen blir långt ifrån likvärdig hos mig i alla fall. Drar mkt mer med likvärdiga förutsättningar ute. Har värmt hela huset med endast pumpen när det varit ner till -18 ute. Men då med full fläkt inställd. Men när det är så kallt ute så borde väl autoläge teoretiskt gå precis lika bra att använda eftersom maskinen även med autoläget inställt behöver ha hög fläkt för att kunna klara att värma till inställt börvärde? Annat borde det vara när det är varmare ute och autoläget gör att den bara går på kanske fläktläge 2 eller 3, då flyttas inte luften runt. Men när det är riktigt kallt så borde den ju vilja gå på hög fläkt även på auto. Auto betyder väl inte automatiskt låg fläkt utan att den använder den fläkthastighet och effekt den behöver vilket borde betyda hög fläkt vid kall utetemperatur, eller tänker jag fel?

Vid -5 drar den strax under 20 kwh per dygn med fläkten på auto och typ 30 kwh per dygn med högsta fläkt inställt.
« Senast ändrad: 06 februari 2022, 17:04:39 av Svanteek »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2022, 17:16:46 »
Det är omöjligt att den drar 50% mer och alla andra förutsättningar är lika !
Någonstans måste den effekten/värmen ta vägen.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad fedder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2022, 20:16:07 »
Nu har jag satt den på auto och ska dit nästa helg så då får jag se om det är skillnad i rummet längst bort.

Hur gick det?
Har just blivit med XRH 40, så man är ju nyfiken hur andras artat sig.

Utloggad Svanteek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2022, 23:31:34 »
Hur gick det?
Har just blivit med XRH 40, så man är ju nyfiken hur andras artat sig.

Var där i helgen, då hade den gått på autofläkt i över en vecka med utetemperaturer på mellan -5 till -10 med börvärde på 14 grader. Det var exakt 14 grader i alla rum när jag kom dit, även i rummet längst från innedelen (har värmeförflyttare i alla rum). Den håller alltså inställt börvärde lika bra (och exakt) med fläkten på auto som med maxfläkt i mitt hus. Det handlar alltså inte om att den värmer mer luft med högsta fläktläget inställt och därför drar mer ström eftersom det är lika varmt i alla rum med fläkten på auto som med fläkten på max. Men skillnaden i elförbrukning är slående. Med fläkten på auto har den dragit max ca 900 watt/timme oavsett utetemp (17-18 kwh/dygn), oftast runt 600-800 watt/timme. Med fläkten på max ligger den aldrig under 1000 watt/timme och ofta uppåt 1300 watt/timme. Varför det är så stor skillnad utifrån vilken fläkthastighet jag använder vet jag inte. Förutom stor skillnad i förbrukning mellan auto och maxfläkt tycker jag den fungerar ypperligt. Värmer superbra, en premiummaskin! Det enda jag lagt märke till är att den pendlar mkt i fläkthastighet när den är inställd på maxfläkt, det borde ju rimligtvis påverka förbrukningen!
« Senast ändrad: 16 februari 2022, 00:50:03 av Svanteek »

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Maxfläkt vs auto- stor skillnad i förbrukning!
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2022, 11:13:36 »
Är det förbrukning enligt appen som du förlitar dig på, eller ger nätbolagets elmätare samma bild?
Min erfarenhet är nämligen att appen inte alltid visar rätt förbrukning.

Kör personligen båda våra (XRH30 och XRH40) satta på läge 4 av 5 och aldrig auto eller max fläkt, så jag kan inte säga idag ifall vår XRH40 skulle kunna bete sig liknande på max fläkt kontra auto.
Kan eventuellt testa att köra lite olika sättningar framöver, men jag kör numera för det mesta maskinerna strypta med behovsstyrning i relation till värmebehovet för att de inte skall åka jojo i fläkthastighet och effekt så som de gärna annars gör och vilket lär kosta lite effektivitet.
Precis som andra redan har sagt, så är det mycket svårt att förklara hur maskinen skulle kunna dra 50% mer effekt på max fläkt kontra auto-fläkt och ändå nå samma temperatur inne med samma yttre förhållanden. Men det kan väl annars vara ett faktum att Daikin vill att vi skall köra auto-läget och att de har lagt ned en del jobb på att få till effektiviteten i det läget kontra "fast" fläktläge? Så stor skillnad är dock svårt att förstå...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!