Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ln35 avfrostar för mycket  (läst 25112 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #120 skrivet: 03 januari 2023, 15:10:25 »
Dom är väl inte så mycket billigare än dom andra postorderfirmor som säljer Mitsubishi från ”svenska” Mitsubishi så tror inte dom bryr sig alls om priserna.
Är nog främst att dom inte vill ta något ansvar för paralell importerade modeller som även visats sig förekomma i utförande som kanske inte borde säljas i vårat klimat.
Gäller nog dom flesta märken.

Ingen skillnad på modellerna om dom säljs här eller någon annanstans i Europa  om dom har samma modellbeteckning, det är det som är det viktiga och lite märkligt att inte vissa postorderfirmor skriver hela modellbeteckningen på utedelen .
Därav att jag skrev att du skulle dubbelkolla det och inte bara att det är 2.0
Mig veterligen är det Svenska Mitsubishi som levererar till Tretti.se

/D

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #121 skrivet: 03 januari 2023, 15:16:12 »
Så här skriver Mitsubishi Electric på deras sajt:

"Var noga med var du handlar! Försäljningar gjorda av följande företag omfattas ej av Mitsubishi Electric Sveriges garantier: Gränsbygdens köpcentrum AB, Zave Sweden AB, Värmepumpsshopen.se, Nortech, Technorth, Tretti.se, Byggmax, Whiteaway.se, Importhuset, Esvelt Service AB, Sanovale, Handelszon.se, Ventilationsfixarna "

De tar alltså inte ansvar för aggregat sålda via Tretti.se.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #122 skrivet: 03 januari 2023, 15:40:34 »
Läste det och tycker det är dåligt av Mitsubishi. Det är ju deras produkt oavsett väg från fabrik till konsument.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #123 skrivet: 03 januari 2023, 16:21:50 »
Läste det och tycker det är dåligt av Mitsubishi. Det är ju deras produkt oavsett väg från fabrik till konsument.

Vet ej varifrån dom köper sina Mitsubishi aggregat men förmodligen har dom köpt sina till ett bättre pris och då kanske med sämre garantier.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #124 skrivet: 03 januari 2023, 17:10:27 »
Läste det och tycker det är dåligt av Mitsubishi. Det är ju deras produkt oavsett väg från fabrik till konsument.

Nu förstår jag inte. Om en tillverkare gör modeller för olika delar av värden med olika skatter monster och programmering för olika regioner. Sen säljs dessa av olika bolag på olika regioner. Varför ska Mitsubishi Sverige ta ansvar för en maskin de ej sålt och som dessutom inte är byggd för vårt klimat.  Dom har ju inte ens sålt den. Dumheter då får den som köpt pirat import vända sig till den som sålt maskinen kan jublnte vända sig till en tillverkare som uppenbarligen INTE har något med maskinen att göra.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #125 skrivet: 03 januari 2023, 17:30:16 »
Citat från: Thompa71 ⁰link=topic=68538.msg813080#msg813080 date=1672762227
Nu förstår jag inte. Om en tillverkare gör modeller för olika delar av värden med olika skatter monster och programmering för olika regioner. Sen säljs dessa av olika bolag på olika regioner. Varför ska Mitsubishi Sverige ta ansvar för en maskin de ej sålt och som dessutom inte är byggd för vårt klimat.  Dom har ju inte ens sålt den. Dumheter då får den som köpt pirat import vända sig till den som sålt maskinen kan jublnte vända sig till en tillverkare som uppenbarligen INTE har något med maskinen att göra.

Men nu är det ju exakt samma modell för nordiskt klimat... men visst borde även återförsäljare erbjuda garanti så kommunikation och avtal mellan samtliga säljande bolag och Mitsubishi borde lösas.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #126 skrivet: 03 januari 2023, 17:43:26 »
Garantifrågan borde du egentligen ta med tretti.se som du handlat av.
Dom väljer mer eller mindre själv hur lång garanti dom väljer att tillhandahålla förutom då den lagstadgade som jag tror är 6 månader som lägst men är inte säker.

Tex så har du köpt den för att få ner priset och ”spara” pengar och du har blivit upplyst om att garantin kanske inte är så bra men väljer ändå att fullfölja köpet när du kunde ha köpt på annat håll med tex 5års garanti.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #127 skrivet: 03 januari 2023, 17:49:28 »
Precis, att det är 5 års garanti på de flesta värmepumparna beror på att vi är trygghetsknarkare i Sverige, och att hantverkstjänster är så högt beskattade att det blir orimligt dyrt att reparera en maskin som bara är nåt år gammal.
Att istället räkna på vad hemförsäkringen kan täcka vid ett eventuellt fel skulle kunna vara intressant - inte säkert det blir dyrare om man kan köpa maskinen billigare.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är möjligt att köpa maskinerna utan garanti på världsmarknaden, för t.ex. tretti.se, och sälja dem en aning billigare med en kortare garantitid som "uppoffring", så det är ju egentligen en smaksak vad man väljer.

Hade jag haft möjlighet att som installatör köpa maskinerna säg 3000 kr billigare med bara 6 månaders garanti från leverantören så kunde jag ju ge mina kunder alternativet 6 månaders garanti, eller 5 år, med 3000 kr i prisskillnad på maskinerna.
Tar man med i beräkningarna att hemförsäkringen täcker utan avdrag första 2 åren? så kan man ju säga att man har 2 års garanti, och att sedan självrisken ökar lite för varje år, men att det kanske ändå inte blir jättedyrt att få maskinen reparerad om den skulle haverera.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Peterkga

  • Gäst
Peterkga
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #128 skrivet: 09 januari 2023, 22:57:49 »
Har exakt samma "fel", installerade min Feb 21, fick kretskort och givare bytt i utedelen, blev ingen skillnad. Antar det är en uppdaterings fråga. Men hur får man en uppdatering när ME säger att det inte finns någon.

Har du hittat någon lösning? Fått något svar?

Jag filmade min LN50 precis när avfrostningen kör igång. Finns inte ett spår av frost på utedelen, klicka här för att se filmen: https://1drv.ms/v/s!AgBxVB4br8IzhK8daaBsgM_Xv2x2tA?e=SNIHCL
Så där håller den på hela tiden. TH's EL i Skövde ska komma ut 10 feb för felsökning, igen. Frågan är vad de hoppas hitta denna gång? De har redan bytt termostaten och det hjälpte ingenting....

Med tanke på ledtiderna så är väl snart också denna vinter över utan att pumpen funkat som den ska.  >:(

Peterkga

  • Gäst
Peterkga
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #129 skrivet: 10 februari 2023, 11:16:31 »
Nu har TH's varit här och kikat på pumpen som hann knappt bli kall på utedelen innan avfrostningen körde igång. De sa att pumpen är alldeles för känslig. Nästa steg blir att byta ut styrkortet. Hoppas det hjälper.

Utloggad HaraldH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #130 skrivet: 25 februari 2023, 18:11:32 »
Välkänt fenomen i Finland. Ett par typer har utvecklat Mitsurunner, en ESP8266 integrerad krets och värmegivare + ett rele som lurar enheten att tro allt är frid och fröjd och stoppar den från att falla i det som kallas för galencirkel på finska.

Nu blir jag säkert bannad när jag sätter en URL i mitt första meddelande som inloggad men here it goes; https://mitsurunner.com/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #131 skrivet: 27 februari 2023, 07:31:24 »
Jag har loggat en värmepump som uppvisade samma typ av problem som ni anger (inte Mitsubishi) och konstaterade att gastemeperaturen efter en tid plötsligt föll rätt dramatiskt, vilket indikerar någon form av brist som troligen beror på lågt flöde av gas.
Min teori är att det sker vätskeuppbyggnad i utedelen om effektbehovet är relativt lågt, i vart fall på den pump jag loggade.
Om min teori stämmer så skulle alltså fortsatt drift skapa än mer vätskeuppbyggnad i utedelen och en mindre del av förångarens skulle bli "effektiv".
En annan sak jag noterade var att avfrostningssekvensen på en ej påfrostad utedel var väldigt kort, totalt gick kompressorn bara 3 minuter för avfrostning, och snitteffektförbrukningen var ca 600 W (om jag minns rätt).
Effektbehovet för avfrostningen var alltså ca 0,03 kWh och om elpriset är 1 kr så kostar alltså en avfrostning ca 3 öre.
Delar av denna kostnad återfås sedan när kompressorn åter börja värma, och förångaren är >15 grader varm efter slutförd avfrostning, så kostnaden är troligen mindre än så - men elpriset har förstås en påverkan också.
3 öre/timme i 24 timmar blir 72 öre/dygn i kostnader - och man får anta att COP på en maskin är som högst just efter avfrostning, så huruvida långa gångtider i praktiken är lönsamt är nog inte helt säkert.

OM min teori om vätskeuppbyggnad i utedelen stämmer så skulle detta dessutom i värsta fall kunna innebära att kompressorn i någon del av värme/avforsntingssekvenserna möjligen skulle kunna utsättas för vätskeslag, vilket i sin tur skulle kunna påverka kompressorns livslängd.

Tillverkarna har troligen sett dessa fenomen tidigare, men valt att låta förändringen av gastemperatur (hastighet och lutning) styra avfrostningen istället för vad ögat kan se utvändigt på förångaren - för att säkerställa en korrekt kylprocess, och för att maskinen skall hålla över tid.
Att kostnaden för en avfrostning är så liten gör troligen att de ser detta problem som en ickefråga, det är i alla fall min slutsats.

Den enda gången man egentligen med fog kan säga att det "Kostar" med täta korta avfrostningar är om det är så kallt ute att den minskade tiden som värmepumpen kan värma, också gör att det blir för kallt inne, och man måste tillföra värme via direktverkande el för att få lagom varmt inne, DÅ kommer längre perioder av värmedrift påverka lönsamheten på maskinen.

Jag skulle nog personligen vara rätt försiktig med att lägga ut "Lifehacks" som åsidosätter den av tillverkaren garanterade funktionen med en alternativ funktion som inte ser till kylprocessen, utan istället tlll vad ögat kan se.
Jag skulle även vara försiktig med att som kund bygga bort skydds och säkerhetsfunktioner som tillverkarna lagt in för att kunna garantera effektiv drift och lång livslängd.

Är det nåt fel på en maskin så ska det självklart åtgärdas, om det som i tidigare inlägg redovisas att utedelen knappt hinner bli kall innan den avfrostar får vi verkligen hoppas att det är nåt fel på maskinen.

Det som verkar skilja Mitsubishi mot den värmepump jag loggade är att det oftare sker när det är kallt ute, då är kompressorfrekvensen som regel högre, och det borde inte uppstå problem med en ej fungerande kylprocess som resulterar i ett plötsligt fall på gastemperaturen efter en viss tid.
Med hög kompressorfrekvens och stort gasflöde borde förångaren fungera bättre än när maskinerna går på låg effekt och med låga gasflöden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #132 skrivet: 27 februari 2023, 13:36:42 »
Jag har loggat en värmepump som uppvisade samma typ av problem som ni anger (inte Mitsubishi) och konstaterade att gastemeperaturen efter en tid plötsligt föll rätt dramatiskt, vilket indikerar någon form av brist som troligen beror på lågt flöde av gas.
Min teori är att det sker vätskeuppbyggnad i utedelen om effektbehovet är relativt lågt, i vart fall på den pump jag loggade.
Om min teori stämmer så skulle alltså fortsatt drift skapa än mer vätskeuppbyggnad i utedelen och en mindre del av förångarens skulle bli "effektiv".
En annan sak jag noterade var att avfrostningssekvensen på en ej påfrostad utedel var väldigt kort, totalt gick kompressorn bara 3 minuter för avfrostning, och snitteffektförbrukningen var ca 600 W (om jag minns rätt).
Effektbehovet för avfrostningen var alltså ca 0,03 kWh och om elpriset är 1 kr så kostar alltså en avfrostning ca 3 öre.
Delar av denna kostnad återfås sedan när kompressorn åter börja värma, och förångaren är >15 grader varm efter slutförd avfrostning, så kostnaden är troligen mindre än så - men elpriset har förstås en påverkan också.
3 öre/timme i 24 timmar blir 72 öre/dygn i kostnader - och man får anta att COP på en maskin är som högst just efter avfrostning, så huruvida långa gångtider i praktiken är lönsamt är nog inte helt säkert.

OM min teori om vätskeuppbyggnad i utedelen stämmer så skulle detta dessutom i värsta fall kunna innebära att kompressorn i någon del av värme/avforsntingssekvenserna möjligen skulle kunna utsättas för vätskeslag, vilket i sin tur skulle kunna påverka kompressorns livslängd.

Tillverkarna har troligen sett dessa fenomen tidigare, men valt att låta förändringen av gastemperatur (hastighet och lutning) styra avfrostningen istället för vad ögat kan se utvändigt på förångaren - för att säkerställa en korrekt kylprocess, och för att maskinen skall hålla över tid.
Att kostnaden för en avfrostning är så liten gör troligen att de ser detta problem som en ickefråga, det är i alla fall min slutsats.

Den enda gången man egentligen med fog kan säga att det "Kostar" med täta korta avfrostningar är om det är så kallt ute att den minskade tiden som värmepumpen kan värma, också gör att det blir för kallt inne, och man måste tillföra värme via direktverkande el för att få lagom varmt inne, DÅ kommer längre perioder av värmedrift påverka lönsamheten på maskinen.

Jag skulle nog personligen vara rätt försiktig med att lägga ut "Lifehacks" som åsidosätter den av tillverkaren garanterade funktionen med en alternativ funktion som inte ser till kylprocessen, utan istället tlll vad ögat kan se.
Jag skulle även vara försiktig med att som kund bygga bort skydds och säkerhetsfunktioner som tillverkarna lagt in för att kunna garantera effektiv drift och lång livslängd.

Är det nåt fel på en maskin så ska det självklart åtgärdas, om det som i tidigare inlägg redovisas att utedelen knappt hinner bli kall innan den avfrostar får vi verkligen hoppas att det är nåt fel på maskinen.

Det som verkar skilja Mitsubishi mot den värmepump jag loggade är att det oftare sker när det är kallt ute, då är kompressorfrekvensen som regel högre, och det borde inte uppstå problem med en ej fungerande kylprocess som resulterar i ett plötsligt fall på gastemperaturen efter en viss tid.
Med hög kompressorfrekvens och stort gasflöde borde förångaren fungera bättre än när maskinerna går på låg effekt och med låga gasflöden.
Det är ju därför det finns vevhusvärme när kompressorn sitter utomhus-för att minimera risken för vätskeslag

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #133 skrivet: 27 februari 2023, 16:54:07 »
Tror inte vevhusvärmen har den effekten att den kan förånga vätska som kommer ur en förångare fylld med vätska.
Den är bara där för att gasen inte skall kondensera just i kompressorn när den står still. (Och blanda sig med oljan)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #134 skrivet: 01 mars 2023, 11:12:07 »
hur är det med Elon ?  var köper dom sinaMitsubishi sumo?
hur lång är garantin hos Elon?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 717
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!