Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka pÃ¥ panna med dubbel fram/retur-ledning; andra frÃ¥gor.  (läst 6259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sollentunahuset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har en Euronompanna A25 B från 1991 med varmvattenberedare av genomströmningstyp. Pannan är på 170 liter och beredaren på 90 liter.

Jag funderar på att docka en Nibe Fighter 2020 eller 2025 på egen hand och försöker reda ut de sista frågetecknen.

1. Pannan har dubbla fram- och returledningar (se bilden). Betyder detta att jag kan docka VP på de båda fram- och returledningar som inte används idag? För mig känns det enklare att gå direkt på dessa istället för att kapa returledningen och docka in mig där. Men det kanske inte funkar så? Hur tror ni att de båda in- och utloppen är kopplade internt?

2. Räcker 170 + 90 liter + radiatorer som volym för att docka en Nibe 2020-10?

3. Jag kan stänga av stammar för ovanplan och sutterängplan med ventiler på stammarna. Kan jag då använda VP istället för elpatron för att värma bara varmvattnet på sommaren om jag öppnar shunten på max? Enligt Nibes instruktioner tolkar jag det som att man ska använda existerande elpatron för varmvattnet men jag ser inget som hindrar att jag använder VP.

4. Jag kommer att få långt från VP till pannan. Ca 15 meter ena vägen. Sätter det stopp för planerna? Bör jag använda 28 mm rör i så fall? Jag vill för övrigt jobba med diffusionsspärrade PEX eftersom jag inte behärskar kopparkopplingar och jag tror det blir billigare i de här längderna (totalt ca 30 meter). För/emot PEX?

5. Alla som lämnat offerter på sina egna VP-lösningar har givetvis avrått mig från att bara docka en VP på existerande panna eftersom COP blir sämre och jag kan få problem med tryck som löser ut osv. De vill ju sälja ett helt paket på 90.000 SEK och uppåt. På Rinkaby rör tyckte de också att det var en dålig idé. Har någon här på forumet dockat en NIBE med framgång och varit nöjd med resultatet? Vilka tror ni de värsta fallgroparna är? Har ni dockat någon annan pump till panna?

Puh! Många frågor, men så har jag ju alltid fått så bra svar alla tidigare gånger!

Tack för hjälpen!

Johan

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kanske mina svar är goddag yxskaft, men...

Har erfarenhet av att docka en CTC Ecoair 105 mot en liten Pulsonexpanna 75l med plattvärmeväxlare. Och är mycket nöjd med resultatet.

1. Vad menas med genomströmningstyp? Är det 90l radiatorvatten som strömmar genom en dubbelmantlad VV beredare? Detta och röranslutningarna måste du nog kolla med Euronom.
Förmodligen går det bra. Eftersom du gör installationen själv kan du ju prova enklast först.

2. Jajamensan

3. Min Ecoair förvärmer varmvattnet nu pÃ¥ sommaren. Den styr pÃ¥ returtempen till VP. Start vid 40  ºC och stopp vid 48 ºC. Häller pannan pÃ¥ cirka 45 ºC. 1 tim/dygn gÃ¥r pumpen med cirka 9 starter.
Sedan eftervärmer jag VV till 55 ºC i separat VVberedare.
Några stammar behöver jag inte stänga av manuellt, eftersom en motorventil automatiskt förbikopplar elementen när det är varmare än 13 ºC ute.

4, Du måste ha 28mm. PEX går säkert, men... lödda kopparkopplingar är både enkelt och billigt att göra själv tycker jag. (Här och där får man komplettera med kompressionskopplingar, när man inte kommer åt)

5. Att totala COP behöver bli sämre är bullshit. Snarare tvärtom, åtminstone CTC's elpanna Ecoel är inte den mest effektiva lösningen.

Naturligtvis är det en prisfråga, men också viss risk för en entreprenör som åtar sig att docka mot en gammal panna med garanti. Det kan behövas litet extra trimmning efteråt (Pumphastigheter, temperaturer) för att få det att funka optimalt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sollentunahuset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Tack för ditt svar!

1. Det står genomströmningstyp i beskrivningen för Euronom A 25 B. På pannan är det ditristat "B" och överstruket den ursprungliga vvb. Även 90 liter är överstruket så nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Jag tror på genomströmningstyp men möjligen med mindre volym än 90 liter. Vad tror forumet? Jag har ringt Euronom utan att få så mycket klarhet, men de ska återkomma.

Kan jag enkelt ta reda på hur vvb beter sig genom att t ex stänga av elpatronen tappa upp ett badkar och se hur länge varmvattnet (nu 50 grader) håller sig?

2. När jag kollat på olika sätt att docka L/V VP så verkar det vanligaste vara att gå direkt på returledningen och sedan shunta in extravärme från elpatronen när det behövs. Då kan jag väl inte längre räkna 170 + 90 + radiatorer, utan bara radiatorer, eller? Då kanske det blir väldigt många start/stopp om det bara är radiatorernas volym VP jobbar mot.

3. Med ditt sätt att docka blir ju totala vattenvolymen stor så då är problemet med vattenvolymen löst. Jag bör nog göra så jag också. Att stänga av stammarna manuellt när våren kommer, ser jag inte som något stort problem. Det är i alla fall separata ventiler för de båda våningsplanen så lite gradvis övergång kanske det kan bli trots allt. Radiatorernas egna termostater fungerar förvånansvärt dåligt. De kärvar och fastnar på max/min. Om jag byter ut till bättre termostater där så blir det kanske riktigt bra. Vilka termostater rekommenderas?

4. Koppar är väl ganska dyrt? Jag hittar 5 meter 28x1.2 kopparrör för 616 kr här (http://www.maniarmatur.se/show_product.asp?artnr=1752110&ref=%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D204%26head%5Fid%3D149&cat_id=204) så det blir ju nästan 4.000 kr för bara de raka delarna. Köper jag PEX så kostar det 3976 kr för 60 meter (http://www.maniarmatur.se/show_product.asp?artnr=1872667&ref=%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D208%26head%5Fid%3D149&cat_id=208) så jag borde kunna hitta 30 meter för ca hälften.

Jag har aldrig lött ett kopparrör och kan inte bedöma hur snabbt jag kan lära mig det och till vilken läropeng och till vilken risk. PEX har jag iofs inte heller monterat men verkar enklare. PEX kan jag ju dessutom dra i en enda längd (15m) utan att skarva. Det kan till sist bli så att en hantverkare får hjälpa mig med rören.

Läcker inte PEX mindre värme dessutom jämfört med koppar?

5. Låter bra. Även med lite sämre COP så tar det ju VÄLDIGT lång tid att tjäna in dubbla fasta kostnaden. Fast frun vill ha bergvärme. Jag har fått offert på 140.000 men vi bor högt på en ås och grannens slutkostnad blev över 200.000 (större hus, 240m hål jämfört med 140, i mitt fall) pga av problem och nya hål. Känns som det kommer att bli dyrt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka på panna med dubbel fram/retur-ledning; andra frågor.
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2008, 00:04:36 »
skall du docka direkt mot returledningen sÃ¥ fÃ¥r du köra med en rumstermostat som styr start och stopp pÃ¥ vp.  ALLT SMO 10 med växelventiler ,ganska dyr har jag förmig
Jag hade i stället kopplat så att du har pannan som (acktank) det vill säga att du tar ut vatten till pumpen så långt ner du kan komma och laddar tillbaka i toppen så kallad fast kond. Det finns inbygd styrning i vp som klarar av detta. då använder du den befintliga shunten att pytsa ut värme. men du behöver en liten vv beredare för att spetsa upp tempen på vvattnet.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har bara några ytterligare kommentarer.....

3. Nej- Inga.. Radiatortermostaterna skall du ha fullt öppna. Låt Vp reglera temperaturen på framledningen. Först om du får för varmt i något rum (sovrum?) kan du skuva ner bara den ventilen. Då får du maximalt med vattenflöde genom VP.

2. Kanske du inte skall oroa dig för mycket över antalet start stopp. På sommaren kan man öka temperaturintervallet i VP något. Har varit borta några dagar, bara frugan varit hemma, men hon är en stor duschare. Vi har haft 5 starter /dygn nu, med ett start stopp intervall på 40 till 48 ºC. Och detta med min extremt lilla (men välisolerade) Pulsonexpanna och stigarna till raddarna avstängda. Det anses att 20-25 starter är acceptabelt.

I värsta fall fÃ¥r du sätta in en sk knäpptank (2-300l) efter VP (VP framledning)  för att öka vattenvolymen. Det blir en baggis för dig nästa sommar, när du gjort hela huvudinstallationen själv. Förbered med nÃ¥gon skarv pÃ¥ lämpligt ställe?
« Senast ändrad: 22 augusti 2008, 22:09:23 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man

Alt. förslag:

Att docka en så pass kraftig l/v direkt på en gammal panna verkar overkill, med korta gångtider.

Jag skulle nog välja en mindre, ex 2025-6/8 och låta en enkel rumstermostat(ej SMO 10) styra pumpen.

Stäng inga radiatorventiler om du inte vill sänka tempen i ett speciellt rum av ngn anledning.

Du kan låta vp vara avstängd hela sommaren om du endast vill ha tappvarmvatten:

1: Låt den gamla pannans cirkpump gå hela tiden med alla radiatorer öppna.
2: Häng en el-vvb i serie efter pannan, så har du förvärmt varmvatten till 20 grader helt gratis hela sommaren. Hög komfort till lågt pris.


Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!