Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tryck vs korrosion  (läst 713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Röde baronen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tryck vs korrosion
« skrivet: 24 januari 2023, 11:28:47 »
Det gäller min vvm300. Trycket sjunker lite varje gång vi duschar, framförallt när inte elpatronen sköter uppvärmningen utan kompressorn.

Både säkerhetsventilen och expansionskärlet är bytt. Trots det sjunker trycket lite hela tiden och nu är det nere på 0,5.

Har förstått att man inte ska fylla på vatten hur mycket som helst för att det ökar risken för korrosion.

Vi bor i ett enplanshus. Ska vi låta trycket ligga på 0,5 ett tag utan att fylla på vatten igen(det fylldes på för 2 månader sen när expansionskärlet byttes)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tryck vs korrosion
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2023, 11:42:20 »
Går det inte upp igen när vattnet värms?
Om tryckskillnaden är stor så har du troligen dåligt med luft i expansionskärlet?
Det går att pumpa i mer med en cykelpump, fast ska man vara noga så ska man pumpa i 0,5 Bar när det inte är nått vattentryck på andra sidan.
Detta kan vara lite mickligt, men det går om det finns ventiler att stänga av vattnet till värmesystemet så kan man sen öppna och släppa ut trycket via säkerhetsventilen och sen pumpa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Röde baronen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryck vs korrosion
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2023, 18:12:41 »
Nja trycket går upp lite grann men inte hela vägen. Om det går ner 1,5 bar så går det upp 1,2 sen. Serviceteknikern pratade om att det kan vara en läcka någonstans men jag vet inte var den är i så fall. Trycket har sjunkit i flera år men jag vet inte var det vattnet har tagit vägen 🤷🏼‍♂️.
Teknikern sa vidare att för högt tryck ger samma resultat som lågt tryck i expansionskärlet. Vet inte om jag vågar fylla det mer.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryck vs korrosion
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2023, 19:47:08 »
Nja trycket går upp lite grann men inte hela vägen. Om det går ner 1,5 bar så går det upp 1,2 sen. Serviceteknikern pratade om att det kan vara en läcka någonstans men jag vet inte var den är i så fall. Trycket har sjunkit i flera år men jag vet inte var det vattnet har tagit vägen 🤷🏼‍♂️.
Teknikern sa vidare att för högt tryck ger samma resultat som lågt tryck i expansionskärlet. Vet inte om jag vågar fylla det mer.
Vart nog något fel här. Att trycke ökar  och minkar beror på tempen på värmebäraren. inget fel i si, men varierar det mycket så är det säkert dåligt med luft i kärlet eller en pyspunka på på blåsan. Du ska släppa ut tryck till noll och fyll luft i kärlet, det ska vara tomt på vatten och fylla till ca 0,5 - 0,6 bar och en fylla på till ca 1 bar. Sjunker trycket efter ett tag så har du en liten pyspunka någonstans och får leta. Finns ett garage med och rören ( galvade )  går i golvet så är det en riskfaktor. för läcka.

Utloggad Röde baronen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryck vs korrosion
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2023, 21:02:37 »
Det gick upp till 0,6 från att ha varit nere på 0,5. Tror iofs att det aldrig har gått under 0,5 under alla dessa år och som sagt jag kan inte se något i väggar eller att golv reser sig.

Men hur mycket vatten pratar vi om när det sjunker från 1.0 till 0,5? Är det 10 liter eller mer?

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryck vs korrosion
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2023, 07:51:55 »
Mängden vatten kan vara väldigt lite men stort utslag på trycket.

Allt hänger på expansionskärlet och för-trycket.
Låter som att du har för lite luft.
Vad är det för höjdskillnad i meter mellan ditt absolut lägsta rör ( troligen i källaren eller i bottenplattan) och till den högsta punkten ( troligen på andra väningen eller något stort element)

10 meter är 1 bar
Så har du 5 meter så bör ditt förtryck vara 0,5 bar +man lägger alltid dit 0,2-0,3 bar extra för att ha lite marginal.
Sen fyller du på vatten till vattenmanometer(tryckmätaren på vattensidan) går upp och stannar. När den stannar så börjar förtrycket att jobba i expansionskärlet. Fyll då på ytterliga en stund så att trycket börjar öka igen.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Röde baronen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryck vs korrosion
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2023, 06:06:17 »
Det är ett enplanshus så om man räknar från slingorna i garagedelen till högsta punkten på ett element så tänker jag Max 1,5 meter.

Just nu pendlar det mellan 0,5 och 0,6 bar. Det känns som om jag fyller på för ofta. Är det bättre och vänta lite eftersom det inte är bra för rören att fylla på för ofta?

Har nog fyllt på fem-sex gånger under förra året.

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryck vs korrosion
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2023, 07:39:52 »
Hej,
Prova att pump i lite luft och låt systemtrycket gå upp till 1 bar
Rappotera sin vad vad som händer
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!