Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: QUIZ: inverter + quick connect + 150 kvm öppen planlösning  (läst 7491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad proosit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Flen
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Har följt forumet som gäst en tid och som medlem någon vecka eller två. Har läst och tittat på många alternativ men fastnar för budgetalternativen eftersom en låg startkostnad/investering ger en kort återbetalningstid och om pumpen inte pajar inom något enstaka år så blir det en bra pay-off.

Det jag vill ha är en invertermaskin med lite kraft men ändå försedd med s.k. quick connect-fattningar.

Jag har hittills bara hittat följande:
  • Rusta: Atlas 5,3 inverter, pris 9495 kr
  • Jula: Coolix 5280 w, pris 8995 kr
  • Jula: Foma 6800 w, pris 9995 kr

Eftersom dessa båda stora "återförsäljare" verkar ha slut på sina ovan pumpar i sina e-handelssystem kommer jag in på min fråga enligt rubriken:

Har jag missat märken/modeller som har det jag söker enligt rubriken och som täcker mitt behov???

Jag har tittat på Invest-modellerna, men där verkar det som om det endast är de "klenare" pumparna som har quick-connect alternativt fattas inverterstyrningen. Appliance "verkar" för klena, Zibro vet jag inte om det finns någon tillräckligt kraftig som både är inverterstyrd och med snabbkopplingar.... Sc:,h

Jag skulle bli glad över förslagna förslag  *vinkar* men betackar mig för kommentarer som gÃ¥r i stil med att fulpumpar ska man inte köpa (jag förstÃ¥r att man (oftast) fÃ¥r vad man betalar för men den risken fÃ¥r jag ta).

Mvh
Jocke

Ps. Södermanland (Flen), villa byggår 1974, 150 kvm i 1,5 plan, ca 20000 kWh/år med direktverkande el. Ds.
« Senast ändrad: 24 juni 2009, 03:04:37 av proosit »
Mvh

Jocke

Utloggad proosit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Flen
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hmm...

La visst mitt fråga under fel rubrik. Om det är möjligt får du gärna flytta upp hela kalaset en våning, Rickard??

Mvh
Jocke  a:gl
Mvh

Jocke

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hej..

Tycker det är alldeles för dyra! Jag köpte min Atlas för 4995:- och den gick några månader så vart det glapp i kretskortet i utedelen, men funkade bra till 1år, sen är garantin slut, bytte till nya Atlas modellen, gick tyst, men inte lika bra fläktstyrning och effekt.

Köp en bättre pump för samma peng, och många års bättre garantier, Rusta och Julas pumpar är för dyra i förhållande till garantierna, 4-5000kr är det värda, då gör pumpen vinst första året, sen är det Bonus om den funkar längre.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad proosit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Flen
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Apan,

Tack för svar! Jag har följt dina inlägg om Atlas:arna ganska långt tillbaka, så jag känner till både hur glad du var över den första Atlas:en och sedan besvikelsen över utbytesmaskinen.
Och med vetskapen om ovan förstår och respekterar jag att du rekommenderar "riktig" maskin.

Jag skulle kunna lägga både 15 och 20 kkr på en pump men jag tycker helt enkelt inte att det är värt det. Därför har jag satt en ca-gräns på 10 kkr.
På priskonkurrenten.se har jag hittat en Toshiba ras 13 för 10000:- Tyvärr måste jag då lösa installationen själv för att hålla min "budget". Alltså är jag tvungen att välja antingen EN större fulpump eller två små - en variant som jag har funderat på är två små inverterpumpar (tex Zibros 3,2kW och Zibros 2,9kW), placerade på varsin våning.

Precis som alla rookies i ll-pumpsvärlden är jag ganska villrÃ¥dig men jag tror att har man bara gjort sitt inköp sÃ¥ blir man nog hyfsat nöjd vad som än sitter där pÃ¥ väggen. Självfallet vill jag ju slippa dänga till  knUp utedelen lite dÃ¥ och dÃ¥ för att den ska leverera värme  ;D

SÅ, någon som känner till någon prisvärd inverter? Kanske någon stackars Rusta-anställd vars chef har hotat med att "om inte den där pumpen är borta innan fredag, kosta vad det kosta vill, så kommer jag att......."

Eller inte... men tar tacksamt emot tips  b00k

Mvh
Jocke
Mvh

Jocke

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Jag skulle kunna lägga både 15 och 20 kkr på en pump men jag tycker helt enkelt inte att det är värt det. Därför har jag satt en ca-gräns på 10 kkr.
Mvh Jocke

Hej Jocke!  Var har du fÃ¥tt detta ifrÃ¥n att det inte skulle vara värt det?? Sc:,h Om det nu är sÃ¥ att du pga ekonomiska orsaker inte anser dig ha rÃ¥d att anskaffa en rekorderlig märkespump som är fackmannamässlgt installerad och med ordentliga garantier sÃ¥ förstÃ¥r jag heller inte varför du samtidigt verkar vara beredd pÃ¥ att ev helt kasta bort dina budgeterade och investerade ca 10000:- kr?? :-\ SÃ¥ mitt rÃ¥d till dig blir isf: avstÃ¥ helt med anskaffning av pump tills du har rÃ¥d. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Själv blev jag ganska fort klar över att just de billigaste pumparna faktiskt inte är särskilt prisvärda. Enligt mina kriterier då.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !



Jag skulle kunna lägga både 15 och 20 kkr på en pump men jag tycker helt enkelt inte att det är värt det. Därför har jag satt en ca-gräns på 10 kkr.


Precis som alla rookies i ll-pumpsvärlden är jag ganska villrÃ¥dig men jag tror att har man bara gjort sitt inköp sÃ¥ blir man nog hyfsat nöjd vad som än sitter där pÃ¥ väggen. Självfallet vill jag ju slippa dänga till  knUp utedelen lite dÃ¥ och dÃ¥ för att den ska leverera värme  ;D

 



Mvh
Jocke


Vilket resonemang alltsÃ¥ ! Du verkar ju ha rÃ¥d med en kvalitetspump som är fackmannamässigt monterad ! Köp en och färdigt installerad och du lär knappast bli besviken . Goda rÃ¥d om vad för slags pump som du ska köpa fÃ¥r du nog här pÃ¥ forumet !  Och ifall du haft bara 10000 i kontanter nu sÃ¥ kunde du tagit ett lÃ¥n pÃ¥ ca 10000 och dÃ¥ hade inte mÃ¥nadsraten blivit hög heller om du tagit det med ett par Ã¥rs betalnings tid !

  Lycka till !   Thumbsup
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad proosit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Flen
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej pojkar och tack för era svar!

Vilket resonemang alltsÃ¥ ! Du verkar ju ha rÃ¥d med en kvalitetspump som är fackmannamässigt monterad ! Köp en och färdigt installerad och du lär knappast bli besviken . Goda rÃ¥d om vad för slags pump som du ska köpa fÃ¥r du nog här pÃ¥ forumet ! 
  Lycka till !   Thumbsup

rollster, klart jag förstÃ¥r att jag kommer att bli nöjd med en finpump, rätt dimensionerad, snyggt uppsatt och förhoppningsvis krÃ¥ngelfri, billig värme. Men det var ju inte det min frÃ¥ga gällde  huvuddunk utan vilka fler pumpar än de jag själv nämnt som skulle kunna funka enligt MINA önskemÃ¥l. Vill absolut inte vara tjurskallig men faktum kvarstÃ¥r - jag vill ha en kortare payoff-tid och det nÃ¥r jag bara med billigare pump.

Själv blev jag ganska fort klar över att just de billigaste pumparna faktiskt inte är särskilt prisvärda. Enligt mina kriterier då.

Art, hur blev du på det klara med det? Gjorde du egna erfarenheter eller läste du dig till att de inte är prisvärda? Jag frågar för att jag (trots att jag hade bestämt mig) fortfarande är lite ambivalent :D

Hej Jocke!  Var har du fÃ¥tt detta ifrÃ¥n att det inte skulle vara värt det?? Sc:,h Om det nu är sÃ¥ att du pga ekonomiska orsaker inte anser dig ha rÃ¥d att anskaffa en rekorderlig märkespump som är fackmannamässlgt installerad och med ordentliga garantier sÃ¥ förstÃ¥r jag heller inte varför du samtidigt verkar vara beredd pÃ¥ att ev helt kasta bort dina budgeterade och investerade ca 10000:- kr?? :-\ SÃ¥ mitt rÃ¥d till dig blir isf: avstÃ¥ helt med anskaffning av pump tills du har rÃ¥d. :)

Mvh Raffen.

Raffen, du känner ju till hur jag resonerade först, då jag pm:at dig angående ras 13. Men det handlar inte om att jag inte har råd med en pump installerad o klar för 18, 20, 22 eller 24 kkr.
Självklart får jag ut det bästa möjliga från luftvärmepumpsvärlden om jag väljer en Toshiba, Mitsu, Pana eller vilken som helst av "de stora".

MEN, om jag lägger en tia på en pump så ingår det i min beräkning att livslängden antagligen (who knows) är kortare, att pumpen inte är helt rätt dimensionerad och att garantierna är avsevärt kortare och sämre. Men det är fortfarande ett KALKYLERAT RISKTAGANDE. Och somliga tar risker, andra gör det inte. Jag är inne på mitt tredje företag som går bra (mycket tack vare att jag med åren blivit snål/kostnadsmedveten) MEN jag har också misslyckade satsningar bakom mig som inte fungerat tillfredsställande. It's the name of the game.

Jag vet att det hos många finns ett inbyggt, och i somliga fall, väl underbyggt tvivel angående fulpumpar. Men jag skulle fortfarande vilja ha lite hjälp med förslag på modeller som fyller mina önskemål.

 --/ Kom igen och ge lite förslag nu :D
Mvh

Jocke

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Även jag är företagare. Jag vill ha EN part att förhandla med om jag skulle behöva nyttja pumpens garanti. Jag vill också HA en vettig garanti.
Slutligen kan min tid omsättas i pengar via företaget, det gör att varje timmes krånglande med pump under hela dess livslängd kostar.

Att satsa på en maskin som kostar dubbelt så mycket men är garanterad att fungera fem gånger så länge som en annan är garanterad att fungera anser jag vara en bra affärsmodell.

För att ta jag ska ta en risk så måste det finnas en möjlig (trolig om man ska hårddra det) vinst som med råge uppväger risken.

Fast det är klart, i fallet LLVP med den ruskigt låga investeringen som det handlar om så är det även komforten det handlar om. Om pumpuslingen lägger benen i vädret så ska det gå snabbt och smidigt att få det fixat. Installationen ska gå snabbt och smärtfritt. Driften skall vara sådan att jag bara kan strunta i pumpen under hela dess livslängd. Kort och gott.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej pojkar och tack för era svar!
Hej Jocke!  Var har du fÃ¥tt detta ifrÃ¥n att det inte skulle vara värt det?? Sc:,h Om det nu är sÃ¥ att du pga ekonomiska orsaker inte anser dig ha rÃ¥d att anskaffa en rekorderlig märkespump som är fackmannamässlgt installerad och med ordentliga garantier sÃ¥ förstÃ¥r jag heller inte varför du samtidigt verkar vara beredd pÃ¥ att ev helt kasta bort dina budgeterade och investerade ca 10000:- kr?? :-\ SÃ¥ mitt rÃ¥d till dig blir isf: avstÃ¥ helt med anskaffning av pump tills du har rÃ¥d. :)

Mvh Raffen.
 
Raffen, du känner ju till hur jag resonerade först, då jag pm:at dig angående ras 13. Men det handlar inte om att jag inte har råd med en pump installer
ad o klar för 18, 20, 22 eller 24 kkr.
Självklart får jag ut det bästa möjliga från luftvärmepumpsvärlden om jag väljer en Toshiba, Mitsu, Pana eller vilken som helst av "de stora".

MEN, om jag lägger en tia på en pump så ingår det i min beräkning att livslängden antagligen (who knows) är kortare, att pumpen inte är helt rätt dimensionerad och att garantierna är avsevärt kortare och sämre. Men det är fortfarande ett KALKYLERAT RISKTAGANDE. Och somliga tar risker, andra gör det inte. Jag är inne på mitt tredje företag som går bra (mycket tack vare att jag med åren blivit snål/kostnadsmedveten) MEN jag har också misslyckade satsningar bakom mig som inte fungerat tillfredsställande. It's the name of the game.

Jag vet att det hos många finns ett inbyggt, och i somliga fall, väl underbyggt tvivel angående fulpumpar. Men jag skulle fortfarande vilja ha lite hjälp med förslag på modeller som fyller mina önskemål.

 --/ Kom igen och ge lite förslag nu :D

Hej Jocke!  JodÃ¥ jag kommer väl ihÃ¥g att du PM:ade mig med lite frÃ¥gor om Toshibapumparna, och redan där förstod jag ju att du verkade ovanligt riskvillig eftersom du var inne pÃ¥ att köpa en dylik pump billigt och skruva upp den själv. Jag trodde väl kanske att du förstod mitt budskap inkl varningar för detta och lite medskickade rÃ¥d om fackmannamässig installation inkl ordentliga garantier, sÃ¥ visst blir man extra förvÃ¥nad Jocke när du inte verkar ha tagit till dej nÃ¥gonting om vad jag förmedlade. Sc:,h
Det är ju precis lika fel, och kanske lika mkt bortkastade pengar att köpa en märkespump och skruva upp den själv utan garantier som att köpa en billig skräppump med quick-connect-kopplingar eftersom även med dessa kopplingar så är det faktiskt förbjudet för privatpersoner (till vite av 10000:- kr) att släppa på gasen själva.
Jag tänker ivf inte medverka till att mina kamrater på forumet får en massa onödiga bekymmer och kostnader i samband med några skräppumpar överhuvudtaget utan mitt råd kvarstår om att skaffa dig en rekorderlig pump av märkesfabrikat, se till att få den fackmannamässigt installerad med ordentliga garantier, helst minst 5 års helgaranti och allra bäst är att man har samma firma som både säljer och installerar pumpen (eller ivf en helt samordnad både försäljning och installation av pumpen) för då riskerar inga framtida ev frågor eller felärenden att fastna mellan stolarna. :)
Så om du verkligen avser att skaffa dig en billig skräppump så tycker jag att du skall välja ut en av dessa själv Jocke, men skynda dig på eftersom dessa skräppumpar succesivt kommer att försvinna helt från den svenska marknaden och de säljer nu ut dessa till extra billiga priser av de stora lager som finns av dem, och om jag var som du så skulle jag nog isf köpa 2 st på en gång för säkerhets skull. ;)

Mvh Raffen.
 
« Senast ändrad: 27 juni 2009, 12:05:21 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad proosit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Flen
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
 Thumbsup

Jag ger mig :D

We might just as well consider this thread as a dead one  *vinkar*
Mvh

Jocke

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ja, fast...

Jag köpte 2 kvalitetspumpar (Panasonic) av en mycket vanlig modell (E9DKE) av en ansedd leverantör (figurerar här då och då).

Vad hände? Den ena pumpen råkade ut för ett känt konstruktionsfel (H16) och jag fick tjata på leverantören som aldrig kom. Till slut skickade grossisten (Panasonic Nordic) en annan firma som bytte utedel.
 
Den andra pumpen fick oxå ett känt konstruktionsfel (fläktlager). Efter att jag tjatat mig nästan blå i två månader kom leverantören och bytte fläktmotor på innedelen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Min syster har kvar sin Atlasmaskin som funkar helt perfekt! Jag skulle lätt chansa för dessa 4995:-, men köper ingen pump för 10 000kr md bara 1års garanti, det är för mycket pengar, många märken som är dyra har även dessa problem, inte bara "skräp" pumpar.

Jag köpte Bosch EHP6 L/L för 7995:- kr + installation 1000:-, och alla garantier gäller, så satsa hellre på en sådan maskin. bli samma peng som Atlasen.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!