Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kb-f  (läst 866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Indycar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kb-f
« skrivet: 03 mars 2006, 18:28:41 »
Hejsan!

Eftersom det har varit kallt i över en månad så har jag inte kunnat fylla jord över borrhålet och slangarna in till huset (ca4m).
Nu undrar jag om det pÃ¥verkar kb-f att det inte är igenfyllt och att det gör att jag fÃ¥r sämre kb-f? Nu har jag 0 gradigt +- 1  grad!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kb-f
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2006, 19:17:02 »
Konsulterade mitt gamla kompendium i  värmeöverföring och kom fram till att det skall inte spela nÃ¥gon större roll. Värmeförlusten är mycket grovt räknat 10 Watt för varje grad temperturskillnad mellan slang och luft. Gör kanske nÃ¥gra tiondels grader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare.
 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Kb-f
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2006, 22:18:05 »
Indy

Det var dålig stil av borrarna att de inte grovplanerade efter sig. Det bör ingå i borruppdraget att de åtminstone täcker över slangarna! Ring och klaga, vi är så bra på att inte begära det vi har betalat för i sverige. Jag blir lite bekymrad över din din brinetemp. Du måste mena att du har 1 grad från pumpen! Det kan vara normalt om du kör utan eltillskott. KB-in måste ju vara 3-4 grader +. Om inte tycker jag att du ska be borrfirman att täcka över slangarna, eller om du förhandlat bort det, täck över slangarna med lite vanlig isolering eller dylikt. Ett paket från byggmarknaden bör räcka. Inget som skadar i alla fall Med en så ny borra bör du ligga på plus 8)
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!