Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar NIBE F750, för smÃ¥ radiatorer?  (läst 5903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LasseLapp

  • Gäst
LasseLapp
Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« skrivet: 29 december 2016, 01:14:40 »
Hej, vi bor i ett Älvsbyhus 1,5 plan där vi nyligen inrett övervåningen.
I huset sitter en NIBE F750 och vattenradiatorer nere. Och nu har vi kompletterat med vattenradiatorer på övervåningen.

Jag har nu satt alla radiatorer på max i hela huset, och försökt hitta en värmekurva som passar.
Vid -2 grader så har jag nu en framledningstemperatur på 32 grader, vilket ger behagliga 21 grader på undervåningen.
Men på övervåningen ligger temperaturen mellan 18-20 grader i de olika rummen.

Då är min fråga, är det för små radiatorer på övervåningen?
Eller ska jag strypa radiatorerna på undervåningen och sedan öka framledningstemperaturen så att övervåningen blir bra?

Tacksam för svar!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2016, 09:05:59 »
Du kanske behöver öka hastigheten på cirkpumpen. Är radiatorerna på övre plan jämnvarma uppe resp nere eller skiljer det mycket i temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2016, 12:40:17 »
Kolla temperaturfallet och temperaturen mellan inlopp och utloppet på radiotorerna på ovanvåningen.
Vid för lite flöde blir temperaturfallet större,  vid mindre temperaturfall är troligtvis radiatorerna för smÃ¥.
Gämför gärna med nedanvåningen.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad LasseLapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2016, 15:45:58 »
Radiatorerna både uppe och nere är jämnvarma tycker jag.
Och skillnaden mellan ut och inlopp är aldrig mer än ett par grader enligt värmepumpens display, oftast typ 2-3 grader. Så då borde cirkulationen vara bra? Jag vet inte hur man kollar vad den faktiskt är, hittar den inte i menyerna.
Jag vet dock inte hur man kollar skillnaden mellan övervåning och undervåning när det gäller skillnaden mellan in och utlopp? Det är bara totalen som jag ser som jag förstår.

Vår rörmokare var här och kollade på det. Han höjde lutningen till 9 och förskjutningen till -2 då han ville ha varmare framledningstemperatur. Sen sa han att vi skulle minska på termostaterna på nedervåningen om det blev för varmt där.

Jag har dessa termostater på nedervåningen:
file:///C:/Users/Lars/Desktop/TRV_Nordic_SE_MAIN.pdf
För att få 21 grader ska dessa stå på dryga 3:ans läge som jag förstår.

Och dessa på övervåningen:
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/RA2000__keym_energy_VDTBD307.pdf
För att få 21 grader ska även dessa stå på dryga 3:ans läge som jag förstår.

Är det en nödlösning som han föreslagit för att slippa byte element till större?

I sovrummet som är det kallaste rummet sitter det 1 sådant här element, 900mm långt:
http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-11-5004/
Sovrummet är 4,5 x 2,7 meter stort och har en tilluftsventil som ger runt 10 l/m.
« Senast ändrad: 29 december 2016, 16:02:22 av LasseLapp »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2016, 16:13:09 »
Till att börja med, är radiatorerna uppe luftade ordentligt?

Du kan använda termostater, men bara nere.
Uppe ska du ha fullt öppet och reglera med värmekurvan.
Om du har rumsgivare till din 750 bör den placeras uppe.

Sen skulle jag inte ändra lutning utan förskjutningen om du vill ha upp innetemp lite.

Radiatorn är på 398 W (DT30) till 12 m2 rum, vilket blir 33 W/m2 vilket enligt mig är för lite.
Nya hus brukar behöva åtminstone 40 W/m2, och om ditt hus är några år gammalt så är minst 50 W/m2 bättre.
Jag skulle propsa på att byta, och eftersom du har lågtemp värmesystem så ska man räkna på DT30 vid dimensionering av radiatorer.
En 22-5004 ger 666 W vilket motsvarar 55 W/m2 vilket borde räcka bättre.
« Senast ändrad: 29 december 2016, 16:14:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2016, 16:15:57 »
Det låter som en nödlösning att höja kurvan och sänka termostaterna. Hade han bråttom till nästa jobb?

Om du bara har ett par graders skillnad vid VP'n så kan det vara för bra flöde i några radiatorer. Mät in- och utloppstempen på varje radiatorn (t ex med en IR-termometer) är det nån eller några som bara har några enstaka graders skillnad så ska dom strypas. Inte med termostaten då, utan med justerventilen i radiatorkopplet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #6 skrivet: 29 december 2016, 17:20:16 »
 Jag gissar att huset är nyare än 2010. Det är dÃ¥ Älvsbyhus började använda 750.

Vad är det för hysmodell (golvyta uppe). Kupa? Hur mycket isolering har du matat in? Extra takfönster utöver dessa i gavlarna?

Om du har ca 300mm överallt och 400 mm i taket, kan du klara dig med dessa raddar. Innebär bytet mot större liten kostnad, bytt.

Vi hade Ähus innan. Tur att vi lade 300mm. Behövde knappt värma ovanvåning.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad LasseLapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #7 skrivet: 30 december 2016, 01:25:48 »
Japp radiatorerna är luftade ordentligt.

Det finns en rumsgivare installerad på nedervåning, skulle vara bökigt att dra om den till övervåningen. Den är avaktiverad nu då jag testar.

Jag tror också på större radiator i sovrummet, vi får se hur det går.

Justerventil på radiatorn, med lite googling så förstår jag att det är en flödesventil på radiatorerna någonstans?
Om jag ska ska pilla på dem, hur vet jag att det blir rätt inställt efter?
Jag har ingen ir-termometer men jag har en k-typ termometer som jag håller mot in och utlopp på radiatorerna. Jag hittar ingen radiator med mer än 2 graders skillnad mellan in och utlopp. Generellt ca 32 in och 30 ut idag.

Ja huset är nyare än 2010, faktiskt 2016 men det var inte vi som köpte/byggde det. Utan vi köpte det av byggherren med isolerad men oinredd övervåning.
Husmodellen är Bjarke med takkupa, ca 129m2 totalt varav ca 50m2 på övervåningen. 2 fönster i varje gavel och 3 i takkupan.
Det var isolerat innan vi inredde övervåningen, tyvärr lite lite med 220mm i snedtaket som är öppet hela vägen upp till nock.

Efter rörmokarens inställning så har vi nu ca 23,5 grader på nedervåningen och ca 19 i det stängda kallaste sovrummet på övervåningen. Jag har inte ställt ner några termostater än då jag vill veta hur det blir utan den åtgärden.
Utetempen är +5 grader, framledningen är 33 och återledningen är 32 enligt pumpen. Fortfarande kurva 9 och -2 i förskjutning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #8 skrivet: 30 december 2016, 07:03:54 »
Om du har så lågt delta-T överallt så borde du kunna sänka farten på cirkpumpen. Finns det någon ventil som kan sänka flödet på hela stammen till nedervåningen? I så fall kan du stänga lite där. Annars får du ge dig på varje enskild radiator.

Jag antar att radiatorerna är grundjusterade efter beräknat effektbehov i varje rum, men det ska man kanske inte vara helt säker på? Det borde framgå av vvs-ritningarna i så fall.

En IR-termometer är inte särskilt dyr och ett nästan oumbärlig verktyg vid såna här arbeten...
« Senast ändrad: 30 december 2016, 07:08:07 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #9 skrivet: 30 december 2016, 07:19:48 »
Gör som Carl N o Purjo föreslår.

I första hand. Öppna för fullt radiatorer uppe. Både termostater som strypventiler vid varje radiator.

Gör samma sak nere.  Efter ett par timmar, stryp radiatorerna nera med t3termostater till typ 2.5. Alla. Sen höj sakta tills du fÃ¥r samma temp nere som uppe.

Sist kan du byta mot större radiatorer.

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #10 skrivet: 30 december 2016, 07:33:59 »
Varför ska han öppna strypventilerna fullt och använda termostaterna istället?
Strypventilerna ska vara injusterade så att man får rätt temperatur (rätt effektavgivning) i varje rum utifrån rummets effektbehov i förhållande till radiatorns storlek. Sen kan man använda termostaterna för att reglera bort tillfällig övertemp eller om man vill sänka tempen i nåt enstaka rum.

Som sagt var. Det borde ha gjorts en projektering och flödesberäkning när huset byggdes och när övervåningen inleddes. Där borde det framgå vad det ska vara för flöde/tryckfall i respektive radiator. Finns inte det så kan man få till det ändå genom att mäta temperaturerna och lägga ner lite tid.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #11 skrivet: 30 december 2016, 08:32:49 »
Borde...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #12 skrivet: 30 december 2016, 08:49:34 »
Man måste väl utgå ifrån att det är korrekt installerat från början? Är det inte det så är det väl bättre att göra rätt än att göra ännu mer fel?

Man måste få till det vvs-tekniska innan man ger sig på det reglertekniska.
Det finns inga genvägar...
« Senast ändrad: 30 december 2016, 08:57:18 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #13 skrivet: 30 december 2016, 08:54:28 »
Ett så nytt hus borde inte behöva mer än runt 40 W/m2 i markplan.
På vinden behövs mindre då den våningen värms underifrån till viss del, dels genom bjälklaget, och dels via trappen.
Även om det är högre än 40 W/m2 (Carl N brukar ha rätt) så är effektbehovet normalt lägre på övervåningen.
Hur  mycket friskluftsventilen pÃ¥verkar kan jag inte svara pÃ¥, men kanske menligt i ett frÃ¥nluftsventilerat hus.  dontknow
Kanske någon kan räkna på vad det flöde du angivit betyder i effekt?

Jag skulle med hjälp av en IR-termometer göra en komplett grundjustering av hela systemet:
http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html

(Drömmen vore förstås att din installatör gjorde grundjustering enligt protokoll, men han verkar ju inte ha den kompetensen.)

Jag skulle spärra elpatron och sedan ställa upp kurva/förskjutning så att värmepumpen gick på max kompressoreffekt och sedan mäta tillopp och utlopp på varje enskild radiator.
Alla termostater skall vara öppna under dessa övningar, de behöver dessutom vara demonterade för att du skall komma åt justeringen för grundflöde över radiatorerna.
Om vi leker med tanken att deltaT med ca 5 kW effekt tillförd (kanske står vad det skall vara i manualen?) bör vara runt 5°C över systemet i stort så skall du justera in flödet över varje enskild radiator så att du hamnar så nära detta som möjligt. (Det kan bli lite varmt i huset under dessa övningar, men det påverkar injusteringen bara marginellt).
När detta är gjort får du helt enkelt ställa tillbaks kurva och förskjutning dit de tidigare var och avvakta något dygn tills du ser var temperaturerna stabiliserar sig.
Blir det varmare nere än uppe kan du strypa lite på alla radiatorer nere, och öppna lite på alla radiatorer uppe.
Blir det för varmt bara i vissa rum så kan du strypa bara dessa, och öppna lite på grundjusteringarna i de rum som är kallast.

Blir det för varmt i hela huset, sänk kurvan.
Blir det för kallt i hela huset, höj kurvan.

OM du inte kan få balans mellan markplan och övervåning utan att ha allt för stora skillnader i flöde och deltaT över radiatorerna uppe och nere så kan det vara på sin plats att sätta in större radiatorer uppe.
T.ex. om du måste strypa så du har 10 graders deltaT över radiatorerna nere, och bara 2 grader över dem där uppe, men fortfarande för kallt på vindsvåningen.
« Senast ändrad: 30 december 2016, 09:00:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inställningar NIBE F750, för små radiatorer?
« Svar #14 skrivet: 30 december 2016, 10:37:59 »
Om jag inte minns alldeles fel har 750 inbyggd arbetstank vilket kan röra till det lite om man kollar deltat i vp man måste i så fall mäta på framledning resp retur om man önskar delta på 5 grader på rad systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!