Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump  (läst 7917 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« skrivet: 07 januari 2013, 10:29:06 »
Kompetensen är på topp som vanligt!  tummenupp
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/under_skalet/article3608149.ece

"Så det här stora där utomhus är själva kylskåpet, och den här andra är mer en... en utputtare!"  *roflmao*

Undrar ifall de hade alla nödvändiga certifikat o.s.v.. i ordning när de kopplade ihop kylkretsen.
« Senast ändrad: 07 januari 2013, 10:31:37 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2013, 11:05:57 »
La ni märke till att det nästan tårades i ögona på herrarna. Av glädje över att de förärats att få skruva i en sån här High Tech maskin  ;)

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2013, 11:13:45 »
Lite SD-varning över det där - Att filma när man bryter mot lagen och dessutom lägga upp det på nätet...  tOOmten
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2013, 11:30:16 »
Lite SD-varning över det där - Att filma när man bryter mot lagen och dessutom lägga upp det på nätet...  tOOmten

Hahah...  ::)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2013, 19:48:15 »
Rätt intressant ändå, speciellt köldmediets miljöpåverkan, var betydligt värre än vad jag trodde...
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2013, 19:56:35 »
Såg att de har tagit bort kommentarerna till avsnittet nu...
Undrar om det blev för mycket snack om lagbrottet som de troligtvis begår ca 1:10?  .,;-  :)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2013, 20:16:10 »
Vad är det för lagbrott di stöddiga herrarna svamlar om?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2013, 20:25:56 »
Olovlig ihopsättning av kylkrets innehållande F-gas. Allvarliga saker...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2013, 20:28:21 »
Spännande! Har du nån källa? Vad är F-gas?
Jag svarar på min egen fråga: Naturvårdsverket
« Senast ändrad: 09 januari 2013, 20:35:47 av Strip »
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2013, 20:41:28 »
Varför laddar man inte pumpar som har QC med något annat?
Propan t.ex så slipper man detta tjafs.

Jag tycker att det är helt sjukt att man skall straffas för detta när man kan köpa R134 i burk på Biltema och till råga på allt är den till för att sprutas ut i naturen?

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2013, 05:50:40 »
Staffan & Bengt 2013 ;)

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2013, 10:48:56 »
Jag tycker att det är helt sjukt att man skall straffas för detta när man kan köpa R134 i burk på Biltema och till råga på allt är den till för att sprutas ut i naturen?

Bra för statistiken dontknow Som det nu debatteras i media så verkar ordningsmakten behöva snabba lösningar snarare än en genomtänkt helhet. Dock kvarstår faktum, det är verkligen helt förvirrat att det ena är så förbjudet när det andra inte beaktas överhuvudtaget Sc:,h
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2013, 22:44:58 »
Bra för statistiken dontknow Som det nu debatteras i media så verkar ordningsmakten behöva snabba lösningar snarare än en genomtänkt helhet. Dock kvarstår faktum, det är verkligen helt förvirrat att det ena är så förbjudet när det andra inte beaktas överhuvudtaget Sc:,h
Sant. Och det är likadant i hela linan. SMS är ok även om man kör bil, men man får inte använda mobilen så att trafiken påverkas negativ, va fan ska vi med bilprovningen då, räcker att bestämma att man inte får framföra fordon som är i sådant skick att det kan orsaka olycka. Föresten bilprovningen tittar på lampor lyser någon är bilen underkänd, även om systemen de varnar för skulle vara hela, och så har de resurser att koppla in OBD, vilket de ska göra men tar extra betalt för att göra. Senaste nytt vägrenoveringar skall betalas av fastighetsägare, tur man inte har stor tomt mot gatan. Man undrar vilka hål fordons och drivmedelskatten ska stoppas i, inte i hålen i vägarna i alla fall.
Det var mycket OT , "Sorry"
Beträffande trådens innehåll vill jag säga , att det är bra att de skruvar och visar saker på ett enkelt sätt så folk förstår, och mellan raderna kan man urtyda att " var inte rädd för teknik, det värsta som kan hända är att du sabbar något och skadar dig alvarligt " så, visst tycker även jag att en grunkurs för testpojkarna hade suttit bra , innan. Eller ett " Gör aldrig det här hemma".
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2013, 23:00:07 »
Beträffande trådens innehåll vill jag säga , att det är bra att de skruvar och visar saker på ett enkelt sätt så folk förstår, och mellan raderna kan man urtyda att " var inte rädd för teknik, det värsta som kan hända är att du sabbar något och skadar dig alvarligt " så, visst tycker även jag att en grunkurs för testpojkarna hade suttit bra , innan. Eller ett " Gör aldrig det här hemma".

Synd då bara att de valde en luft/luft som har rör i utedelen som Proffessor Baltazars maskin.
Visa en BVP eller enklare maskin så är det lättare att visa vad de olika delarna gör.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny Teknik skruvar isär Zibro-pump
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2013, 23:15:44 »
Synd då bara att de valde en luft/luft som har rör i utedelen som Proffessor Baltazars maskin.
Visa en BVP eller enklare maskin så är det lättare att visa vad de olika delarna gör.
Må så vara att det fanns bättre objekt om man ville undervisa kylteknik. Men jag tror de valde efter popularitet och pris. Tråkigt att den hade snabbkoppling, det gav intryck att vara enklare än det är. Såg inte hur de gjorde när de särade systemet, pös det inget då?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 292
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!