Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen  (läst 6498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2017, 20:23:32 »
Finns viss anledning att jag har elpatron avslagen i stället för att justera ner gm.  Eltillskott behövs den inte och dels funkar styren bättre utan med gm för eltillskott väldigt lÃ¥gt sÃ¥ hamnar vp efter enligt gm räknaren och jobbar ikapp lite onödigt mycket men med el avslagen kan man ha gm för eltillskott pÃ¥ ett högre värde och dÃ¥ hamnar inte vp under det värdet oavsett hur mycket efter den ligger. Nu lär det inte skilja mÃ¥nga kwh per Ã¥r men det är i mitt fall onödiga kwh annars skulle elen varit pÃ¥.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2017, 20:46:16 »
Som MAN tycker jag att det är ett tillkortakommande att låta värmepumpen tillföra energi med hjälp av elpatron.
Som jag ser det är det hela ett utslag av tävlingsinstinkt blandat med en medfödd snålhet som gör att man fokuserar på att ha elpatron avstängd.
FrÃ¥ga ett kvinnligt sällskap om de skulle komma pÃ¥ tanken att stänga av elpatron sÃ¥ tror jag ni skulle fÃ¥ ett annat svar.  ;)

Min sambo himlar med ögonen när jag förklarar att elpatron är avslagen när jag ber henne tända fler värmeljus (när hon klagar på att hon fryser).
Men hon har förstÃ¥ende efter 14 Ã¥r med en värmepumpsnörd i familjen.   dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2017, 20:50:53 »
Om det blir kallt inne blir det elpatron direkt eller mera troligt att jag tänder upp i pannan men så kallt brukar vi inte ha så inte vp räcker till men man vet aldrig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #18 skrivet: 06 januari 2017, 20:56:11 »
Hoppas elpannan brinner upp snart sÃ¥ jag ocksÃ¥ fÃ¥r skaffa en värmepump.  :'(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #19 skrivet: 06 januari 2017, 23:15:48 »
Ni har aldrig funderat på att elpatron är en bra backup om mjukstart ger sig, kompressor lägger av, KB-pump lämnar in eller en mutter i KB-slingan fryser sönder??
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #20 skrivet: 06 januari 2017, 23:19:47 »
Nej.
Elpatron är förbjudet.  argue
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #21 skrivet: 07 januari 2017, 07:54:04 »
Fredrik567:
När jag säger att jag alltid har tillskottet avstängt menar jag inte avstängt i den meningen att den aldrig går på.
Jag har i menyn (IVT C7 från 2002) "Val av funktion tillskott" valt Nej och det betyder att tillskottet ändå går in under varmvattenspets och om larm har lösts ut.

Så jag räknar med att tillskottet ändå med stor sannolikhet värmer mitt hus om kompressorn eller något annat packar ihop en kall vinterdag.

Fast riktigt säker kan jag inte vara för när all elektronik slogs ut av blixten för ett par år sedan fungerade absolut ingenting på pumpen.
Jag fick tex själv trycka in kontaktorn till elpatronen för att fÃ¥ varmvatten. NÃ¥ja, jag lÃ¥ste fast kontaktorn i tillslaget läge med en tändsticka. Men bara pÃ¥ lÃ¥g effekt för annars började vattnet koka i elpatronen för ingen cirkulationspump gick förstÃ¥s heller. 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #22 skrivet: 07 januari 2017, 08:19:54 »
Okej. Det lÃ¥ter bra! Känns som om jag inte behöver fundera mer över detta dÃ¥.  :)
det hade ju varit intressant att veta vilken hertz pumpen gick på!? jag känner inte till max men minsta brukar vara ställt på 20hz.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #23 skrivet: 07 januari 2017, 20:12:00 »
Fredrik567:
När jag säger att jag alltid har tillskottet avstängt menar jag inte avstängt i den meningen att den aldrig går på.
Jag har i menyn (IVT C7 från 2002) "Val av funktion tillskott" valt Nej och det betyder att tillskottet ändå går in under varmvattenspets och om larm har lösts ut.

Så jag räknar med att tillskottet ändå med stor sannolikhet värmer mitt hus om kompressorn eller något annat packar ihop en kall vinterdag.
Aha.. på min tidigare Diplomat var det tillskott eller inte tillskott som gällde.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Jon_back

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #24 skrivet: 08 januari 2017, 13:50:44 »
Anledningen till att jag har tillsatsen frånkopplad är för att elektrikern påstod att 16A inte räckte och gav rekommendationerna att vi skulle säkra upp till vintern för att slippa stå och betala för 20A i onödan. Senare visade det sig att det var varmt i huset hela vintern ändå.

Men vad jag förstår på er så skall det alltså gå att ha tillsatsen påslagen med 16A ? Känns som om det kan bli klent om man skulle råka stå med ugn och spis på i köket när tillsatsen slår till.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #25 skrivet: 08 januari 2017, 14:26:04 »
Du kan skaffa en effektvakt, och låta den bestämma vad som ska stängas av om belastningen blir mer än 16A.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #26 skrivet: 08 januari 2017, 14:34:34 »
Eller så kan du begränsa i VPn med hur hög effekt elpatron ska kunna gå in med. Jag kan i min begränsa till 3, 6 eller 9kW. De flesta andra tror jag kan begränsa i många flera steg...
Effektvakt är nog bara aktuellt om man vet att man måste ligga på gränsen relativt ofta, kostar några tusenlappar plus säkert lika mycket till i installationskostnad.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #27 skrivet: 08 januari 2017, 14:35:10 »
Anledningen till att jag har tillsatsen frånkopplad är för att elektrikern påstod att 16A inte räckte och gav rekommendationerna att vi skulle säkra upp till vintern för att slippa stå och betala för 20A i onödan. Senare visade det sig att det var varmt i huset hela vintern ändå.

Men vad jag förstår på er så skall det alltså gå att ha tillsatsen påslagen med 16A ? Känns som om det kan bli klent om man skulle råka stå med ugn och spis på i köket när tillsatsen slår till.
Kör du med alla 4 plattor på kan det bli spännande. Men om du vet hur spisen är kopplad går det säkert att nyttja minst 2 plattor utan bekymmer.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #28 skrivet: 08 januari 2017, 14:52:46 »
Är man hemma och huvudsäkringarna sprättar kan man ju alltid byta. Men händer det allt för ofta måste man utreda varför, är det för att VPn går på Elpatron kan man se om det räcker med att sänka vad den max får gå in med eller sätta effektvakt. Men händer det alltför ofta är det nog lika bra att säkra upp...
Om det är en gammal elinstallation är det inte ovanligt att det är väldigt snedbelastat mellan faserna i många fall kan 3:e fasen vara i det närmaste obelastad och nästan allt ligger på första fasen...så det kan också vara värt att titta på så kan man i många fall slippa säkra upp...

För mig är den viktiga biten att säkringarna inte sprättar när man inte är hemma. Det är inte så kul om det är -30 och man är borta och så pajjar något i VP och så går elpatron in med full styrka och sprättar huvudsäkringen...då får den hellre gå med för låga effekt bara så att huset inte fryser sönder...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan värmepumpen skadas om tillsatsvärmen är avslagen
« Svar #29 skrivet: 08 januari 2017, 20:39:59 »
Eller så kan du begränsa i VPn med hur hög effekt elpatron ska kunna gå in med. Jag kan i min begränsa till 3, 6 eller 9kW. De flesta andra tror jag kan begränsa i många flera steg...
Effektvakt är nog bara aktuellt om man vet att man måste ligga på gränsen relativt ofta, kostar några tusenlappar plus säkert lika mycket till i installationskostnad.
Effekt vakt följer med till Nibe vp förutom snik modellen 1226 installationen är enkel 1 kabel mellan elcentralen och vp behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!