Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kulvert till garage  (läst 3454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
Kulvert till garage
« skrivet: 27 mars 2010, 11:20:57 »
Funderar på att dra kulvert till garaget(ca7meter) för uppvärmning,några tips hur lösa detta bäst.
Borrning genom plattan för kulvert?i garaget
Hur styra flödet till garaget,normalt har jag 10grader där?
Är det värt besväret?garage 50kvm oftast värms endast förråds delen 15kvm.
Kulvertslangen kopplas i krypgrund på huset,påverkar detta flödet mycket i husets värme?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kulvert till garage
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2010, 14:30:40 »
Funderar på att dra kulvert till garaget(ca7meter) för uppvärmning,några tips hur lösa detta bäst.
- Enklast med en färdig kulvert

Borrning genom plattan för kulvert?i garaget
- Enklast är antagligen att skära upp ett hål i golvet och dra in kulverten under sockeln

Hur styra flödet till garaget,normalt har jag 10grader där?
- Egen reglering med termomekanisk shunt eller elektroniskt styrd shunt vid pannan, givaren i garaget.
Är det värt besväret?garage 50kvm oftast värms endast förråds delen 15kvm.
- Beror på det, värmekällan? Mycket arbete väntar ::)
Kulvertslangen kopplas i krypgrund på huset,påverkar detta flödet mycket i husets värme
- Rör inte husets värmesystem i detta fall, ta ut värme till garaget direkt från pannan via egen shunt+pump! Då kan du köra med låg temperatur i kulverten= Låg förlust
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad palle67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Kulvert till garage
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2010, 15:23:49 »
Hej,

Jag gjorde en liknande övning i somras. Hyrde en kärnborrmaskin på Ramirent (typ) med ca 12 cm borr och vattenkylning, tog en eftermiddag. Den skär genom sten och betong som smör. Tror jag borrade ca 7 hål enligt principen för de olympiska ringarna. Du behöver säkert inte så mycket men jag hade en kulvert med vv cirkulation samt separat in/ut för kallvatten till två hus så det blev många slangar (7st).

En traktorgrävare grävde sedan ner till frostfritt djup på utsidan och jag handgrävde in under grunden. Möjligen var jag onödigt ordentlig men jag la dränering i botten av graven, kulvert+ vattenslangar samt slutligen markisolering ovanpå. Räknar alltså med att eventuellt vatten som letar sig ner skall dräneras bort samt att risken för att tjälen skall nå ner är nästan noll. Runt kulverten är det viktigtatt du inte har sten i sanden som du återfyller med.

Efter att kopplat ihop, testat, och fyllt igen så isolerade jag det vertikala schaktet med Polyuretanskum samt gjöt igen golvet med en tunn skorpa cement. Det enda jag ångrar är att jag inte lade ner en kabelslang och drog några tåtar för givarkommunikation etc. Nu hade jag en betydligt längre kulvert än dig så jag kanske hade råkat ut för spänningsfall på de 35 metrarna. Det får jag aldrig veta...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!