Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kort drifttid och HP-Larm  (läst 19432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Kort drifttid och HP-Larm
« skrivet: 24 maj 2009, 17:25:17 »
Hej,
Vi har kört hela vintern med vårt värmesystem, Nibe vvm 300 och fighter 2020 10kw.
I början hade vi en del HP-larm, men dessa försvann när vi luftade och åter luftade systemet.
Vi har även en pool som värms upp med samma system och en pool 20 styr det hela och växlar mellan poolen och husets värme/tappvarmvatten.
Vi har ett lågtempererat system dvs golvvärme överallt.
När vi satte igång poolens värmefunktion nu i år för första gången var vattnet i poolen endast 10 grader varmt och hela systemet fungerade klockrent utan några konstigheter.
Men nu när temperaturen har stigit och ligger någonstans på 25-26 grader i poolen har jag börjat få "kort drifttid" och HP larm igen.
Jag förstÃ¥r att värmepumpen fÃ¥r för varmt vatten i retur efter att det varit och vänt i min värmeväxlare till poolen efter att ha läst en del om det (har jag fel?  Sc:,h )
Men hur ska jag ändra på det, det är det jag inte riktigt förstår.
Jag har provat att ändra kurvor,temperaturer och hastighet på cirk pump men det tycks inte hjälpa.
Hoppas pÃ¥ att ni kan hjälpa mig, jag hÃ¥ller pÃ¥ att bli knäpp pÃ¥ det  :'(.
Mvh Stefan

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2009, 18:47:45 »
Vad har du för värmeväxlare till poolen?
Kan den vara för klen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stefan1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2009, 20:52:16 »
Jag har 2 st plattvärmeväxlare modell stora sÃ¥ jag tror att det ska vara ok (eller  Sc:,h )
Det fungerade ju innan och dom värmde poolen med ca 4 grader/dygn.
Jag har kopplat det så att vattnet från poolen har 2 vägar att gå så att motståndet inte blir för stort för poolpumpen, splittat in i varsin värmeväxlare för att sedan mötas igen efter växlarna.
Från pannan har jag gjort så att det vatten som går ut från den ena växlaren går in i den andra för att ytterliggare kylas av, dvs dom ligger i serie efter varandra.
Har jag tänkt helt fel eller?
MÃ¥nga pratar om delta (skillnaden mellan tillopp & retur), detta har jag inte kollat men det ska jag kanske göra  Sc:,h.
Vad ska det skilja från tillopp & retur? deltat
Nu har jag slagit ifrån poolstyrningen och nu verkar det att fungera, så något är det ju som inte stämmer med inställningarna eller något annat.
Tacksam för råd.
/Stefan


Utloggad Stefan1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2009, 21:24:57 »
Jag kör fullt flöde från poolpumpen, dvs allt vatten passerar växlarna.
Men jag har en bypasskoppling, ska jag släppa lite vatten förbi växlarna (men det blir väl sämre, eller?)
Det handlar väl om att vattnet ska kylas av så mycket som möjligt i växlarna?
Jag har provat med att köra på dom 3 olika hastigheterna på cirk pumpen, men med samma resultat, kort drifttid eller HP-larm.
Har jag för lite effekt iaf i mina växlare  Sc:,h
En lite fråga till:
Uppe på min fördelare till golvvärmen är returen varmare än tilloppet, jag kan till 99.9% svära att det är rätt kopplat då jag hade hjälp med detta av en god vän.
Men det är ju inte säkert för det  :-\  Sc:,h
Inte f_n verkar det logiskt för mig iaf att returen är varmare.
Jag har ju börjat "bena" i allt iom det andra strular och då upptäckte jag detta
/Stefan
« Senast ändrad: 24 maj 2009, 21:42:38 av Stefan1 »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2009, 21:48:44 »
Det blir kanske för lågt poolvattenflöde då de är parallellkopplade?

Jag skulle testa att koppla växlarna motströms, dvs att poolvattnet går in i nr 1 först och sen i nummer 2, och tvärtom för pannvattnet, nr 2 först och nr 1 sen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stefan1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2009, 22:19:31 »
För lågt poolvattenflöde? det kan det ju inte vara då jag ser på manometern på filtret inte går upp något när jag kör det genom växlarna.
Det var det som var problemet innan när jag bara hade 1 st växlare, då flög manometern upp i närheten av det röda.
Därför har jag 2 st nu istället och flödet är i princip detsamma som om jag kör det via bypass.
Jag har kopplat det så att poolvattnet och pannvattnet korsar varandra, om det sedan går in i den första eller andra växlaren först tror jag kan kvitta.
Eller  Sc:,h
/Stefan
« Senast ändrad: 24 maj 2009, 22:25:52 av Stefan1 »

Utloggad Stefan1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2009, 06:37:29 »
Hej,
Golvvärmen är rätt har jag konstaterat nu i morse, varför returledningen igår var varmare än tilloppet måste ha varit att av en annan anledning.
Systemet har fungerat hela natten UTAN HP-larm eller kort drifttids larm.
Med andra ord ligger felet i att precis som Carl säger att mina växlare inte kan "göra sig av med värmen" tillräckligt mycket.
Men går detta inte att justera på något sätt? jag har ju lagt ner en hel del arbete på inkopplingen av växlarna.
Eller är det bara att skaffa en fullflödes växlare avsedd för pool????  :'(

/Stefan

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2009, 08:52:31 »
Läge för en logger, då är det mycket lättare att analysera problem
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2009, 09:23:22 »
För lågt poolvattenflöde? det kan det ju inte vara då jag ser på manometern på filtret inte går upp något när jag kör det genom växlarna.
Det var det som var problemet innan när jag bara hade 1 st växlare, då flög manometern upp i närheten av det röda.
Därför har jag 2 st nu istället och flödet är i princip detsamma som om jag kör det via bypass.
Jag har kopplat det så att poolvattnet och pannvattnet korsar varandra, om det sedan går in i den första eller andra växlaren först tror jag kan kvitta.
Eller  Sc:,h
/Stefan

Genom pumpen är kanske poolvattenflödet OK, men delas det upp på 2 slingor blir flödet i varje slinga hälften av flödet genom pumpen. Sen kanske det räcker, det beror på poolpumpens kapacitet
Du har väl bypassen helt stängd annars blir ju flödet genom växlarna ännnu sämre?

Menar du med att flödena korsar att du kör motströms vämeväxling?
Koppla om annars.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2009, 19:24:39 »
Har du rengjort filtret som sitter vid laddpumpen?
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad Stefan1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #10 skrivet: 25 maj 2009, 19:42:14 »
Nä jag har inte rengjort filtret vid värmepumpen, kan det vara det som spökar kanske?  Sc:,h
Kom hem idag och har haft poolstyrningen avstängd, men ändå hade jag ett HP-larm.
Pricken, vad menar du med "logger"? , är det värdena du vill ha? isf vilka är du intresserad av att få?
Mvh Stefan

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #11 skrivet: 25 maj 2009, 20:05:47 »
Det KAN vara filtret ,är detta igensatt minskar flödet genom växlaren ,prova och rengör det ,är enkelt stäng av pumparna ,stänga alla ventiler vid filtret skruva loss det och rengör nätinsatsen i vatten.
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad Stefan1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #12 skrivet: 25 maj 2009, 20:21:10 »
Har rengjort filtret nu, kan säga att det var "duktigt" igensatt (tack Tystnad).
Konstigt att inte dom pÃ¥ NIBE har gett mig detta tips  Sc:,h , hÃ¥ller nu tummarna pÃ¥ att detta har varit problemet.
Tack för alla tips hittills och tack för att detta forum finns  Thumbsup  *vinkar*
/Stefan

Utloggad Stefan1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #13 skrivet: 25 maj 2009, 22:27:22 »
Nu går den upp och värmer på "B" på värmepumpen, det har den inte gjort tidigare vad jag kan minnas iaf.
Detta är väl den högre graden av effektivitet på värmepumpen vad jag kan förstå,eller?
Kan detta ha med att filtret nu är rengjort?
Har nu kopplat in poolen igen och hoppas på att allting nu fungerar.
/Stefan

Utloggad Stefan1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kort drifttid och HP-Larm
« Svar #14 skrivet: 26 maj 2009, 06:28:27 »
HP Larm nu i morse igen, men det kanske kan vara att det har varit luft i systemet.
Det är luftat nu och hoppas på att den fungerar när jag kommer hem.
Tycker att golven känns varmare nu, inbilning???  Sc:,h
/Stefan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!