Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera radiatorer  (läst 6117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bonemala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Alsterbro
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Justera radiatorer
« skrivet: 03 januari 2015, 09:58:10 »
Hej!

Jag har en Thermia Diplomat Optimum och undrar hur jag justerar radiatorerna.
Ska alla strypningar vara fullt öppnade och bara strypa i rum som blir för varma, eller
ska jag strypa ett och ett så att deltat är 7-8 gr på alla till slut?
Eller ska VPn sköta hela systemet själv eftersom den justerar deltat vid pumpen?
Kanske självklara svar för somliga men inte för mig.
Tacksam för svar: Mikael
Thermia Diplomat Optimum 12kw
2x300m kollektorslang
250kvm uppvärmt. Ca 15000kwh
Byggt 1820

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Justera radiatorer
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2015, 10:31:59 »
Har du ett tvårörssystem ska deltat justeras så att det är ca 7 grader över vart och ett av elementen.
Har du ettrörssystem ska deltat över slingan vara ca 7 grader. Det är lite svårare att justera ettrörssystemet då man oftast måste justera flödet i slingan och flödet över elementet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bonemala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Alsterbro
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Justera radiatorer
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2015, 14:05:38 »
Tack för ett snabbt svar.
Det är tvårörssystem.
När jag fått till det med deltat, ska jag då justera med termostat om det är för varmt någonstans eller ska jag strypa lite till så det blir rätt rumstemp?
Thermia Diplomat Optimum 12kw
2x300m kollektorslang
250kvm uppvärmt. Ca 15000kwh
Byggt 1820

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Justera radiatorer
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2015, 14:35:57 »
Försök i första han att strypa in alla element till rätt effektavgivning, sedan använder du termostater i dom rum där du får "extra" värmetillskott som tex mycket sol eller där du har en braskamin. Termostaterna sk bara fungera som maxbegränsare och normalt vara helt öppna eller tom bortplockade.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Justera radiatorer
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2015, 14:37:11 »
Tack för ett snabbt svar.
Det är tvårörssystem.
När jag fått till det med deltat, ska jag då justera med termostat om det är för varmt någonstans eller ska jag strypa lite till så det blir rätt rumstemp?




Jag har strypt med grundjustering alla element de funkar bra i sovrummen vars man vill ha lite svalare å strypa mera.sen beror de vell på hur många man sover å hur litet rummet är kanske.

Utloggad bonemala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Alsterbro
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Justera radiatorer
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2015, 08:44:30 »
Nu är deltat ca 7 grader på radiatorerna, men då sjönk innetemperaturen med 2 gr.
Har nu 20 gr istället för 22 i hela huset.
Jag ökade kurvan men fortfarande två gr för kallt.
Betyder det att jag inte ska strypa så hårt?
Om jag stryper radiatorerna vad gör då den funktionen på pumpen för nytta som ju ska säkerställa just detta?
Har nog missat något väsentligt här känns det som.
Thermia Diplomat Optimum 12kw
2x300m kollektorslang
250kvm uppvärmt. Ca 15000kwh
Byggt 1820

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Justera radiatorer
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2015, 09:41:25 »
Jag skulle släppa på strypningarna till kanske 4-5 graders diff. 7 grader kan du nog ha när framledningen är riktigt hög men nu är det ju ganska varmt i hela landet (tror jag) och då tycker i alla fall jag att det är högt med 7 graders diff. Vp styr endast deltat genom vp och hade den inte styrt det hade deltat varierat eftersom vp lämnar lite olika effekt beroende på brine temp och framledning så det har egentligen ingenting med deltat över radiatorerna att göra även om det påverkas om cirkpumpen i vp går snabbare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Justera radiatorer
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2015, 12:13:06 »
Börja med att öppna alla för fullt och mät delta över samtliga radiatorer när VP:n gått ett tag.

Stryp sedan de två-tre radiatorer som har minst delta och mät igen efter att VP gått en kvart.

Repetera tills du har ungefär samma delta på samtliga radiatorer.

Reglera sedan totaldelta med hastigheten på cirkpumpen.

Om nu något rum är för varmt kan du strypa ytterligare där, eller reglera med termostat.

Om något är för kallt får du höja kurvan/förskjutningen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad backhopparn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera radiatorer
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2015, 21:48:40 »
Passar på att fråga, jag har ettrörssystem hur kollar jag lättast deltat över varje enskild radiator? Är det med ir eller hur gör man???

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Justera radiatorer
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2015, 22:19:09 »
Ir funkar bra men tejpa om det är blanka rör annars visar den fel temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Justera radiatorer
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2015, 23:20:33 »
Har du ettrörssystem ska du ha ca 7 graders delta över hela slingan, inte nödvändigtvis över varje element.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad backhopparn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera radiatorer
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2015, 23:53:04 »
Ok, ligger på 8 graders delta på hela slingan tummenupp , det enda som stör mig är ett rum på övervåningen som upplevs lite kallt.. Det sitter 2 radiatorer i detta rum som jag luftat, och motionerat termostatpiggar på men utan resultat i övrigt är vi supernöjd med värmen i alla rum samt garage.. Bor i en 1 1/2 plans villa.. Tänkte om jag måste strypa alla övriga radiatorer för att få mer effekt till dessa 2 ??

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Justera radiatorer
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2015, 00:55:26 »
Ok, ligger på 8 graders delta på hela slingan tummenupp , det enda som stör mig är ett rum på övervåningen som upplevs lite kallt.. Det sitter 2 radiatorer i detta rum som jag luftat, och motionerat termostatpiggar på men utan resultat i övrigt är vi supernöjd med värmen i alla rum samt garage.. Bor i en 1 1/2 plans villa.. Tänkte om jag måste strypa alla övriga radiatorer för att få mer effekt till dessa 2 ??

Du får strypa mera på början på slingan.hadde kallt i rummet me sista radiatorn i huset,trodde de var fel nånstans.men de vart varmt i radiatorn när man ströp in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Justera radiatorer
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2015, 09:56:10 »
Ok, ligger på 8 graders delta på hela slingan tummenupp , det enda som stör mig är ett rum på övervåningen som upplevs lite kallt.. Det sitter 2 radiatorer i detta rum som jag luftat, och motionerat termostatpiggar på men utan resultat i övrigt är vi supernöjd med värmen i alla rum samt garage.. Bor i en 1 1/2 plans villa.. Tänkte om jag måste strypa alla övriga radiatorer för att få mer effekt till dessa 2 ??
Släpp hellre lite på strypningarna på de aktuella radiatorerna stryper man för mycket kommer cp behöva jobba onödigt hårt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Justera radiatorer
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2015, 13:05:47 »
Det har inte så stor betydelse om man stryper en eller annan radiator på ett ettrörssystem man har ungefär samma flöde i slingan oavsett. Det är strypningen av slingan som avgör flödesmotståndet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!