Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Presskopplingar eller ?  (läst 10062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Presskopplingar eller ?
« skrivet: 05 februari 2011, 19:02:31 »
Vilken typ av kopplingar föredrar ni för vanligt kopparrör ?
Presskopplingar, klämringskoppling eller lödning för vattenrör, värmerör eller brine.
Vad har ni för erfarenhet av de olika fabrikaten av presskopplingarna ! Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2011, 20:13:01 »
Vilken typ av kopplingar föredrar ni för vanligt kopparrör ?
Presskopplingar, klämringskoppling eller lödning för vattenrör, värmerör eller brine.
Vad har ni för erfarenhet av de olika fabrikaten av presskopplingarna ! Sc:,h

Lödning billigast och bäst Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2011, 20:33:16 »
Röris som gör jobbet rekommenderade presskopplingar då han brukar använda dessa och det ser snyggare ut, enligt honom. Men jag får välja själv, har läst nånstans om begränsad livslängd på presskopplingar pga gummipackning han använder nån M-typ som han har bra erfarenhet av. Har lödda kopplingar sen tidigare och det ser inget vidare ut men det går enligt röris att göra betydligt bättre än de tidigare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2011, 20:52:04 »
Röris som gör jobbet rekommenderade presskopplingar då han brukar använda dessa och det ser snyggare ut, enligt honom. Men jag får välja själv, har läst nånstans om begränsad livslängd på presskopplingar pga gummipackning han använder nån M-typ som han har bra erfarenhet av. Har lödda kopplingar sen tidigare och det ser inget vidare ut men det går enligt röris att göra betydligt bättre än de tidigare.

Alla rörisar jag sett pressar det mesta i dag borde ju hålla tätt men är lite skeptisk gummi brukar ju torka med tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2011, 21:49:04 »
Press blir snyggt, det är smidigt och håller för det mesta tätt. Ett tips kan vara att sätta klämringskoppling på strategiska ställen så slipper du kapa rören om du behöver ändra någon dragning eller av annan anledning behöver plocka isår rörsystemet.

Jag hade en presskoppling som läckte i två månader, sedan slutade den läcka så under händer även åt rätt håll.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 23:21:56 »
finns inget snyggare än bockade rör (i mina ögon ) man ska aldrig pressa fast en del som ska kunna bytas , En koppling bör monteras vid anslutningspunkterna av den rörbit man bockar/pressar /löder ihop för ett framtida utbyte eller service som kan behövas .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2011, 08:18:04 »
Mina rörkrökare har använt mest presskopplingar och det är onekligen snyggt.
Men nu när jag gör om en hel del grÃ¥ter jag en skvätt varje gÃ¥ng nÃ¥t ska isär, för de pressade delarna är inte direkt gratis men är ändÃ¥ engÃ¥ngsgrejjor. Varenda liten krök, T-rör och muff mÃ¥ste slängas. Hade jag handlat pÃ¥ exempelvis Rinkaby Rör hade det varit ok, men när man betalat sin ockrande rörkrökare 150 pix för ett T-rör gör det ont i plÃ¥nboken.  :'(
Hädanefter blir det i första hand klämringskopplingar.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2011, 08:30:58 »
undvik klämringskopplingar på brine, händer sig att dom spricker.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2011, 10:12:07 »
Vad anända till Brine om inte klämkoppling? Tänkte på närmast kollektorslangen, finns det alternativ till kläm där för övergång till koppar 28 exvis?
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2011, 19:14:47 »
jo det finns det men det blir dyrt(jäävlit dyrt), undvik i allafall klämringskopplingar av vsh på brine.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2011, 09:28:26 »
Tror inte riktigt på presskopplingar, rörisarna älskar dem för det går snabbt och håller under garantitiden... :) Som hemmapulare med gott om tid så brukar jag alltid hårdlöda, dels för hållbarheten (använt under lång tid), man kan se om man misslyckats (det syns på lödningen) samt att det är billigt (om man har aggregatet). Gillar dock inte att hårdlöda inomhus så jag brukar mäta och kapa för att sedan löda utomhus alt. på betonggolv - kan bli riktiga "konstverk" man bär ut och in... sedan använder jag klämkopplingar på strategiska ställen så att det enkelt går att montera isär vid behov.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2011, 20:12:56 »
Tror inte riktigt på presskopplingar, rörisarna älskar dem för det går snabbt och håller under garantitiden... :) Som hemmapulare med gott om tid så brukar jag alltid hårdlöda, dels för hållbarheten (använt under lång tid), man kan se om man misslyckats (det syns på lödningen) samt att det är billigt (om man har aggregatet). Gillar dock inte att hårdlöda inomhus så jag brukar mäta och kapa för att sedan löda utomhus alt. på betonggolv - kan bli riktiga "konstverk" man bär ut och in... sedan använder jag klämkopplingar på strategiska ställen så att det enkelt går att montera isär vid behov.

Tycker det är smidigare att mjuklöda med gasolflaska använder gasen och hårdlödning i undantagsfall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2011, 20:32:57 »
NC Snabbkopplingar och liknande från andra tillverkare
Liknande har använts i industrin länge. Nu kommer det även ut i VVS leden
Från Nordicold:
"NC-kopplingarna består av ett patenterat sortiment av kopplingar för hårda, halvhårda och mjuka kopparrör samt för PEX-rör och PB-rör (med stödhylsa). Kopplingarna kan användas i alla vattenburna system och kan ses som ett alternativ till klämrings-, press- eller lödkopplingar.
Anslutningen sker utan verktyg genom att röret skjuts in i kopplingen och därmed är installationen klar. Man slipper heta arbeten eller tunga pressverktyg och kopplingen kan enkelt demonteras och återanvändas. Tidsbesparing jämfört med presskopplingar är 45%, klämringskopplingar 70% och lödkopplingar 90%.
Sortimentet omfattar de vanligaste typerna av rörkopplingar och finns för rör från 12 mm till 28 mm. Alla kopplingar är tillverkade i avzinkningshärdig mässing. Kopplingarna kan användas upp till +120ºC (kortvarigt upp till +150ºC) och är avsedda för ett maximalt arbetstryck på 20 bar vid +25ºC och 10 bar vid +90ºC (gäller med kopparrör). "

Prismässigt verkar det också vara rätt. Dvs ungefär KKR pris. Finns i div VVS butiker på nätet.


Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Presskopplingar eller ?
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2011, 20:54:52 »
Tycker det är smidigare att mjuklöda med gasolflaska använder gasen och hårdlödning i undantagsfall.

 Thumbsup
För rör mellan 10-22 har jag använt en lödtång för mjuklödning.
bara på 28 rör som jag användt gasol
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!