Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r en Ninja (Mitsubushi) plats här?  (läst 1215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Snorlars

  • Gäst
Snorlars
Får en Ninja (Mitsubushi) plats här?
« skrivet: 27 augusti 2021, 11:58:19 »
Hej

Dags för första LLVP någonsin för mig.

Bästa placeringen (enligt flera insatta) för innedelen är ovanför entrédörren.
Dessvärre har jag endast 31 cm utrymme i höjd mellan tak och dörrsmyg.
Jag har nu snöat in på Mitsubishis nya Ninja som är 28 cm hög.

Jag kan utöka höjden med en regel under dörrsmygen men är orolig för hur man då ska dra kablaget mellan ytter- och innerdel.

Så jag frågar nu den samlade professionen på detta forum om det är görbart att installera en Ninja ovanför min entrédörr (se bilden) eller om jag måste installera den på annat ställe alt. skaffa en LLVP med lägre innerdel?

Tack!


Snorlars

  • Gäst

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9654
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Får en Ninja (Mitsubushi) plats här?
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2021, 12:12:37 »
Ser ut som det skulle gå att dra ut rören genom väggen uppe till höger om dörrkarmen där reglarna slutar inne i väggen? Innerdelen hamnar inte symmetriskt över dörren så det får man strunta i.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Snorlars

  • Gäst
Snorlars
SV: Får en Ninja (Mitsubushi) plats här?
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2021, 12:17:02 »
Ser ut som det skulle gå att dra ut rören genom väggen uppe till höger om dörrkarmen där reglarna slutar inne i väggen? Innerdelen hamnar inte symmetriskt över dörren så det får man strunta i.

Jag gillar symmetri men gillar värme bättre. Tack!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Får en Ninja (Mitsubushi) plats här?
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2021, 12:21:22 »
Det bör vara minst 4cm luftspalt men helst mer.
Oftast så monteras innerdelen ovanför ytterdörren och man drar kanal/rör åt sidan för att göra håltagning på lämpligt ställe.
Ibland blir det att man går lite åt höger och följer fodret neråt och gör håltagning långt ner men allt beror på förutsättningarna så ta hem tilltänkt återförsäljare så får dom kika på plats och ge förslag.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Snorlars

  • Gäst
Snorlars
SV: Får en Ninja (Mitsubushi) plats här?
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2021, 12:32:01 »
Det bör vara minst 4cm luftspalt men helst mer.
Oftast så monteras innerdelen ovanför ytterdörren och man drar kanal/rör åt sidan för att göra håltagning på lämpligt ställe.
Ibland blir det att man går lite åt höger och följer fodret neråt och gör håltagning långt ner men allt beror på förutsättningarna så ta hem tilltänkt återförsäljare så får dom kika på plats och ge förslag.

Skulle man kunna sätta en 45-regel så man får en större luftspalt ovanför och sedan dra rören utmed smygen till höger?
(Slog mig att ni installatörer måste ha varit med om de mest märkliga uppsättningar och rördragningar. :-D)

En annan fråga: räcker det med uttag vid innerdelen som sedan försörjer utedelen eller krävs det två uttag (en för innedelen och en för utedelen)?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Får en Ninja (Mitsubushi) plats här?
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2021, 12:40:52 »
Kanske räcker med att Sala på en vitlackad omfattning undertill på ca 20mm och ta bort kanten som ser ut att sticka ut om du förstod min beskrivning.
Sen drar man åt höger, man får tänka på att rören på innerdelen är ca 50cm så håltagning sker så man ej får skarven i väggen, därav att man ibland behöver gå först lite åt höger och sen nedåt efter foder innan håltagning.
Men den diskussionen får du ta med tilltänkt återförsäljare.

Elmatning till utedel, utedelen försörjer sedan innerdelen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Snorlars

  • Gäst
Snorlars
SV: Får en Ninja (Mitsubushi) plats här?
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2021, 13:04:05 »
Förstår precis (även om jag jobbar på kontor).

Summeringen är att det gÃ¥r att klämma in en Ninja där med lite pul, spillbitar och PL400.  ::)

Tack!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!