Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan bergvärme & solceller kombineras pÃ¥ nÃ¥got smart sätt??  (läst 9853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tollebacken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ska installera bergvärme och dessutom en massa solceller (ca 70 kvm) för att förvandla mitt gamla hus till ett plusenergihus (dvs på årsbasis producera mer el än vad jag gör av med). Jag funderar på om man kan utforma systemet på något smart sätt. Är det någon som har någon tanke om detta?

Här är en idé som jag har. Då nettodebitering inte är infört i Sverige (och det kanske inte heller kommer att införas) så vill jag utnyttja så mycket som möjligt av solelen själv. Jag har en tanke om att ansluta en mindre ackumulatortank till radiatorvattnet för att sedan tidsstyra värmepumpen så att den erbart går dagtid då jag har egenproducerad el. Är det bra tänkt?

Andra idéer på hur bergvärme och solceller kan kombineras på något smart sätt?

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
Vad har du för årsförbrukning idag?
Antar att du hamnar på en anläggning om runt 10000wp (70m2) vilket bör ge runt 9000kwh/år (väldigt ungefär)?

Utan att ha någon åsikt om frågan som du ställde vill jag bara påminna om att ifall du blir en nettoproducent på årsbasis så som du skriver att du vill bli så innebär det att kostnaderna ökar markant.
Skulle du bli nettoproducent så kostar ett inmatningsabonnemang (Eon) ca 1900kr/år (kolla upp med din nätägare).

Vi säger att varje kwh är värd runt 1kr, dra bort 1900kwh (1900kr) så hamnar du på ca 7100kwh/år.

Kanske räcker det med en 8000wp anläggning?

Pengarna du sparar på anläggningen kan du använda för att optimera andra saker eller komplettera med solfångare för att förvärma varmvattnet?
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Problemet är att solcellerna inte ger så mycket energi när du har värmebehov.
Och när du har värmebehov så "rymmer" en acktank inte speciellt mycket energi, det tar fort slut när solen gått ned.
Dessutom, en värmepump som tillverkar vatten som är 55 grader varmt har bara ca 1.8 till 2.4 i COP, till detta måste du räkna in effektförlusterna från tanken som inte är obetydliga om du laddar acktanken på förmiddan, och tänkt tömma den till kvällen - så verkningsgraden blir dålig om du toppvärmer en tank när du egentligen inte behöver värmen (när solen skiner).
Det skulle inte förvåna mig om det vore bättre att låta en elpatron värma tanken direkt, i vart fall efter att värmepumpen fått värma upp till 55 grader.

Kanske kan det t.o.m vara effektivare att sätta in en batteribank och en omformare så att du kan köra värmepumpen med flytande kondensering (COP upp till 5.0) när du har energibehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Jag tror att det är vettigare att vänta till nettodebiteringen kommer
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3563315.ece

Mitt energibolag betalar 1kr/kWh
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
Din El har nettodebitering, fast dom kallar det för full priskompensation :)
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Du bör inte bli nettoleverantör. Nettodebitering införa sannolikt inom något år och personligen tror jag att det blir avräkning månadsvis.
Dimensionera systemet så du har nollnetto den månaden solcellerna ger mest. Alltså solcellerna ger lika mycket el som används i byggnaden.

Jag har utfört simuleringar på ett system med bergvärmepump och solceller. Det går att få minst halva behovet av köpt el från ett solcellssystem utan något nettoöverskott på månadsbasis.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Tollebacken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag inser att det ekonomiskt rationella är att dimensionera solcells-systemet så man har nollnetto den månaden solcellerna ger mest. Kanske hamnar jag där till slut, men ur miljösynpunkt så skulle det kännas gott i själen att komma ner till nollnetto på årsbasis.

Det här med flytande kondensering är det samma som att ha en inverterstyrd värmepump? Jag är villig att lägga en del extra pengar för att få ner energianvändningen. Mitt energibehov för värme och varmvatten är ca 20 000 kwh per år. Jag har tänkt mig en pump på 6 Kw (t ex nibe 1245). Enligt energimyndighetens senaste bergvärmetest som kom häromdagen så kommer den upp i besparingar på ca 74%. Hur mycket mer tror ni att en inverterstyrd pump skulle kunna ge? Finns det fler producenter av sådana än Nibe och IVT?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT

Det här med flytande kondensering är det samma som att ha en inverterstyrd värmepump?

Nej, det innebär att VP'n aldrig jobbar med högre temperatur än vad värmesystemet för tillfället behöver. Invertern reglerar effekten, inte den nödvändiga temperaturen.

Inverterumpen kan ge lite högre verkningsgrad under perioder när värmebehovet är litet, men det beror dels på att värmeväxlare och annat blir överdimensionerade och dels att det blir färre starter/längre gångtider (varje start innebär lite förluster innan VP'n kommer upp i arbetstemp).
Har du en arbetstank som du kör en 'vanlig' on/off-VP mot så får du i princip samma fördelar, så inverterpumpen gör mest nytta om man kör utan tank.
« Senast ändrad: 13 november 2012, 15:48:03 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Offpist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
En slik sak kan være med på å flytte forbruk mot tiden på døgnet det er produksjon.
http://www.immersun.co.uk/

Selv har jeg bare en astronomisk timer, dvs en timer som har korrekt tid for soloppgang og solnedgang hele året.
Den slår av og på varmtvannstank slik at jeg kun varmer vann om dagen.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
En slik sak kan være med på å flytte forbruk mot tiden på døgnet det er produksjon.
http://www.immersun.co.uk/

Selv har jeg bare en astronomisk timer, dvs en timer som har korrekt tid for soloppgang og solnedgang hele året.
Den slår av og på varmtvannstank slik at jeg kun varmer vann om dagen.
Synd att det inte finns prisuppgifter på styrenheten. Det brukar dock vara för dyrt att installera såna i villasystem.
Här finns en liknande produkt http://www.coolpowerproducts.com/uk/index.html
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Offpist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Her er den billigste leverandøren jeg kunne finne, de sender også til Sverige.
Jeg har handlet der flere ganger.

http://www.navitron.org.uk/product_detail.php?proID=756&catID=127

Utloggad Offpist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Mitt problem er at jeg har som de fleste i norden, 3 fase strøm i huset.
Disse apparatene klarer kun å håndtere 1 fase.

Det vil si at man i teorien kan eksportere på en fase mens man bruker strøm på en annen fase.
Dermen mister dette systemet mye av sin funksjon.. og en timer kan kanskje være like bra.
Mange invertere, som mine fra SMA kan styre et rele ved en bestemt effekt. F.eks at den KUN varmer vann når produksjon er mer enn 1000W.
Problemet med det igjen er at man risikerer å stå opp til en kald dusj når det ikke har vært sol noen dager ;)

Derfor synes jeg rele er ok.. aktiver varmtvann fra soloppgang til solnedgang.. er det sol bruker man strømmen, er det ikke sol så har man fremdeles varmt vann ;)
Billig og enkelt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!