Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nocria AWYZ14 stannar efter några minuter  (läst 749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SeZam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nocria AWYZ14 stannar efter några minuter
« skrivet: 15 oktober 2023, 11:30:20 »
Det gäller en Nocria AWYZ14LBC från 2015 som började strula för första gången. Den går igång som vanligt och börjar ge värme och sedan efter en stund så stannar utedelen. Felkoden är 5 gröna + 5 oranga blinkningar och, enligt service manualen så är det "Compressor detection error".
Om jag kör den i testläge så går den helt OK ganska länge (några timmar) innan den börjar strula igen.
Jag tycker att den låter helt normalt (både kompressor och fläkt), ser inga tecken på köldmedelbrist och jag mäter ca 40 och 60 grader på båda rören vid utedelen när den är inställd på värme, 25 grader och max fläkt (ute temperaturen mellan 8 och 10 grader).
Jag har sökt en hel del ang. detta felkod och de flesta säger att det kan vara fel med huvudkretskort men ville höra om någon haft liknande problem och kan dela med sig lite information om vad det kan vara för fel mer konkret?
Tacksam för svar.
//SeZam
« Senast ändrad: 15 oktober 2023, 21:00:32 av SeZam »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria AWYZ14 stannar efter några minuter
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2023, 11:43:23 »
Det kan vara en kallstart förmycket för kompressorn, dvs den har gjort sitt

Utloggad SeZam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria AWYZ14 stannar efter några minuter
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2023, 12:18:43 »
Vad menar du med kallstart? Är det inte så att kompressorn aldrig kan göra en kallstart utan, beroende på omgivnings temperatur, värms den upp innan den går igång? Dessutom så låter den helt OK, inga missljud eller vibrationer.
Igår mätte jag upp sensorer i utedelen och de verkar vara OK förutom "discharge" sensorn som visade 34 kΩ. Det borde vara ca 105 kΩ vid 10 grader men jag tror att röret var fortfarande varmt så jag tolkade den som OK eftersom den borde ge ca 40 kΩ vid 30 grader.
När jag sedan körde den igång igen sänkte jag bör temperaturen från 25 till 22 grader och med full fläkt så har den varit igång i ett dygn utan problem. Det var 5 till 8 grader ute och den har hållit 22 grader med en väldigt mjuk gång på utedelen.
Nu har jag ökat bör temperatur till 23 grader för att se vad som händer. Jag tänkte också mäta de två sensorerna i innedelen eftersom jag såg i service manualen att felkod 55 kan betyda att någon av sensorerna ger felvärde.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria AWYZ14 stannar efter några minuter
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2023, 18:47:15 »
dessa mackapärer startar alltid på ditt kommando utan ta hänsyn till kompressorvärme.

men mät hetgasen direkt ut från kompressorn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nocria AWYZ14 stannar efter några minuter
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2023, 07:56:16 »
Kolla sidan 7-10 i servicemanualen för felsökning på det larmet.
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/Fujitsu/Fujitsu_AWYZ14LBC_Service_instruktioner.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SeZam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria AWYZ14 stannar efter några minuter
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2023, 14:07:29 »
Lite återkoppling - den har varit igång och fungerat helt felfritt i nästan två veckor nu och inte visat felet en enda gång.
Det jag gjorde i början var att ”tvinga” den igång med TEST RUN knappen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!