Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: MSZ-FH25 installation 2 m ut från husvägg  (läst 1248 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
MSZ-FH25 installation 2 m ut från husvägg
« skrivet: 13 augusti 2019, 16:07:28 »
Hej

Jag skall installera en MSZ-FH25 på en gavel till ett gammalt hus som är K-märkt. Vill därför inte placera utedelen direkt på vägg eller i direkt anslutning till husgrunden, då den stör fasaden.

På bifogad bild syns den trappa jag vill ha mellan utedel och hus, och skulle uppskatta lite återkoppling på hur jag kan lösa detta snyggt/bäst.

Tänker mig utedelen på ett gjutet fundament, ståendes på ett markstativ.

El och rören till utedelen, tänkte jag dra igenom ett 110 mm avloppsrör (ok enligt den installatör jag köper pumpen inkl installation av). Elektrikern vill att jag helst drar elen i ett vanligt gult kabelrör, vilket jag då även tänkte ta igenom avloppsröret.

Avloppsröret med två 90-graders böjar, tänkte jag gräva ner under plattorna framför trappans krön, se rött streck/pil.

Kan detta fungera eller finns det en bättre lösning? Något viktigt att tänka på?

Mvh Nils
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 från 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: MSZ-FH25 installation 2 m ut från husvägg
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2019, 16:13:49 »
Nu ser jag inte helheten men ”stör” inte den placeringen mer då den blir väldigt utmärkande som enskild pjäs ?

Se bara till så det inte kan samlas vatten i röret så isen trycker sönder något på vintern .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: MSZ-FH25 installation 2 m ut från husvägg
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2019, 16:24:56 »
Hej TS Comfort,

Utedelen står på detta sättet lite avsides och täcks delvis av ett homogent trästaket/lågt plank, så insynen blir begränsad.

Med det sagt, kommer jag ändå att vilja hitta någon form av "hus" till utedelen, för att ta bort utseenden ytterligare. Har någon ett förslag, tar jag gärna emot detta.

Mvh Nils
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 från 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: MSZ-FH25 installation 2 m ut från husvägg
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2019, 08:41:07 »
Tänker du köra AC så måste du tänka på kondensvattenslangen också, den lär behöva mynna ut i anslutning till grunden/trappen innan slangen går in i markröret, det kan ge en viss vattenbelastning på grunden under de veckor du behöver kyla huset.
Hur du skall lösa så det inte fryser i markröret har jag lite svårt att se, kanske om du skummar det fullt med isolerskum efter att ni gjort installationen klar?
Maskinen kan inte ställas direkt på ett fundament, du behöver komma upp en bit från marken för att det skall finnas plats för den is som bildas efter avfrostningarna.
Markstativen är typiskt ca 40 cm höga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: MSZ-FH25 installation 2 m ut från husvägg
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2019, 08:26:22 »
Hej Rickard,

Tack för återkoppling, uppskattat.

Har funderat på kondensvattnet, men ser problemet enbart när jag kör värme. Vi har tjocka väggar i det gamla huset (50 cm), så har inte behövt använda AC´n på den värmepumpen vi installerade i höstas.

Däremot måste jag hantera kondensvattnet från utedelen när jag värmer huset på vintern. Den mur som syns vid på bilden hitom trappan är en stödmur. Misstänker att den kanske inte är hel väldränerad, då den gjordes för drygt 20 år sedan eller är det ett icke-problem?

Hur mycket kondensvatten kan man räkna med att en luft/luft värmepump avger per dygn?

Mvh Nils
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 från 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: MSZ-FH25 installation 2 m ut från husvägg
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2019, 07:40:37 »
Luftvärmepumpen är nu installerad och så här blev det, om någon är intresserad.

Utedelen monterades på ett markstativ 4 m från husväggen och c:a 8 m från innerdelen (m a o längre ut än jag först tänkte mig, men fick ändå fullt tryck i gasrören). Staketet bakom enheten är inte tät och marken dränerad samt slutar ut från huset.

Den "kulvert" jag ville få till, blev till slut ett ett 7,5 cm avloppsrör. Gasrör samt elledningar (el anslöts i huset) blev perfekt, förutom att det blev lite knöligt när den avslutande 45-graders böjen skulle på. Allt grävdes sedan ner under stenplattorna, med möjlighet att förlänga dräneringsröret från innerdelen ut från husgrunden. Rörändarna skall jag fylla med fogskum och sedan försegla med någon form bred krymptejp (någon som har ett förslag på var jag hittar detta?). Kommer också att sätta på någon form av tak över enheten, då luftningen runt enheten är bra och jag vill få till ett väderskydd.

I slutändan blev det precis så bra som jag hoppats på :-).
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 från 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!