Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GEO 3 elpatron och förbrukning  (läst 3890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #45 skrivet: 05 januari 2024, 17:54:45 »
Elpatronen kan ställas 1-9 kW.
=> 1-6 kW med kompressorn igång, 1-9 kW med kompressorn avstängd
Finns inget som heter bästa resultat då det beror på husets effektbehov.
Steg 1 är att blockera elpatronen över en viss utomhustemperatur. Börja med -10 C och sänk succesivt om komforten inte lider.
D
Hej! Jag har elpatron inställd på 6 kw och senare finns det i inställningarna blockering eltillskott JA och eltillskott Tillåtet under -12 grader och driftsläge Tillåten.Detta innebär att elpatron alltid slår på om utetemperaturen sjunker under -12 grader. Jag är nöjd med pumpen men jag vill förstå inställningarna lite.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #46 skrivet: 05 januari 2024, 19:08:55 »
Hej! Jag har elpatron inställd på 6 kw och senare finns det i inställningarna blockering eltillskott JA och eltillskott Tillåtet under -12 grader och driftsläge Tillåten.Detta innebär att elpatron alltid slår på om utetemperaturen sjunker under -12 grader. Jag är nöjd med pumpen men jag vill förstå inställningarna lite.

Det betyder endast att elpatronerna tillåts att gå in om det är kallare än -12 C.
Om de gör det beror på om maskinen är rätt dimensionerad och klarar sig utan elpatron.

/D

Ingemar Eriksson

  • Gäst
Ingemar Eriksson
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #47 skrivet: 07 januari 2024, 17:56:37 »
Jag valde att prova den dåliga funktionen på elpatron hos ARN.

Fakta:
ARN skriver så här i sin rekommendation 2023-03-07. (mål nr 2022-15202)
"Parterna är överens om att av styrningen av elpatronen inte fungerar. Detta utgör fel som företaget är ansvarigt för, varför företaget ska rekommenderas att avhjälpa felet"

Daikin skriver så här 2023-10-12.
"Vi har inte glömt bort dig men våra händer är tyvärr lite bakbundna, dom har hållit på med detta under väldigt lång tid och ska göra dom första uppdateringarna på ett par utvalda maskiner i Söderhamn i november för att sen släppas i januari, tyvärr ett år senare än vi först fick besked om, när man gör såna här uppdateringar så genomförs det rigorösa tester då det kan påverka livslängd på kompressor mm"

2024-01-07

Spekulation från min sida:
Alla Daikin Geo 3 som producerats till dags dato har samma fel på styrningen av elpatron som min.

Min rekommendation till er som har en Daikin Geo 3:
Kontakta er installatör och påpeka att det kan finnas ett styrningsproblem på er värmepump.
Uppdatera värmepumpen, chansen finns att nästa vinter blir billigare.

Mina tyckanden:
Jag kommer troligen aldrig mer att köpa en Daikin produkt.
Om jag ska göra det, ska det vara något som har lite värde och påverkar mitt liv marginellt om det inte fungerar.
Daikin sätt att se ner på sina kunder, som mindre vetande. Och inte förtänar någon större respekt, har jag svårt för.
Deras vilja att lösa problem är 0 och inget mer.

Jag kan tillägga att dom inte längre svarar på min e-post, ang status på den här uppdateringen.

\\Ingemar

GustavF

  • Gäst
GustavF
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #48 skrivet: 20 januari 2024, 15:38:39 »
Hjälp finns. Skicka mig ett privat meddelande med ditt mobilnummer så ringer jag och vägleder dig igenom inställningarna. Sedan tar vi dina uppgifter och ser till att en servicepartner uppdaterar din maskin. Mvh Daikin
Vilken är senaste mjukvaruversionen?

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #49 skrivet: 20 januari 2024, 21:54:53 »
Min gamla T Diplomat 8 ville ha elpatron rätt tidigt och när det blev kallare så gick den över till 100% el. Rätt bakvänt tyckte jag. Är inte grundorsaken att värmebehovet för komfort på 20grader och den mängd element man har till slut kräver en högre värmeavgivning än som ryms mellan tempen värmepumpen skapar och returpemperaturen då elementen är "för små". Det jag gjorde var att stänga av eltillskottet och visst blev det en smula svalare när elelmenten gick för fullt allt vad värmepumpen förmådde men kölden sög mer värme ut genom väggarna. Mitt resonemang då var att antingen så accepterar man lite längre innomhustemp några kalla dagar eller så får man sätta ut några elelement för att hjälpa värmepumpen med det sista de kallaste dagarna. Alternativet, att bränna el för att få ljummet vatten som skulle snurra i elementen gör att man slutar få hjälp av effektiv pump och övergår till att skapa ljummet vatten med elen. Jag föredrog då, och resonerar alltjämt som så, att pumpen gör vad den kan men man har större delen av året ingen lust att lägga pengar på mer radiatorer eller golvvärme. Resultatet blir det de blir de riktigt kalla dagarna. Huruvida programmeringen är perfekt lämnar jag därhän men om man ställer eltillskottsgränsen på -15 så får man ner till den temperaturen allt som VP förmår.

Blir det då inte tillräckligt varmt så är pump eller radiatorer för små.

Är inte den bästa lösningen här men även vid projekteringsstadiet att dimensionera för att några elelement går de kallaste dagarna?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #50 skrivet: 21 januari 2024, 09:45:38 »
Jo, ser man enbart till verkningsgraden är det bättre att tillföra den värme som fattas med separata elelement i stället för med pumpens elpatron. Värmepumpen kan då arbeta vid lägre temperatur vilket ökar dess effekt och verkningsgrad.
Men pumpens elpatron är trots allt bekvämare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Robban783

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #51 skrivet: 28 januari 2024, 14:24:13 »
Vi har nu fÃ¥tt svar frÃ¥n installatör att Daikin har identifierat mjukvaruproblemet och att installatörerna ska komma ut och uppdatera dom nya maskinerna som har problem med att elpatronen gÃ¥r igÃ¥ng när det blir under nollan ute. 

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #52 skrivet: 29 januari 2024, 14:00:27 »
Vi har nu fått svar från installatör att Daikin har identifierat mjukvaruproblemet och att installatörerna ska komma ut och uppdatera dom nya maskinerna som har problem med att elpatronen går igång när det blir under nollan ute.
Om möjligt får du gärna se om det går att klura ut vilka maskiner som har felet.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #53 skrivet: 02 februari 2024, 19:20:06 »
Jag har ingen problem med min Daikin om elpatron att använda väldigt lite.
Den Daikin är 3 år och strax 2 månader gammal med totalt drifttimmar se nedan...
Cirkulationspump 27196 timmar.
Kompressor rumsuppvärmning 26359 timmar och varmvattenberedare 472 timmar.
Elpatron rumsuppvärmning 48 timmar och varmvattenberedare 65 timmar.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Viktor H

  • Gäst
Viktor H
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #54 skrivet: 04 februari 2024, 16:11:41 »
Hur vet man om ens pump är drabbad med felaktiga mjukvaran ?

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #55 skrivet: 08 februari 2024, 22:44:15 »
Bara kör, den klarar detta med bravur.

/D

Jag har kontaktat han som installerade min pump om att uppdatera mjukvaran, att det skulle göras kostnadsfritt. Han skulle forska i det och höra av sig, det var 3 månader sedan nu får jag inte tag i han.
Finns det något du kan göra för att någon ska komma och uppdatera min?

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #56 skrivet: 09 februari 2024, 10:27:27 »
Jag har kontaktat han som installerade min pump om att uppdatera mjukvaran, att det skulle göras kostnadsfritt. Han skulle forska i det och höra av sig, det var 3 månader sedan nu får jag inte tag i han.
Finns det något du kan göra för att någon ska komma och uppdatera min?
Frågan är hur svårt det kan vara att uppgradera programvaran.
Jag gjorde det just med två Nibe 730.
Kan inte se att det måste vara så mycket krångligare med andra fabrikat.
Kolla vilken version man har.
Kolla i nån lista om den ska uppgraderas och i så fall med vad.
Lägga rätt programsnutt på rätt medium
Plugga i den och vidta rätt kommandon.
Invänta bekräftelse på att den är uppdaterad och maskinen är nöjd med nya programvaran.
Blir nåt fel så fabriksåterställ och börja om.
Möjligen är det inte lämpligt att lägga ut det på hemsidan men här kanske det kan vara ok.
Det verkar som att det finns en del övergivna kunder här och där som inte går hjälp antingen för att auktoriserad installatörer inte kan eller för att varumärket centralt inte har dem i tillräckligt strama tyglar så att de måste sköta sig.

Även jag är intresserad av progamvara och uppdateringsguiden.
 

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #57 skrivet: 11 februari 2024, 16:29:30 »
Jag har kontaktat han som installerade min pump om att uppdatera mjukvaran, att det skulle göras kostnadsfritt. Han skulle forska i det och höra av sig, det var 3 månader sedan nu får jag inte tag i han.
Finns det något du kan göra för att någon ska komma och uppdatera min?

P.g.a att vi håller på och inför nya funktioner på maskinen så ville vi göra allt i ett slag så att de drabbade får inte bara en fix för sina problem utan att de även får de nya funktionerna.
Av denna anledning är programvaran uppskjuten till vecka 10.

Efter det så kommer de drabbade att få sina maskiner uppdaterade.

Mvh D

Viktor H

  • Gäst
Viktor H
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #58 skrivet: 11 februari 2024, 17:22:21 »
Lysande, kommer alla maskiner få uppdateringen om dom är uppkopplade eller kommer uppdateringen installeras av installatören ?

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #59 skrivet: 12 februari 2024, 20:28:32 »
Utmärkt! Vore kul om det kan införas stödtjänstkompabilitet. Finns en hel elpatron och jag upplåter gladeligen 9 kw elpatron för att dumpa el in i mitt varmvatten och jag kan tänka mig att låta kompressorn dra ner en stund om jag får en slant för det. Jag gissar att man måste tala om för VP hur stor tröghet man har i sitt system dvs hur mycket man är villig att avstå ifrån.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!