Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g framledningstemperatur  (läst 9002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #15 skrivet: 22 september 2011, 18:02:37 »
Varför är det över elva graders diff mellan start och stopp. Vid 12 grader utetemp bör du ha varmt med ca 30-32 graders framledning. Sen skiljer det sig från hus till hus. Men du kan ha det som riktmärke.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad jonasa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #16 skrivet: 22 september 2011, 21:52:27 »
Hm ... vad menar du? ???

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #17 skrivet: 22 september 2011, 22:31:21 »
När du skrev upp temperaturerna under värmedrift så stod det start 25.9 och stopp 37.4. Är inte så bra på din styrning men det låter som diffen mellan start och stopp. Men det kan nog snart purjo förklara:). Men du får inte varmt när T1 är 26 grader. Det kan jag nästan garantera. Få till 30-32 graders framledning så blir det varmt. Antagligen är värmekurvan ganska lågt ställd vid varm väderlek. Och rumsgivaren klarar inte av att kompensera så mycket.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad jonasa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #18 skrivet: 22 september 2011, 22:36:50 »
Så lösningen på det vore att höja V-värdet på värmekurvan – har jag fattat det rätt då? Den står nu på 23 grader.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #19 skrivet: 23 september 2011, 08:37:33 »
Jag har en äldre version av styrning. Så jag kan inte vilket som är v och h. Men den ena av dem är ju när det är varmt ute och den andra när det är kallt. Typ minus grader. Som jag skrev innan så kan Purjo detta om han ser och vill berätta det. Men har du inte varmt och elementen är kalla så får du ju öka kurvan. Försök rikta in dig på att elementen ska kännas varma. Med handen börjar dom kännas varma först över ca 27 grader. Har du en IR temp så är det bättre. Som jag skrev innan försök rikta in dig på 30-32 graders framledning om det är ca 12 grader ute. Sen efter det får du ju justera den efter innetemp.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #20 skrivet: 23 september 2011, 08:39:12 »
Så lösningen på det vore att höja V-värdet på värmekurvan – har jag fattat det rätt då? Den står nu på 23 grader.


Nja, du har redan ganska högt V-värde, jag skulle snarare höja H-värdet. Vid vilken lägsta temperatur slutar värmekurvan?
Vad har du för temperaturskillnad på framledning och retur från radiatorsystemet (kolla när pumpen har värmt huset i minst 10 minuter).
Ett gammalt trähus med dåtidens standard på isolering behöver nog mer än 55 grader när det är som kallast. Vart i Sverige finns huset?

@Mr Henke:
Rego800 använder nåt som kallas variabel kopplingsdifferens. När kompressorn startar (eller stoppar) så är den 16 grader för att sedan sjunka mot 4 grader ju längre tid kompressorn går (eller står).
Det gör att kompressorn jobbar med större temperaturvariationer om/när cyklerna blir kortare, vilket gör att man undviker alldeles för korta gångtider när VP'ns uteffekt är mycket högre än husets behov.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g framledningstemperatur
« Svar #21 skrivet: 23 september 2011, 08:43:22 »
Nja, du har redan ganska högt V-värde, jag skulle snarare höja H-värdet. Vid vilken lägsta temperatur slutar värmekurvan?
Vad har du för temperaturskillnad på framledning och retur från radiatorsystemet (kolla när pumpen har värmt huset i minst 10 minuter).
Ett gammalt trähus med dåtidens standard på isolering behöver nog mer än 55 grader när det är som kallast. Vart i Sverige finns huset?

@Mr Henke:
Rego800 använder nåt som kallas variabel kopplingsdifferens. När kompressorn startar (eller stoppar) så är den 16 grader för att sedan sjunka mot 4 grader ju längre tid kompressorn går (eller står).
Det gör att kompressorn jobbar med större temperaturvariationer om/när cyklerna blir kortare, vilket gör att man undviker alldeles för korta gångtider när VP'ns uteffekt är mycket högre än husets behov.

Aha dom är ganska smarta där. Min Rego 603 är väldigt omodern tycker jag jämfört med dom nya. Kom på det nu att det har vi diskuterat innan fall jag hade variabel kopplings differens.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!