Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymförstorare pÃ¥ fram eller retur?  (läst 6606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Volymförstorare på fram eller retur?
« skrivet: 08 november 2006, 23:20:10 »
Skall jag koppla min volymförstorare på framledning eller returen?
Du tror kanske att detta är en dum fråga, men tänk då lite.

Om jag kopplar min tank på framledningen, så måste VP:an värme upp allt vatten i tanken innan det blir lite mer värme i min golvslinga. Er det bra eller dåligt?

Om jag kopplar min tank pÃ¥ returen blir vattnet in till VP:an inte särskilt värmt  även om returen frÃ¥n golvslingan har högre och högre temp. Är det bra eller dÃ¥ligt? Bättre än alternativet?

Spelar det över huvud någon roll var man kopplar in volymförstoraren?

Svara bara om du er ganska säker.  :)



CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2006, 23:59:41 »
Jag tycker sÃ¥ här. dessutom är jag säker  8) det körs sÃ¥ pÃ¥ nÃ¥gra ställen som jag har koll pÃ¥

Acken på stigen.. .. stigen från pumpen kopplas i botten på tanken.

När vp står stilla går kallt vatten in i botten på acken och man får skiktning. Det ger effektiv användning av volymen. Varmt vatten i temp ungefär som börvärdet skickas ut till raddarna!

Vid start får man inblandning vilket gör att tempen stiger sakta, men börjar stiga rätt kvickt!

Det funkar toppenbra där jag har koll.

Några här har kopplat tvärtom, alltså stigen från vp in i botten på acken.

Att ha den på returen låter inge bra...

PÃ¥ tex IVT har man ofta 4 anslutningar dom kallar det laddningstank.

Kan va en vits med det, men det åtgår en "onödig" cirkpump för det!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 00:22:37 »
Säker Bertil? Jag är inte säker efter att ha läst ditt svar.

Varför kommer det kallt vatten in i botten på volymförstoraren när VP:an står stilla?
PÃ¥ min CTC vill det komma lagom värmt vatten hela tiden, dÃ¥ pannan shuntar in vatten med rätt temp frÃ¥n CTC-an sin 224 liter acktank.  När acktanken inte har mera varmt vatten att shunta ut, startar VP:an.  Vattnet i acktanken värms upp och volymförstoraren fÃ¥r  mera vatten med lagom temperatur.

Stämmer?

Och om detta stämmer, vore det då inte best att sätta volymförstoraren på returen från golvvärmen? Då kan CTC-pannan shunta ut vatten med lagom temp direkt till golvvärmen under längre tid och när VP:an till slut startar, går VP:an längre innan den stannar. Vattnet i golvvärmen är hela tiden lagom, men efter att ha passerat volymförstoraren på returen, blir det kallt. Bättre med kallt vatten på returen än ut från VP:an.

Stämmer?

Bättre med en volymförstorare som hela tiden har delta T lägre temp än framledningstemperaturen? Mindre värmetap.

Om mina tankar stämmer med verkligheten......... vem vet?

« Senast ändrad: 09 november 2006, 00:54:13 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2006, 02:22:06 »
Hej

Jag skulle inte göra någondera, jag skulle koppla tanken på värmepumpen sen skulle jag cirkulera vattnet i golvvärme med en shunt mot tanken så jag kunde höja golvvärme returen med vatten från tankens varma sida och låta det kalla överblivna vattnet gå till tankens kalla sida.

MVH
Messer

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2006, 08:09:27 »
Hej

Jag skulle inte göra någondera, jag skulle koppla tanken på värmepumpen sen skulle jag cirkulera vattnet i golvvärme med en shunt mot tanken så jag kunde höja golvvärme returen med vatten från tankens varma sida och låta det kalla överblivna vattnet gå till tankens kalla sida.

MVH
Messer

LÃ¥ter som fast kondensering i princip ?


...dÃ¥ pannan shuntar in vatten med rätt temp frÃ¥n CTC-an sin 224 liter acktank.  När acktanken inte har mera varmt vatten att shunta ut, startar VP:an. 


Om du redan har 224 l acktank behöver du då en volymförstorare? Jag kan inte CTC i detalj men till en Nibe kan en volymtank på stigen, som Bertil påpekar, vara en fördel om vattenvolymen i systemet är för liten.
« Senast ändrad: 09 november 2006, 08:16:58 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #5 skrivet: 09 november 2006, 14:24:53 »
Avensis

ooops en CTC den har ju redan en inbyggd volym, du behöver väl ingen mera volym?

DÃ¥ kan deyt bli annorlunda, men med en "konventionell VP ska det va som jag skriver.

Vid vp stopp går det avkylda returvattnet ouppvärmt ned i botten på acken, det trycker i sin tur ut det redan uppvärmda vattnet till radiatorerna.

Det innebär att man får en temp nära börvärdet under en lång tid efter pumpstsopp. Det ger längre ståtider för dom som har liten vattenvolym... ev flyttar man framledningsgivaren så den sitter på stigen efter acken.

På en CTC schuntas ju vattnet ut till raddarna från tanken, då kan man väl sätta den lite hursomhelst... nån skiktning blir det ju inte eftersom den shuntar ut en jämn temp!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #6 skrivet: 09 november 2006, 18:35:20 »
Sätt den på stigen så blir den en halv knäpptank på köpet
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #7 skrivet: 10 november 2006, 00:33:14 »
Jag har en EcoHeat som klarar hela mitt värmebehov på den kallaste vinternatten och som har nog effekt om jag installerar golvvärme på vinden om några år.

En ack på 224 liter är bra och CTC säger att det inte är nödvendigt med volymförstorare.
Jag vill ha lÃ¥nga gÃ¥ngtider och lÃ¥nga stopptider. En skrotad 200L VVB fick jag gratis. Den rostfria tanken är som ny. Lite isolering och den blir en perfekt volymförstorare. Jag har god plats i pannrummet, sÃ¥ jag monterar min tank.  NÃ¥gra här pÃ¥ forumet säger att stort volym er mycket viktigt. Jag hÃ¥ller med dom. NÃ¥ har jag 500 liter totalt. Jag tror att det blir bra.

Och tanken? Jag har beslutad montera den på returen. Då påverkas inte VP:ans reglering av framledningen först måste värma upp en massa volym för vattnet når golvslingan.

CTC sin oppbyggnad med stor ack og shunt är jo bara helt perfekt. VP:an er inte beroende pÃ¥ flödet i golv/raddar. Inte beroende av nÃ¥gon min eller max delta T. Vattnet  i golv hÃ¥ller lagom temperatur oavsett om VP:an gÃ¥r eller stÃ¥r stilla. Det bästa frÃ¥n flytende och fast kondensering. Vattentemp regleras flytande av utetemp och den fasta kondenseringen regleras +/- 2,5 grader rundt den perfekta ack-temperatur. Och vad som är den perfekta temperatur regleras hela tiden beroende pÃ¥ utomhustemperaturen med med en rumsgivare som the big boss.  Kan inte bli bättre.   :)

« Senast ändrad: 10 november 2006, 01:20:56 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #8 skrivet: 10 november 2006, 13:35:11 »
En sak bara.

Försök spola ur vvb noga innan du använder den.

En granne här satte in en på min inrådan, du kan inte ana hur mycket gegga det var i den!!!

Spola en hoper vatten och åt "båda" hållen....

Ställ bara ned elpatronen så blir det där bra...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #9 skrivet: 10 november 2006, 19:52:33 »
Tänkte att ha på en blanding av sand och vatten.
Skakar pÃ¥ tanken en stund. Spola ur.  Ren tank.

God ide?


CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #10 skrivet: 11 november 2006, 14:17:04 »
Nja kan va lurigt... du har ju ganska små anslutningar på en VVB samtidigt som stor valym... så flödet blir inte så stort.....

sploa rejält först åt båda håll.... det flödet borde du aldrig nå sen med vp´s cirkpump...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #11 skrivet: 12 november 2006, 10:39:40 »
Hej
Det tyngsta argumentet för att den skall vara på framledningen är att temperaturen varierar mer där än på returen , därmed får man mest ackumuleringsförmåga vilket är skälet till att montera den överhuvudtaget.


AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #12 skrivet: 12 november 2006, 17:37:48 »
Min framledningstemperatur varierer inte ett dugg. EcoHeat shuntar ut lagom tempererad vatten. Detta vatten vill jag ha i golvslingan direkt, men med minsta möjliga temperaturreduksjon dessinnan.

Man får lite mer ackumuleringsförmåga när man monterar på fremledningen, men om man monterar på returen där vattnet är några grader kallare, får man mindre värmetap från tanken.

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #13 skrivet: 12 november 2006, 18:03:35 »
Min framledningstemperatur varierer inte ett dugg. EcoHeat shuntar ut lagom tempererad vatten. Detta vatten vill jag ha i golvslingan direkt, men med minsta möjliga temperaturreduksjon dessinnan.

Man får lite mer ackumuleringsförmåga när man monterar på fremledningen, men om man monterar på returen där vattnet är några grader kallare, får man mindre värmetap från tanken.



Jag kan inte riktigt förstå varför du vill förstora volymen när din CTC ändå ser till att hålla en relativt konstant framledningstemperatur.

Förvisso skriver du att du vill ha större volym för din VP att jobba med men som CTC är uppbyggd sÃ¥ ingÃ¥r ju  inte det vatten du har i radiatorer och golvvärme i det vatten som kompressorn primärt jobbar med  (eller har jag missat nÃ¥got  Sc:,h )

/Johan
« Senast ändrad: 12 november 2006, 18:06:48 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymförstorare på fram eller retur?
« Svar #14 skrivet: 12 november 2006, 23:51:02 »
Jag kan inte riktigt förstå varför du vill förstora volymen när din CTC ändå ser till att hålla en relativt konstant framledningstemperatur.

Förvisso skriver du att du vill ha större volym för din VP att jobba med men som CTC är uppbyggd sÃ¥ ingÃ¥r ju  inte det vatten du har i radiatorer och golvvärme i det vatten som kompressorn primärt jobbar med  (eller har jag missat nÃ¥got  Sc:,h )
När VP:an värmer upp vattnet i acktanken, shuntas det samtidigt ut varmvatten till radiatorene. Samtidigt hamnar det mesta av returvattnet frÃ¥n radiatorene i nedre del av acktanken.  VP:an värmer, shunten shuntar ut varmvatten och returen ger massa kallvatten in i acken. VP:an sliter lite med att fÃ¥ upp temperaturen i acken när det ständigt kommer massa kallvatten in.  Resultatet är att VP:an kan gÃ¥ dubbelt sÃ¥ länge för den har ökat temperaturen pÃ¥ allt vattnet i kretsen frÃ¥n en grad eller tvÃ¥ under börvärdet till trefyra grader över börvärdet. När den sÃ¥ smÃ¥ning om har kommit ajour, kan den ta seg en lÃ¥ng vila. 

Det stora vattenvolymen cirkulerar nu i systemet och vattnet i volymförstoraren skall sjunka nÃ¥gon grad. Efter som temperaturen i volymförstoraren och radiatorene sÃ¥ smÃ¥ning om sjunkit nog och shunten pÃ¥ acken har kompenserat ved at shunta ut mer och mer av acktankens lite varmare vatten, ja dÃ¥ er det pÃ¥ tiden att starta VP:an igen.  Med 500 liter vatten som skall värmas 5 grader, jobbar även en 7kW VP:a ca en timma om halva effektet gÃ¥r med att värma vattnet och den andra halvan med att avge värme i raddorna. 

Jag fÃ¥r en VP:a som har fÃ¥ startar och som gÃ¥r länge när den  gÃ¥r.  Alt utan att fremledningstempen varierar nÃ¥got särskilt. 

Max 5 startar/dygn oavsett utomhustemp?  Jag Ã¥terkommer med mer info när jag kopplat färdigt.
Det tar nog et par veckor. Min brunnborare har massor av jobb och det dröjer ett tag innan han har borrat min brunn.



CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 405
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!