Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp  (läst 8203 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behöver hjälp
« Svar #15 skrivet: 04 december 2012, 00:04:58 »
bra där. Koppla ur den däringa innegivaren så den inte bråkar med värmepumpen när du justerar.

Bara då får du reda på hur grejerna är inställda.

Lite tillskott är inget fel. Det är normalt vid en normal värmepumpsinstallation.

I ditt första inlägg anger du att framledningsBÖR är 55 grader. Var denna uppgift framtagen när innegivaren var satt att påverka?? I så fall bör börvärdet gissningsvis vara lägre nu när innegivaren är borta. Eller så har helt enkelt för hög kurva. För om du har 18-19 grader inne när det är -20 och din framledning är 45 grader så skulle det bli 25 grader inne när framledningen är 55.
Men men.. allt detta visar sig när tillskottet får jobba och innegivaren är nollad.

Ett rimligt delta på värmebäraren är ca 7 grader och 3 grader på köldbäraren.

Detta är några grova riktlinjer.
Kontrollera delta på värmebäraren (skillnad mellan framledning och retur) vid drift av kompressorn (minst 5 minuter bör ha gått sedan start) (I samtliga fall avses drift av kompressor för värme EJ varmvatten). Skillnaden bör ligga mellan 6 och 9 grader där 7 ofta är rekommenderat. Värdet justeras genom att justera farten på cirkulationspumpen.

Gör samma sak med köldbäraren. Värdet bör ligga mellan 2-4 grader där 3 ofta är rekommenderat värde.

När kompressorn går och gör värme, precis som ovan, kan du även kontrollera deltat på dina radiatorer genom att mäta ingående och utgående temperatur. En IR-mätare på målade rör fungerar fint. Notera i fall du har några kraftigt avvikande värden. Dvs värden som kraftigt avviker från värmepumpens delta.

Om du har det kan det vara värt att fundera över varför. Ofta finns det en rimlig anledning. Typ att en radiator har ett delta på 12 grader men att detta gissningsvis beror på att det skulle bli för varmt i rummet annars.

Och vice versa. Det finns dock en gräns invid vilken ett för litet delta skapar risk för så kallad kortslutning. Alltså att man får onödigt hög returtemperatur till värmepumpen. Dvs att massor av värmevatten går igenom systemet utan att ha avgivit någon värme.

Den sista saken som kan vara intressant att notera är hur högt din framledning gÃ¥r ÖVER börvärdet. Säg att ute-temp är 0 grader och börvärdet pÃ¥ framledningen är 37 grader. När värmepumpen slutar göra värme (för att gradminuterna är 0) - precis dÃ¥  - vad kom värmepumpen upp i för framledning. Min rekommendation är att sikta pÃ¥ ett värde som är likställt med värmepumpens delta eller lägre. Dvs om börvärdet är 37 sÃ¥ bör värmepumpen inte gÃ¥ högre än 44. Om den gÃ¥r för högt kan man ändra gradminuterna. FrÃ¥n exempelvis -60 till -30. Dock kommer den dÃ¥ starta oftare och man bör inte ha fler än en start per timma. SÃ¥ det kan bli tal om en balansgÃ¥ng här.

Detta sistnämnda testar man enklast när det är lite varmare ute. Det får inte vara i närheten av tillskottsläge för då orkar ju inte värmepumpen upp så högt som den skulle vilja...
« Senast ändrad: 04 december 2012, 00:08:39 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Tobb

  • Gäst
Tobb
SV: Behöver hjälp
« Svar #16 skrivet: 04 december 2012, 07:33:02 »
Tusen tack David:)

Har nu en fundering efter natten!? När kollade VP i morse så var framledningsvärmen 56,5 grader och returen 51,0 beräknad 55,9
Tillsatsen tickar på 4kwm.. Gradminuter -880

Men.. Har 19,5 inne VP visar att det är -19 ute medans min termometer visar -24??
Så enligt VPs info så borde det ju va varmare inne än 19,5 när jag hade igår 18-19 inne när VP visade -18??
Tycker även att nått element är varmare än dom andra?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp
« Svar #17 skrivet: 04 december 2012, 07:52:11 »
Tusen tack David:)

Har nu en fundering efter natten!? När kollade VP i morse så var framledningsvärmen 56,5 grader och returen 51,0 beräknad 55,9
Tillsatsen tickar på 4kwm.. Gradminuter -880

Men.. Har 19,5 inne VP visar att det är -19 ute medans min termometer visar -24??
Så enligt VPs info så borde det ju va varmare inne än 19,5 när jag hade igår 18-19 inne när VP visade -18??
Tycker även att nått element är varmare än dom andra?

Montera utegivaren på ett par distanser. Värme från huset värmer upp utegivaren så att den visar fel.

Jag har lagt emellan ett par M6-muttrar på mina, och de verkar visa rätt nu, vilket de inte gjorde direkt efter installation.

Och det tar tid att kyla ut väggarna, så även om det blivit varmare ute så kan det bli kallare inne.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behöver hjälp
« Svar #18 skrivet: 04 december 2012, 09:37:24 »
precis. Tiden är en faktor.. som tyvärr tar lång tid :)

Det kan vara RIKTIGT jobbigt för en värmepump att jobba hem ett underskott som ackumulerats över stor tid.
Kom i håg att din VP stod på -399 och stampade ganska länge.

Därutöver kanske värmepumpen inte vill gå över 55 grader. Vilket gör att det inte är någon jätte-över-temperatur vi talar om. Väggarna suger upp det mesta och blir ju också den anledning till att temperaturen sjunker så pass långsamt när värmepumpen inte orkar hela vägen.

Därför kan det i vissa fall vara smart att inte ha ett föööör lågt värde på gradminuter för tillskott.

Men som sagt allt detta blir ju svårt att testa just nu. Du vill först komma till en punkt där huset har återhämtat sig och invänta nästa köldknäpp som kräver tillskott och se om värmepumpen hinner/klarar återhämta sig hyfsat bra. eller om gradminuterna löpande sjunker.

I så fall kanske -400 är ett bättre värde. Och så vidare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver hjälp
« Svar #19 skrivet: 04 december 2012, 13:45:33 »
Istället för att koppla ur innegivaren så kan du sätta påverkan till 0. Då stör den inte, men du kan fortfarande läsa av (och logga) hur varmt VP'n tycker att du har inne.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp
« Svar #20 skrivet: 05 december 2012, 12:04:00 »
bra där. Koppla ur den däringa innegivaren så den inte bråkar med värmepumpen när du justerar.

Bara då får du reda på hur grejerna är inställda.

Lite tillskott är inget fel. Det är normalt vid en normal värmepumpsinstallation.

I ditt första inlägg anger du att framledningsBÖR är 55 grader. Var denna uppgift framtagen när innegivaren var satt att påverka?? I så fall bör börvärdet gissningsvis vara lägre nu när innegivaren är borta. Eller så har helt enkelt för hög kurva. För om du har 18-19 grader inne när det är -20 och din framledning är 45 grader så skulle det bli 25 grader inne när framledningen är 55.
Men men.. allt detta visar sig när tillskottet får jobba och innegivaren är nollad.

Ett rimligt delta på värmebäraren är ca 7 grader och 3 grader på köldbäraren.

Detta är några grova riktlinjer.
Kontrollera delta på värmebäraren (skillnad mellan framledning och retur) vid drift av kompressorn (minst 5 minuter bör ha gått sedan start) (I samtliga fall avses drift av kompressor för värme EJ varmvatten). Skillnaden bör ligga mellan 6 och 9 grader där 7 ofta är rekommenderat. Värdet justeras genom att justera farten på cirkulationspumpen.

Gör samma sak med köldbäraren. Värdet bör ligga mellan 2-4 grader där 3 ofta är rekommenderat värde.

När kompressorn går och gör värme, precis som ovan, kan du även kontrollera deltat på dina radiatorer genom att mäta ingående och utgående temperatur. En IR-mätare på målade rör fungerar fint. Notera i fall du har några kraftigt avvikande värden. Dvs värden som kraftigt avviker från värmepumpens delta.

Om du har det kan det vara värt att fundera över varför. Ofta finns det en rimlig anledning. Typ att en radiator har ett delta på 12 grader men att detta gissningsvis beror på att det skulle bli för varmt i rummet annars.

Och vice versa. Det finns dock en gräns invid vilken ett för litet delta skapar risk för så kallad kortslutning. Alltså att man får onödigt hög returtemperatur till värmepumpen. Dvs att massor av värmevatten går igenom systemet utan att ha avgivit någon värme.

Den sista saken som kan vara intressant att notera är hur högt din framledning gÃ¥r ÖVER börvärdet. Säg att ute-temp är 0 grader och börvärdet pÃ¥ framledningen är 37 grader. När värmepumpen slutar göra värme (för att gradminuterna är 0) - precis dÃ¥  - vad kom värmepumpen upp i för framledning. Min rekommendation är att sikta pÃ¥ ett värde som är likställt med värmepumpens delta eller lägre. Dvs om börvärdet är 37 sÃ¥ bör värmepumpen inte gÃ¥ högre än 44. Om den gÃ¥r för högt kan man ändra gradminuterna. FrÃ¥n exempelvis -60 till -30. Dock kommer den dÃ¥ starta oftare och man bör inte ha fler än en start per timma. SÃ¥ det kan bli tal om en balansgÃ¥ng här.

Detta sistnämnda testar man enklast när det är lite varmare ute. Det får inte vara i närheten av tillskottsläge för då orkar ju inte värmepumpen upp så högt som den skulle vilja...

Nu har det gått 2dagar sen den extrema kylan var här, har fortfarande 18-19 grader inne, -10 ute. framledningstempen är förtillfället 46,2. retur 41,9 bör 47,7, gradminuterna stampar på 699 nu ( ändrade till -700 förut och -120 på komp)
Verkar ju vara så att värmepumpen vill ha hjälp av tillsatsen nu med?? har ju ändrat blockeringen till -12 känns ju inte roligt om den skall börjar ticka redan vid -9-10 grader:(? ska jag inte blockera skiten vid en viss temp och köra på gradminuterna -600 och gilla läget att den behöver kanske hjälpa till redan vid ex -9?

Men borde inte vp klara detta nu och ge varmare inne när den gav mig 18 vid -20?  som du skriver ovan el har jag för brÃ¥ttom?
gör det nån skillnad om jag börjar öka kurvan? men kurva 10 är inte det högt för en temp av -10 ute? ska jag vänta el ska man testa sig fram el har det ingen betydelse så länge inte värmpumpen orkar ge mer än 46 i framledning?
Varför orkar den inte ge mer? för klent tilltaget vid installation el skall det vara så?

VAD GÖRA?:)

Många frågor och en icke förstående nybörjare Sc:,h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver hjälp
« Svar #21 skrivet: 05 december 2012, 13:00:22 »
Jag vet inte exakt vad den valda kurvan förväntas ge för börvärde, men om kompressorn inte orkar högre än 46 grader vid nuvarande utetemp så spelar det ingen roll hur mycket du höjer kurvan. Enda sättet att få högre framledningstemp är att stoppa in mer effekt, dvs eltillskott.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp
« Svar #22 skrivet: 05 december 2012, 13:24:02 »
var som jag tänkte då! kurva 9 som jag har nu har en bör effekt vid -10 vid 48 grader tror ja det stod.
ska jag strunta helt i och blockera tillsatsen och ställ på -1, köra på -600 i gradminuter på tillsatsen, köra på kurva 9, koppla in rumstempgivare, ställa faktor på vad? Elda i kamin till önskad komfort när -10 börjar närma sig och vara nöjd så?

sänkte CP värme förut till 45% från 55%, för diffar ju bara ca4 grader på fram och retur?! hjälper det till nått om jag når rätt diff på 7grader där?

har ett element i köket som inte ger lika mycket värme som övriga på nedre våning??? exakt skillnad vet ja inte i temp nu, skall låna mig en ir termometer under helgen och mäta alla raddar men känner med händerna att skillnaden är stor. kan det vara med och spöka?
har alla termostater i max! förutom ett i källaren som har fått ett litet hål så det är avstängt..

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behöver hjälp
« Svar #23 skrivet: 05 december 2012, 22:59:51 »
Om skillnaden på en radiators tillopp och retur är stor (större än andra) så kan det tyda på att den är strypt. Om det är lite för kallt i det rummet så kanske den är strypt lite för mycket.

Du ska inte ha det för kallt inne. Din värmepump sparar dig massor med pengar. Visst är det ett par dagar per år som du behöver tillsatts men det blir troligen inga stora pengar.

om -600 eller -400 är rätt för dig får du experimentera dig fram till.

Du har för mycket minus om du märker en av en temperaturdipp.

ute-temperatur-begränsningen skall ställas invid det värde du vet att du behöver spets. Gärna någon grad under så att det finns kapacitet om det blåser mycket då din innegivare som du efter hand aktiverar ber om det.

Det är det enda du kan göra precis just nu.

När du väl har möjlighet att mäta upp radiatorerna så kanske du kan trimma det hela en smula.

-----------

Vi säger att det är minus 10 och värmepumpen behöver lite tillskott. och du börjar elda och har en innegivare aktiverad och kanske även någon termostat i eldrummet. Då kommer troligen tillskottet stänga av efter ett tag.

Det viktiga är ju att du inte behöver springa runt och ändra här och där eller att du känner att du måste elda för att få upp värmen.
Acceptera tillskottet och se över huruvida det gÃ¥r att trimma ännu bättre över tid. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp
« Svar #24 skrivet: 06 december 2012, 09:20:44 »
Ã¥ter tack david:)
nu har vp gått utan tillskott sen igår och den ger mig 19-20 inne. får se om jag ställer kurvan på 9 +1? vi har haft 20-21 inne när givaren va in kopplad och det kändes som en bra temp för oss.

hur vet jag om elementet är för strypt el inte? Vart ändrar jag flödet? vid termostaten? vill att det ger samma värme som dom andra för vi har en öppenplanlösning så det är inge varmare i köket än på nått annat ställe.

Sen undrar jag varför inte deltat på fram å retur ändrar sig nått märk värt? har ändrat från 55% till 35% på värme och det är fortfarande 5?
ska jag sänka mer? va lågt kan man gå?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behöver hjälp
« Svar #25 skrivet: 07 december 2012, 11:31:51 »
om 9 är rätt kurva för dig ska den hålla samma temp inne oavsett ute-temp (generellt alltså. Väder och vind och människorna inuti huset kan ju påverka också...). Dvs du ska då ha 19-20 hela tiden. Om du förskjuter kurvan +1 så antar jag att den plussar på 1 grad på framledningen längs hela kurvan. För att få upp en grad inne kan det krävas mellan 2-3 graders ökad framledning.

Liten brasklapp dock för att jag inte vet huruvida +1 i förskjutning på din värmepump innebär en antagen inomhusgrad eller 1 faktisk grad i framledning. Mest troligt är dock det sistnämnda vilket innebär att +2 vore en mer rimlig förskjutning.

Vänta ett dygn och se vad du får för stabil inomhustemperatur.

Blir det generellt sett varmare när det är kallt ute så är kurvan för brant. (dvs läge att testa 8, och så vidare).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp
« Svar #26 skrivet: 09 december 2012, 13:01:59 »
Jag har mätt radiatorerna nu, fick följande resultat!?
övervåning
rum 1       rum2
in 46,1      47,1
ut 40,6      41,1
nedrevåning
kök1       kök2   tvrum   hall
in 43,0    47,7    48,3     47,4
ut 24,2    42,8    43,7     44,0
källare
in 46,1
ut 44,4
har ett element i källaren som är avstängt plus att jag har en fläktkonvektor som jag inte lyckas mäta temp på:(
framledning på vp är 49,5 å retur 44,2

några reaktioner och tips? som jag nämnt tidigare så är det ju ett element som har högt delta!? men är ju även nått som har lägre delta än framled.? Sc:,h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Behöver hjälp
« Svar #27 skrivet: 10 december 2012, 21:39:33 »
Gissningsvis maxar man så mycket som möjligt i hallen för att det ska vara varmt där. Kanske drar det och så vidare..

I köket kanske man har problem med att det ofta blir varmt. Där skulle man ju kunna öppna upp lite annars. Om det är kallt dvs.

Du har ju två radiatorer typ som sticker ut lite men det kan vara så att det krävs för att temperaturen i de ytorna ska bli normal.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Behöver hjälp
« Svar #28 skrivet: 10 december 2012, 21:51:34 »
Men är det viktigt att trimma in alla radiatorer för sig? Om den totala radiatorkretsens delta över pumpen är optimalt för bästa pumpdriftförutsättningar, vinner man då något om man tycker man har ett välbalanserat inneklimat?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver hjälp
« Svar #29 skrivet: 10 december 2012, 22:36:48 »
Om det totala deltat är rätt och du har ett balanserat inneklimat så är redan alla radiatorer individuellt intrimmade. Om det sen innebär att dom är korrekt instrypta, eller att du har sån tur att alla är exakt rätt dimensionerade så att som avger precis den effekt varje enskilt rum behöver utan strypning spelar ingen roll...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!