Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor Optimering IVT HT+ C9  (läst 13876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #15 skrivet: 01 december 2005, 13:32:03 »
Enligt grafen tillverkas tappvarmvatten inte vid varje start, jag tror det är en äldre lösning du refererar till.

Jag såg inte den blå kurvan först, blått på svart är inte lätt. Det är riktigt att det inte är någon varmvattenberedning efter varje start. I så fall en förändring till det bättre.

Kom på en poäng med tvåstegvärmning av varmvattnet. Första delen av uppvärmningen i radiatorkretsen görs med bättre COP än uppvärmningen i pumpens beredare. Teoretiskt skall elbehovet minska något. Missade en av andraledsförändringarna.

Sen bör man tänka på att en acktank ökar förlusterna. Varje watt värmeförlust blir 6 kWh på en uppvärmningssäsong och det kostar ca 2 kWh el.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #16 skrivet: 01 december 2005, 13:48:22 »

Med en större pump, får man rejält mycket högre snittemp på brine in!  Inte vid idiotkyla då blir det kontinuerlig drift och därmed låg temp på brine.
Men har man en liten pump då är det ofta kontinuerlig drift och därmed låg temp på brine, till det kommer dyr elpatrondrift vid kyla!!

Nä, det köper jag inte. Om det är samma borrhål i bägge fallen, hur kan en pump som tar ut låt oss säga 40 W/meter borrhål halva tiden få högre temperatur än vid ett uttag av 20 W/m kontinuerligt? Det blir samma temperatur om cykeltiden för den stora pumpen är kort, i storleksordningen tiden för köldbäraren att gå ett varv i slangen. Är cykeltiden längre blir medeltemperaturen lägre än vid kontinuerligt uttag.

Tänk på att en stor pump i de flesta fall används tillsammans med ett djupare borrhål än vad man skulle ha valt vid alternativet liten pump så det blir äpplen och päron som jämförs.   


Citera

Vid normal temp värms brine till borrans temp under stopptiden, även borran återhämtar sig nog en del.
Vid pumpstart har man rejält förhöjd temp, det "första" varvet för brine. Men en förhöjd temp kvartsår under längre tid än så!! Det ökar COP.


Med en liten pump blir det ingen återhämtning, det är sant. Men det behövs inte heller då effekuttaget per meter borrhål blir lägre. Den rejält förhöjda temperaturen vid första varvet för den stora pumpen är skenbar. Med en liten pump har man något förhöjd temperatur hela tiden.
« Senast ändrad: 01 december 2005, 13:50:16 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #17 skrivet: 01 december 2005, 13:48:48 »
Enligt grafen tillverkas tappvarmvatten inte vid varje start, jag tror det är en äldre lösning du refererar till.
Stopp stopp,

Vad menar du?
Kan man ställa in VP'n så att den alltid gör VV i slutet av uppvärmningscykeln?

Jag som trodde jag hade järnkoll på manualen.

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #18 skrivet: 01 december 2005, 15:55:19 »
Roland det kanske är skenbart, men för min del mycket trevligt  ;)
Ja alltså den höga tempen på brine...

Säger så här: trots min alldeles för stora (inneffektiva) VP, har jag under november snittat 21 kwh/dygn för värme o VV. 5 personer i huset varav 2 småbarn, rejält vv användande. Huset är inte litet!

I 6 år har jag bara gissat.
Nu har jag ju facit med Rickards superbra elmätare  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #19 skrivet: 01 december 2005, 18:47:09 »
Stopp stopp,

Vad menar du?
Kan man ställa in VP'n så att den alltid gör VV i slutet av uppvärmningscykeln?

Jag som trodde jag hade järnkoll på manualen.

/pen15en

Jag har just läst igenom manualen till min pump och där stÃ¥r inte ett ord om hur den gör varmvatten. Att den gör varmvatten i slutet av varje cykel är nÃ¥got som jag har kommit fram till genom loggning. Att ha det pÃ¥ det sättet gillar jag inte alls. Kunde jag hitta nÃ¥got sätt att ha det annorlunda som t.ex. kurvan ovan skulle jag välja det. Varje gÃ¥ng pumpen gör varmvatten värms den upp onödigt mycket och släpper ut en skvätt 50+ vatten i radiatorkretsen, som är betydligt svalare. Varje blandning av vatten med olika temperaturer är en irreversibilitet som kostar extra el till kompressorn. Det skulle räcka med varmvattenladdning nÃ¥gre gÃ¥nger per dygn eller när det är större behov. 

Nu är det i och för sig inte så stort problem i mitt fall. Sommartid värms inte radiatorerna. Vintertid går pumpen mest hela tiden.
« Senast ändrad: 01 december 2005, 19:09:35 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #20 skrivet: 01 december 2005, 19:12:09 »
Roland.
Vilken styr har du.
Jag har en nära kompis han har en några år gammal IVT. Den styren är lurig, hans maskin heter IVT Streamline med REGO 406 styr.
Nån trodde det var en "snikvariant" jag har då aldrig sett den i några papper.
Jag minns inte hur det var med varmvattnet, men det kanske är lika!

I tex Rego 600 har du ju meny 2.3 och 2.4 vi har den på vår pump.
I rego 500 kan man styra både start o stopptemp






Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #21 skrivet: 02 december 2005, 20:58:14 »
Roland.
Vilken styr har du.


Rego 600. Menu 2.3 och 2.4 styr bara temperaturerna. Jag vet inte om det är möjligt att i någon för mig dold meny välja bort varmvattenberedning i slutet av varje uppvärmningscykel. Det är egentligen inget större problem ur elförbrukningssynpunkt för mig, mer av arten skönhetsfel.

En egenhet om vi nu skall gå in på detaljer när det gäller optimering, är att har man ställt in sommardrift, t.ex +10 grader vilket är lägsta värdet, och ställt kurvan på noll så slår växelventilen om till radiatordrift efter varmvattenberedning om utetemperaturen är under det för sommardrift inställda värdet. Pumpen startar naturligtvis inte om man har sett till att temperaturen i källaren är högre än starttemperaturen.

Växelventilen i öppet läge gör att det blir "självdrag" i radiatorkretsen vilket medför att förlusterna från varmvattenberedaren blir betydligt större. Det finns en del för loggare att bita i om man vill optimera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #22 skrivet: 02 december 2005, 21:05:52 »
I och med ht modellerna så ändrades varmvattenladdningen.

Jag kommer inte ihåg exakt men tror att det går till så här.

Gamla modellen: Styrs enbart på gt3 startar på 42.5gr. stannar på 47.5 (börvärde 45gr. 5gr. hysteres)
Efter värmedrift så växlar den över till vv drift om tempen ligger under 47.5 i beredaren.

HT modellen: startar på gt3 men stannar på gt9. Börvärde på gt3 är 51gr.
Går ej över till varmvattendrift från värme om beredaren ligger över börvärdet.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #23 skrivet: 03 december 2005, 09:12:41 »
Jag börjar vid närmare eftertanke inse att jag hade fel när jag påstod att pumpen gör varmvatten efter varje avslutad radiatorcykel och de Jocke montör skriver styrker det. Loggningarna jag refererar till gjorde för ett par år sedan. Skrivardiagrammen är bortstädade så jag kan inte kontrollera hur det egentligen förhöll sig. De första loggningarn gjordes tidig höst 2002 när pumpen inte gick så ofta. Då var det varmvattenberedning i slutet av varje period pumpen gick, jag kommer ihåg att jag reagerade över det. Men det troliga är att pumpen gjorde varmvatten som avslutning för att VV-temperaturen hade hunnit sjunka till under starttemperaturen för varmvatten varje gång pumpen gick. Helt rimligt och rätt smart egentligen.

Jag kommer nu också ihåg att jag gjorde loggningar senare under hösten och under vintern när pumpen inte gjorde varmvatten i slutet av en körning men jag tänkte inte på dessa när jag påstod att det var varmvattenberedning varje cykel då jag hade bäst minne av de första loggningarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #24 skrivet: 04 december 2005, 18:42:52 »
I och med ht modellerna så ändrades varmvattenladdningen.

Jag kommer inte ihåg exakt men tror att det går till så här.

Gamla modellen: Styrs enbart på gt3 startar på 42.5gr. stannar på 47.5 (börvärde 45gr. 5gr. hysteres)
Efter värmedrift så växlar den över till vv drift om tempen ligger under 47.5 i beredaren.

HT modellen: startar på gt3 men stannar på gt9. Börvärde på gt3 är 51gr.
Går ej över till varmvattendrift från värme om beredaren ligger över börvärdet.

Det stämmer helt med mina observationer av vÃ¥r nya  C9 HT+
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Frågor Optimering IVT HT+ C9
« Svar #25 skrivet: 07 december 2005, 09:21:14 »
I Greenline HT plus är det som gäller följande.

Start VV prod. Halva diffen (2.4) under inställda värdet för varmvatten (2.3) mätt på GT3.
Stopp VV prod. Halva diffen (2.4) över inställt värde för varmvatten (2.3) mätt på GT9. Om tempen på GT3 inte kommit upp till inställt värde (2.3) kommer maskinen att återstarta för att göra ett nytt försök tills inställda värdet på varmvatten GT3 (2.3) uppnåtts.
OBS. Tempen på GT9 får inte överstiga maxtempen för larm hög retur.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!