Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gtryck löst + högtryck löst  (läst 3223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PeterLindfors

  • Gäst
PeterLindfors
Lågtryck löst + högtryck löst
« skrivet: 19 januari 2022, 08:17:12 »
Hej

Upptäckte imorse att pumpen larmar för att både lågtryck och högtryck löst ut. Efter återställning av larm är lågtryckslarmet fortfarande kvar. Ser att brine-vätskan in har temp -2 in och -11 ut. Kompressorn går hela tiden, även när jag stänger av driften i menyn eller ändrar till elpatron i menyn. Vad kan vara fel??

Pumpen är 10år gammal.

PeterLindfors

  • Gäst
PeterLindfors
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2022, 09:41:35 »
Jag provade nu att utlösa motorskyddet. Trots detta går kompressorn. Så frågan är vad som matar motorn?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2022, 10:28:23 »
Det kan väl inte vara möjligt?  :o
Är du säker på att det inte bara är köldbärarpumpen som går eller nått?
Kan nån idiot kopplat förbi motorskyddet?
Det är ju fan brottsligt.

Men stäng av det hela på säkerhetsbrytaren.
Sen krävs en felsökning av en elektriker om det är kompressorn som går.
« Senast ändrad: 19 januari 2022, 10:30:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2022, 10:35:06 »
Grundfelet gissar jag att det är mjukstarten som krånglar, det är bara denna som startar/stoppar kompressorn vid normal drift, men högtryckspressostaten och motorskyddet ska båda kunna stoppa kompressorn även om mjukstarten inte bryter spänningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

PeterLindfors

  • Gäst
PeterLindfors
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2022, 11:27:50 »
En tekniker var hit. Det var ett relä pÃ¥ själva styrkortet, eller vad det heter, som gett upp. Knackade pÃ¥ det och problemet försvann. Har beställt nytt kort för 1500kr, tänkte det var rätt prisvärt och enklare  än att hÃ¥lla pÃ¥ att försöka byta relä. Dock är larmet för lÃ¥gtryck kvar. Kör pÃ¥ patron nu och ska vänta tills allt tinar sÃ¥ kanske det gÃ¥r att köra som vanligt sedan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2022, 22:38:53 »
Men problemet med motorskyddet då?
Varför bröt inte denna spänningen till kompressorn?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

PeterLindfors

  • Gäst
PeterLindfors
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2022, 08:21:38 »
Det var tydligen inget fel med den. Eftersom detta relä hade säckat ihop gick ström direkt till kompressorn, trots att man stängde av kompressorn i menyn, via motorskyddet etc. Eftersom kompressorn bara gick och gick då den skulle ha stannat normalt sett (då integralen uppnåtts) eller då lågtryckslarmet utlösts, ledde väl detta till för högt tryck på den trycksatta sidan och därför utlöstes även högtryckslarmet. Jag vet inte hur länge kompressorn gått, men den var väldigt varm och det luktade lite märkligt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2022, 08:47:11 »
Nu blir jag lite orolig, på min värmepump (och så borde det vara ) så bryter motorskyddet spänningen direkt och inte via samma relä som normalt startar/stoppar värmepumpen.
Detta just för att om detta relä går sönder så ska både motorskydd och HP kunna stoppa kompressorn.
Har du verkligen en Thermia, vilken modell är det i så fall?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2022, 20:14:44 »
Du måste mena mjukstarten, inte styrkortet.
När kompressor går konstant utan att stänga av sig så är det 99% säkert att mjukstarten är defekt.

Att det luktar konstigt är också ett tecken på mjukstarten. Kortsluter och kompressor går konstant.

Diplomat?
« Senast ändrad: 20 januari 2022, 20:33:51 av BergAdde »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2022, 20:58:30 »
Sitter säkert en kontaktor med ett motorskydd pÃ¥,  om dÃ¥ ett relä pÃ¥ kortet ligger till är kontaktorn dragen och kompressorn snurrar tills den löser ut, kanske inte fel pÃ¥ mjukisen, den fÃ¥r bara sitt när kontaktorn drar. byt kortet sÃ¥ tror jag att det blir blir bra. Det med att motorskyddet inte löst, är nog för att kompressorn inte kommit upp i inställd amp , som ska överskridas för att lösa. Har nog gÃ¥tt med  normal driftdata i amp för kompressorn.

PeterLindfors

  • Gäst
PeterLindfors
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2022, 07:31:30 »
Det är en Optimum G3. Teknikern som var här verkade veta vad han gjorde. Han kollade märkningem på någon kabel som gick till kompressorn och lokaliserade sedan korrekt relä och knackade på detta så var problemet borta.

Kanske anledningen till att reläet gav upp är att jag kört med integralvärdet -15 istället för -150 under 10 års tid. Detta för att undvika stora tempsvängningar i framledningen och knäppande i golvbjälklaget som följd. Det blir många start/stopp på så vis.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2022, 18:49:21 »
Det är en Optimum G3. Teknikern som var här verkade veta vad han gjorde. Han kollade märkningem på någon kabel som gick till kompressorn och lokaliserade sedan korrekt relä och knackade på detta så var problemet borta.

Kanske anledningen till att reläet gav upp är att jag kört med integralvärdet -15 istället för -150 under 10 års tid. Detta för att undvika stora tempsvängningar i framledningen och knäppande i golvbjälklaget som följd. Det blir många start/stopp på så vis.

Är säker pÃ¥ att tekniker vet vad han gör,  det vi är lite nyfikna pÃ¥ är vilket kretskort som orsaka detta, dels är vi nyfikna och dels kan det hjälpa andra om de fÃ¥r liknande symptom.
Det kan rädda en annan stackars ägare som slipper få en skuren kompressor, för det händer om kompressor går konstant. Den isar sönder

Du har ju några kretskort/moduler på maskinen.

Du har ju
kontaktor
Styrkort
Mjukstart
Motorskydd.


Jag har markerat ringar på bilden.
Gul, blÃ¥ och röd,   vilket relä omrÃ¥de?



Bilden längst ner visar också när en mjukstart gav upp. Och kompressor gick konstant.
« Senast ändrad: 21 januari 2022, 19:07:04 av BergAdde »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2022, 19:11:51 »
Det är en Optimum G3. Teknikern som var här verkade veta vad han gjorde. Han kollade märkningem på någon kabel som gick till kompressorn och lokaliserade sedan korrekt relä och knackade på detta så var problemet borta.

Kanske anledningen till att reläet gav upp är att jag kört med integralvärdet -15 istället för -150 under 10 års tid. Detta för att undvika stora tempsvängningar i framledningen och knäppande i golvbjälklaget som följd. Det blir många start/stopp på så vis.
Har det relät bränt fas, sÃ¥ om knackar pÃ¥ det sÃ¥ släpper det och kontaktorn ( den blÃ¥ ) blit aktiverad  sÃ¥ aktiveras även mjukisen ( den röda ) och i sin tur frekvenzaren ( den gula ) och kompressorn startar. Troligtvis är det inget fel pÃ¥ dessa, utan bara att allt har fÃ¥tt en signal via det relät pÃ¥ kortet. Det är mer eller mindre passiva komponenter. Nu att det luktat varmt beror säkert pÃ¥ att kompressorn gÃ¥tt kanske mÃ¥nga timmar och ibland t.o.m isolering om det finns smälter pÃ¥ den. Fungerar det nu sÃ¥ har du inget kompressorfel. Grattis

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2022, 19:57:03 »

Bilden längst ner visar också när en mjukstart gav upp. Och kompressor gick konstant.

Var det inte något annat fel också? Kompressorn i min pump har kalla vintrar gått veckor i sträck utan problem. På bilden verkar det som om det har kommit in flytande köldmedium i kompressorn som har förångats där och kylt ner kompressorn. Det borde inte ha något att göra med mjukstarten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågtryck löst + högtryck löst
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2022, 14:55:08 »
Trodde i min enfald att alla värmepumpar hade samma princip som detta.
Nu har jag inget elschema för en Thermia, så jag visar det från min Nibe 1215.
Som synes så sitter K68 (som bryts av HP) motorskydd (F26) och mjukstart (E97) i serie på spänningsmatningen till kompressorn.
Det innebär att om nån av dessa 3 är defekt så kan de andra 2 fortfarande stoppa kompressorn.
Enda undantaget är LP som bryter på mjukstarten via styrenheten.
Men som jag uppfattar tråden så bryter både HP och motorskydd på samma relä som mjukstarten på en Thermia, jag dömer ut den konstruktionen som i princip idiotisk.
Skulle det relä som bryter på mjukstarten eller mjukstarten direkt paja så räddar motorskyddet eller HP min kompressor från att brinna.
« Senast ändrad: 22 januari 2022, 14:57:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!