Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme värmer inte, felsökning?  (läst 1013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

meadow

  • Gäst
meadow
Golvvärme värmer inte, felsökning?
« skrivet: 11 oktober 2022, 13:43:33 »
Hej, glad att jag hittade det här forument.

Hela min lägenhet har golvvärme, styrt med KNX, och fungerar inte eller fungerar väldigt dåligt helt plötsligt. Det är under 18 grader i hela lägenheten och jag misstänker att värmen kommer från grannarna under.

Jag undrar hur jag kan felsöka för att komma fram till om det är kontroll-delen eller golvvärmen i sig som strular.

När jag tittar på "ventilerna" (små gråa cylindrar där vissa har en blå "hatt" som sticker upp) så ser inget konstigt ut. Däremot är det bara en av "ventilerna" som är varma, och den satt inte ens fast utan trillade av när jag rörde på den. Jag satte fast den igen och väntar på att se om det blir någon förändring för kontoret (det satt en klisterlapp på röret under och jag utgår ifrån att just den slingan hör till kontorets uppvärmning).

Det sitter en svart pumpliknande apparat på höger sida och den lyser fint "active" från en LED.

Det finns två temperaturmätare som mäter under 20 grader, ungefär som KNX-mätningen också gör.

Jag har sökt efter en manual för systemet som jag har men det enda märket jag kan se är LK. Jag vet att installationen är från 2011.

Tacksam för all hjälp som kan hjälpa med det här mysteriet! Tack på förhand. Så fort jag postat ska jag se om jag kan ladda upp bilder också.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Golvvärme värmer inte, felsökning?
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2022, 15:01:12 »
Hej! Man måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna bifoga bilder etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad meadow

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad patrik2075

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme värmer inte, felsökning?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2022, 21:03:32 »
Hej, glad att jag hittade det här forument.

Hela min lägenhet har golvvärme, styrt med KNX, och fungerar inte eller fungerar väldigt dåligt helt plötsligt. Det är under 18 grader i hela lägenheten och jag misstänker att värmen kommer från grannarna under.

Jag undrar hur jag kan felsöka för att komma fram till om det är kontroll-delen eller golvvärmen i sig som strular.

När jag tittar på "ventilerna" (små gråa cylindrar där vissa har en blå "hatt" som sticker upp) så ser inget konstigt ut. Däremot är det bara en av "ventilerna" som är varma, och den satt inte ens fast utan trillade av när jag rörde på den. Jag satte fast den igen och väntar på att se om det blir någon förändring för kontoret (det satt en klisterlapp på röret under och jag utgår ifrån att just den slingan hör till kontorets uppvärmning).

Det sitter en svart pumpliknande apparat på höger sida och den lyser fint "active" från en LED.

Det finns två temperaturmätare som mäter under 20 grader, ungefär som KNX-mätningen också gör.

Jag har sökt efter en manual för systemet som jag har men det enda märket jag kan se är LK. Jag vet att installationen är från 2011.

Tacksam för all hjälp som kan hjälpa med det här mysteriet! Tack på förhand. Så fort jag postat ska jag se om jag kan ladda upp bilder också.

Har detta löst sig?

Det går dessvärre inte att se några bilder, men det brukar sitta en värmeaktor som styr golvvärmeställdonen. Det finns många olika tillverkare av värmeaktorer för KNX så det går inte säga exakt, men det brukar finnas knappar på värmeaktorn så att man kan testa öppna och stänga ställdonen manuellt.

//Patrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!