Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: S1155 6-25 kW med 25 A huvudsäkring  (läst 626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus_Olofsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
S1155 6-25 kW med 25 A huvudsäkring
« skrivet: 06 februari 2023, 08:51:05 »
Sedan ett par år har Nibe även S1155 6-25 kW. Den har varvtalsstyrd kompressor med inbyggd effektvakt som verkar på individuella faser för elspetsen. Om effekten inte räcker så dras först elpatronerna ner (om de är aktiva) och så varvas kompressorn ner om även det behövs. Då tycker jag att det borde gå att ha 25 amperes huvudsäkringar men det står att det ska vara 32 ampere. Värt att prova iallafall.

Vet möjligen någon om det ändå går att ställa in 25 ampere huvudsäkringar i panelen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S1155 6-25 kW med 25 A huvudsäkring
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2023, 09:49:35 »
I så fall 3×35 A huvudsäkringar vilket är det som gäller i Sverige men S1155-25 måste absolut gå att köra med 3×25 A huvudsäkringar eftersom den kan köras med 16 A gruppsäkringar om elpatronen ställs in på noll och 20 A gruppsäkringar om elpatronen ställs in på 1 kW.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1155 6-25 kW med 25 A huvudsäkring
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2023, 10:05:41 »
Jag har 25A huvudsäkring. PÃ¥ min F1255 kan jag ställa in vid tillsats att jag har en 20A huvudsäkring.  Tror knappast att denna funktion försvunnit.
För att förtydliga, även om det står i manualen att den skall ha32 A säkring skall du ställa den till maximalt 25A, som du faktiskt har.
Detta innebär att VP kommer att koppla bort tillskottsvärme och eventuellt reducera kompressorns varvtal ifall husets totala ström överstiger 25A.
Men det är som tidigare nämnts, lämpligt att ställa in en relativt låg effekt på tillskottsvärmen.
« Senast ändrad: 06 februari 2023, 10:35:07 av Valiant »

Utloggad Magnus_Olofsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1155 6-25 kW med 25 A huvudsäkring
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2023, 11:54:56 »
Tack för bra svar och det är ju 35 ampere som gäller (inte 32 ampere). Bra att det verkar gå att ställa in 25 ampere, då är det löst. Annars kom jag på ett sätt att lura systemet – det går att linda ledaren två gånger genom hålet i strömkännaren om den ryms och ställa in 50 ampere men då behövs inte det vilket är bra.

Då lutar det nog åt en sådan värmepump för jag behöver 25 kW plus elspets till två hus. Och jag tror säkert att det går med 25 ampere huvudsäkringar med rätt utrustning i övrigt i huset (trefasgrejer) – kanske med en del effektvakter. Smältsäkringar tål förresten rätt mycket extra ström emellanåt bara de får svalna mellan varven. Ljumvattenförsörjning till tvätt- och diskmaskiner är dessutom ganska enkelt att ordna även om vissa menar att det rengör sämre men det är inget jag märkt själv (dock ska förstås sköljningen ske kallt).
« Senast ändrad: 06 februari 2023, 12:22:06 av Magnus_Olofsson »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!