Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa 105 lÃ¥ter hackigt och motorskyddet löser ut.  (läst 986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Hade strömavbrott igår och efter det så löste motorskyddet, när jag försöker starta låter det som kompressorn stötvis försöker starta sedan går motorskyddet igen. Fick byta till tillsats för att ha värme kvar i huset. Vem kan jag vända mig till för att få klarhet i vad felet kan vara? Kompressorn är bara min lekmannamässiga gissning... värmepumpen är installerad 2004 och har gått 56000h tacksam för all hjälp! :)

Finns det någon bra tekniker som kan komma och titta på den i Partille?
« Senast ändrad: 15 december 2020, 22:47:50 av Manna »
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa 105 låter hackigt och motorskyddet löser ut.
« Svar #1 skrivet: 16 december 2020, 09:45:19 »
Min gissning är att en fas är borta.
Kolla alla säkringar i proppskåpet?
Om det är spänning på alla 3 faser till värmepumpen så kan det vara mjukstarten som pajat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 105 låter hackigt och motorskyddet löser ut.
« Svar #2 skrivet: 16 december 2020, 22:04:05 »
Min gissning är att en fas är borta.
Kolla alla säkringar i proppskåpet?
Om det är spänning på alla 3 faser till värmepumpen så kan det vara mjukstarten som pajat.

Hej testade att förbikoppling mjukstarten och då lät det fint så beställde ny mjukstart som jag får vänta på i två veckor. Tack för tipset! :)
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!