Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin modell Emura X eller R efter 2025  (läst 2348 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tuweson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin modell Emura X eller R efter 2025
« skrivet: 16 juli 2018, 16:24:25 »
Hej
Jag vill köpa en ny Daikin värmepump av modell Emura men ju mer jag läser och förhoppningsvis ska bli klokare desto fler frågor får jag, och dessa hoppas jag att ni hade kunna besvara i detta forum.

Att jag är låst på er Emura serige beror på att min fru är mycket för design och den enda Luftvärmepumpen som kommer in i huset är er Emura, som vi alla i huset tycker är en riktig höjdare, den ser riktigt bar ut, vilket luftvärmepumpar inte brukar göra, så här är jag bunden till form i stället för funktion.

Eftersom jag är begränsad till en av era modeller, som jag skriver här ovan.

Så har jag att välja på Daikin Emura X som ni själva skriver är utvecklad för Norden och då är ju allt klart.
Fram tills jag ser att denna modell går på R410A gas, som kommer att bli total förbjuden 2025, om 7 år och då blir jag iallafall lite konfunderad, hur det gå med era garantier samt om jag vill utöka ert garanti åtagande med ytterligare 8 år så att jag har en, som ni skriver ”Daikin 16 års trygghet”

För efter 2025 så får inge auktoriserad firma ens lossa en skruv på en enhet med R410A gas om jag förstått allt rätt och hur kan då era garantier vara värt något?

Men detta verkar inte riktigt rätt, vad händer med alla de 1000 talas aggregat som har R410A gas i sig, ska dessa bara destrueras, den dagen de går sönder?

Då har jag Daikin R modell kvar att välja på, men denna är inte gjord för Nordiska klimat och nu bor jag i Skåne, och vi har inga riktiga vintrar, men vi har det sämsta klimatet för en Luft Värmepump, som finns.
En normal vinter där jag bor, där har vi för det mesta, morgnar med temperaturmätaren på 0 eller någon minusgrad samt 98 % i luftfuktighet och då måste Luftvärmepumpen kunna hantera detta.
 Om jag har förstått det hela rätt så är det jag beskriver här ovan, ställer betydligt större krav på luftvärmepumpen än om morgnarna hade varit -15 grader och en luftfuktighet på 50 %, detta klimat är mycket bättre för en luftvärmepump.

Så nu till mina frågor klarar er Emura R det klimat vi har i Skåne, eller det är bara er X modell som gör detta. Nu finns inte Emura i er XR modell för även då hade saken varit klar.
En indikation får jag när jag ska översätta X35 till R serige och för att få samma uteffekt så måste jag gå upp ett steg på ute delen till en R50 för att få samma siffror som för er X35.
Ni skriver att X serien är optimerad för värmning, samt att er R serige är fokuserad på verkningsgrad. Varför måste jag då gå upp ett steg till en R50 för att få likartad effekt som för X35?
Jag uppfattar detta som att X serien även har en bättre verkningsgrad än er R serige, som är fokuserad på verkningsgrad, enlig er hemsida. Eller jag är hel fel på det?
Så nu är jag helt förvirrad vad är vad, vad rekomederar ni på Daikin ska jag ta en Emura X och hur går det då med era garantier efter 2025, eller ska jag ta en Emura R som har sämre verkningsgrad samt klarar den en skånsk vinter?

Jag hade varit ytterst tacksam om ni hade velat hjälpa mig med dessa frågor
Med vänlig hälsning
Torbjörn

Utloggad Tuweson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin modell Emura X eller R efter 2025
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2018, 10:25:05 »
Hej
Tack för all hjälp Tomas på Daikin, det kallar jag kundservice  tummenupp

Du gav mig svar på alla mina frågor på ett eminent sätt

Med vänlig hälsning
Torbjörn

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin modell Emura X eller R efter 2025
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2018, 15:18:03 »
Hej
Tack för all hjälp Tomas på Daikin, det kallar jag kundservice  tummenupp

Du gav mig svar på alla mina frågor på ett eminent sätt

Med vänlig hälsning
Torbjörn

Tackar.

P.S.  du ser, det går att fatta sig kort...     :) 
Trevlig sommar !

Utloggad Jhvj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin modell Emura X eller R efter 2025
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2018, 13:52:57 »
Och för att vi andra ska få ta del av svaret på dessa intressnta frågor?

Patrik Åkesson

  • Gäst
Patrik Åkesson
SV: Daikin modell Emura X eller R efter 2025
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2020, 10:46:30 »
detta vill jag också ha svar på daikin
kan man få ta del av svaret
mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!