Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ES480 - TemperaturfrÃ¥ga VV-beredare? Värmesköldarna verkar gÃ¥ hela tiden?  (läst 3674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej!
Stod i pannrummet för någon timme sedan och hörde hur det klickade till i pannan. Skotträdd som man är vad gäller elförbrukning tittade man ju genast i panndisplayen för att se vilket pannsteg som kopplades in. Döm av min förvåning då pannan gått ner på noll (0) pannsteg=ingen el till uppvärmning studs.

Kollade tempen (bör/är) och såg att ÄR-värdet var två grader över börvärdet så rimligen borde det inte finnas något värmebehov och det verkade helt logiskt att pannan tog en paus. Har dock aldrig sett det tidigare då pannan brukar ånga på som vanligt även om värmen i huset är över den önskade temperaturen.

Bara för att för en gångs skull få njuta av låg elförbrukning kollade jag momentanförbrukningen på pannans elmätare, men nejdå, 2,2 kW visade den på. Måsta vara värmesköldarna på varmvattenberedaren (2x1 kW) som drog el var min tanke. Kollade tempen i beredaren. ES480 har två tempmätpunkter. NEDRE DELEN (f5) och MITTEN (f6). Nedre delen (f5) visade 26 grader och mitten (f6) visade 49 grader. Pannan är inställd att slå av värmesköldarna vid 50 grader och slå på dem igen vid 47 grader.

Eftersom panntempen i mitten var 49 grader så var det väl rimligt att 2x1 kW värmesköldar arbetade för fullt. Vad som slog mig var dock att tempen i nedre delen av varmvattenberedaren endast var 26 grader. Kan det vara rimligt?

Till saken hör att inget varmvatten hade förbrukats på 10 timmar. Kom att tänka på att pannan faktiskt sällan visar på en temp över 30 grader i Nedre delen (f5). Kan DET vara rimligt?

Brukar kolla läget på växelventilen ibland (typ 2 ggr per dag ;D) och den står ALLTID i samma läge. Kan DET vara rimligt?

Bör tillägga att jag INTE har problem med för lite varmvatten.

Bör väl ocksÃ¥ tillägga att pannan drar ca 100kWh per dygn vid nollgradigt sÃ¥ man kan ju undra om dessa 2x1kW varmvattenvärmesköldar gÃ¥r för jämnan? 
« Senast ändrad: 11 februari 2009, 20:26:23 av Thomas59 »
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Brukar kolla läget på växelventilen ibland (typ 2 ggr per dag ;D) och den står ALLTID i samma läge. Kan DET vara rimligt?

Bör tillägga att jag INTE har problem med för lite varmvatten.

Tror det är rätt vanligt att växelventilen strular pÃ¥ 480n. PÃ¥ min 480 hade motorstyrningen till växelventilen lagt av, men det fanns en liten spak pÃ¥ baksidan av lÃ¥dan till växelventilen som man kunde ställa manuellt (man kunde haka upp den i ett hack för varmvattenläget om jag inte minns fel, sedan var det en fjäder som drog sÃ¥ att ventilen normalt stog i värmevatten-läget). Hade aldrig heller nÃ¥got problem med för lite varmvatten, Ã¥tminstone inte innan jag slog ifrÃ¥n värmeknappen pÃ¥ pannan (=endast värmepump används, ingen elpatron) dÃ¥ fick jag bara upp vattnet i 22 grader (oavsett läget pÃ¥ växelventilen). Men det berodde pÃ¥ att värmepumpsdelen var trasig.  ;D



« Senast ändrad: 11 februari 2009, 20:59:36 av pjoffen »
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
Jaha du Thomas59 när jag läser alla dina inlägg om din pump verkar det som vi har nästan identiska problem, (Skriver dock inte lika flitigt som du) mina känslor för min es 480 kan sammanfattas i fiR: fiR: fiR: fiR:. Den åker ut i sommar.... Troligen till förmån för jordvärme, kan bli ny flvp pga att jag eldar endel & ska försöka bli flitigare med det...Elräkningen kom i dag över 4000kr fiR: fiR: >:(Spontant vill jag säga att om det är fel på pumpen & den inte larmar/visar det är en besvikelse eftersom det finns flera fel på min pump. i år har jag snittat 106kwh/dygn...

Scoutman
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Jaha du Thomas59 när jag läser alla dina inlägg om din pump verkar det som vi har nästan identiska problem, (Skriver dock inte lika flitigt som du) mina känslor för min es 480 kan sammanfattas i fiR: fiR: fiR: fiR:. Den åker ut i sommar.... Troligen till förmån för jordvärme, kan bli ny flvp pga att jag eldar endel & ska försöka bli flitigare med det...Elräkningen kom i dag över 4000kr fiR: fiR: >:(Spontant vill jag säga att om det är fel på pumpen & den inte larmar/visar det är en besvikelse eftersom det finns flera fel på min pump. i år har jag snittat 106kwh/dygn...

Scoutman
Välkommen i klubben Scoutman!
Kvinnor framstår ju helt plötsligt som under av logik jämfört med ES480:ian ;).

Just nu borde jag nog vara ganska nöjd då pannan sedan 17-tiden (nu 21.42) endast sporadiskt ha ha kört elpatronen på steg 1 (=2kW) med -3 grader ute. Förbrukar själv faktiskt också ganska precis 106kWh/dygn för uppvärmning. Tyvärr förbrukar jag också hushållsel som ett medelstort tivoli. Snittar ca 50kWh/dygn i hushållsel så man tar sig för pannan då elräkningen dimper ner. Elbolaget kommer ut med limosinen och skålar i champagne då räkningen levereras och skrattar förmodligen hela vägen till banken.

Upptäckte till råga på allt att jag glömt att välja elprismodell efter inflyttningen vilket innebär att jag betalat drygt 1,22 öre per kWh (tillsvidarepris) fram till nu, exkl nätavgiften. Efter lite förhandling med elleverantören hamnade jag istället på Nordpools 4-veckorssnitt + 1,9 öre vilket ger drygt 91 öre per kWh efter elcert och lite skatt men exkl nätavgiften. Elbolagets säljare tyckte nog lite synd om mig så jag fick också 1250 kr i rabatt rakt av på nästa räkning.
 
Ställde för tre dygn sedan ner pannans egen frånluftsfläkt från läge tre till läge ett bara för att testa hur det påverkar ventilationen. Har problem med att det är för låg luftfuktighet i huset = ca 20% relativ luftfuktighet. Parketten börjar spricka i fogarna. Har i tillägg till pannans egen frånluftsfläkt ett separat frånluftsventilationssystem som tar inomhusluften och blåser den rätt ut utan återvinning. Nu hör det ju till saken att värmeväxlaren i pannan är trasig så pannan blåser också 22 gradig luft ut i naturen utan återvinning.

Efter denna manöver verkar pannan ha fått någon form av "postventilation syndrome". Märkte redan efter ett dygn att det var ovanligt varmt inne men tänkte inte mer på det då utetemperaturen stigit någon grad. Igår sjönk utetemperaturen igen men värmen inne bestod och idag, med -3 grader utomhus är det 23 grader inne och 26 grader i badrummen. Som jag beskrev i mitt tidigare innlägg vilar dock pannan (antal elpatronsteg=0) större delen av tiden. Har under kvällen sett att pannan går in med steg 1 ibland men mest av allt står den på noll(0).

Temperaturen ut i värmegolvet är bara 24-25 grader och vi har (klev precis upp ur favoritfåtöljen och kollade termometern i vardagsrummet) 23,8 grader inne? Vardagsrummet har jag paradoxalt nog strypt (i fördelaren) ner ca 1,5 till 2 grader i förhållande till de andra rummen då köket ligger i rummet bredvid och braskaminen ibland brukar spraka på kvällarna vilket brukar kompensera för strypningen.

Antingen har pannan fått för sig att dela ut någon form av bonusvärme utan elförbrukning eller så brinner det i någon vägg, vad vet jag? På något annat sätt kan jag inte förklara värmen inomhus idag.

Pannan ska ju ut till förmån för bergvärme bara jag får tid att ta tag i saken. Mitt påtvingade förhållande med den elslukande ES480:ian har dock lärt mig en hel del om uppvärmning som jag känner att jag har nytta av då jag begär in bergvärmeofferter.

PJOFFEN
Hur vet jag om växelventilen (trevägsventilen?) är trasig. Vilka är symptomen?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Hur vet jag om växelventilen (trevägsventilen?) är trasig. Vilka är symptomen?

Har man den typ av växelventilstyrning som jag hade på min 480 och fel på denna så kan aldrig värmepumpsdelen eller elpannedelen värma varmvattnet tror jag. Utan det är då värmesköldarna som värmer varmvattnet. Vet inte om man märker av det så mycket, min 480 var trasig redan när jag flyttade in i huset.

Vet inte om du har samma växelventil som jag hade på min (det verkar finnas olika modeller av växelventilen på 480n). Min hade i alla falle en liten metallåda med ett lock som man kunde skruva av. Det gick då att se om den rörde sig eller inte (när 480n växlar över till varmvatten-värmning). En fjäder drog ventilen tillbaka till värme/radiator-läget så länge det inte fanns spänning till styrningen. Det fanns 2 kablar (230 volt) till styrningen som det gick att mäta på, 230V=växelventilen ska ligga så att varmvatten värms, 0V växelventilen ska ligga så att värmevattnet/radiatorvattnet värms.

Det gick även att styra 3-vägsventilen manuellt ifrån reglerprogrammet, det kan ju vara ett sätt att kolla om den fungerar. Kommer ihåg att det började bubbla och låta ganska rejält när jag manuellt ändrade läget på 3-vägsventilen genom att dra i den lilla spaken på plåtlådan.

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hur vet jag om växelventilen (trevägsventilen?) är trasig. Vilka är symptomen?

Har man den typ av växelventilstyrning som jag hade på min 480 och fel på denna så kan aldrig värmepumpsdelen eller elpannedelen värma varmvattnet tror jag. Utan det är då värmesköldarna som värmer varmvattnet. Vet inte om man märker av det så mycket, min 480 var trasig redan när jag flyttade in i huset.

Vet inte om du har samma växelventil som jag hade på min (det verkar finnas olika modeller av växelventilen på 480n). Min hade i alla falle en liten metallåda med ett lock som man kunde skruva av. Det gick då att se om den rörde sig eller inte (när 480n växlar över till varmvatten-värmning). En fjäder drog ventilen tillbaka till värme/radiator-läget så länge det inte fanns spänning till styrningen. Det fanns 2 kablar (230 volt) till styrningen som det gick att mäta på, 230V=växelventilen ska ligga så att varmvatten värms, 0V växelventilen ska ligga så att värmevattnet/radiatorvattnet värms.

Det gick även att styra 3-vägsventilen manuellt ifrån reglerprogrammet, det kan ju vara ett sätt att kolla om den fungerar. Kommer ihåg att det började bubbla och låta ganska rejält när jag manuellt ändrade läget på 3-vägsventilen genom att dra i den lilla spaken på plåtlådan.



Oki doki! Visste inte att elpatronerna kunde värma varmvattnet! Har ju två 1kW värmesköldar på beredaren som jag utgick ifrån skötte VV-uppvärmningen till 100% men nu då du säger det så......om bara FL-värmeväxlaren funkat (den e ju trasig) så skulle ju den förståss kunna värma även varmvattnet genom styrning av växelventilen. Med min amatörlogik ser jag iofs ingen skillnad i elförbrukning om varmvattnet värms av elpatronen eller av värmesköldarna?

Vet inte vilken modell av trevägs-/växelventil jag har men den ser ut som ventilen på bilden nedan. Spaken på baksidan är alltid i läge "nedåt" och jag tycks inte kunna "haka upp" den i något mellanläge.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Den där växelventilen (eller växelventil-styrning kanske man ska kalla det) ser inte ut som min gjorde. Men du borde ju kunna styra växelventilen manuellt i reglerprogrammet, det kunde i alla fall jag på min ES380/480 (fast den rörde sig ju inte eftersom styrningen var trasig). Det är ju på detta sätt enkelt att kolla om växelventilstyrningen funkar, bara att gå in i reglerprogrammet och ändra värde på växelventilen så ska den ju byta läge om allt funkar. Har du någon manual till din 480? I så fall är det bara att kolla där i vilken meny du ändrar läget på ventilen.

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!