Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyla med fläktkonvektor  (läst 2079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT C6 HT+ 120m 75+75 kvm -45 tillbyggnad -60
Kyla med fläktkonvektor
« skrivet: 23 februari 2005, 16:16:40 »
Installatören gjorde färdigt med avstick på KB in för eventuell kyla med fläktkonvektor och nu funderar jag på om det är något som man skulle klara av att dra själv. Har för mig att installatören nämde att det behövdes en shunt för detta kan det stämma och isåfall skulle det gå med en golvärmeshunt. Vilken dimesion på rören och dessa skall ju vara isolerade eller kan man använda någon typ av färdigisolerade rör ?. Behöver jag fylla på med KB vätska, lufta och var kan isåfall avluftningen sitta. Tacksam för tips

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kyla med fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2005, 16:46:56 »
Citera
Har för mig att installatören nämde att det behövdes en shunt för detta kan det stämma och isåfall skulle det gå med en golvärmeshunt.


Du behöver ingen shunt för detta utan det räcker med en extra cirkulationspump som kopplas mot kylkonvektorn. Beroende på vad du har för konvektor kan det vara så att cirkulationspumpen kan styras av konvektorns termostat. Den behöver ju bara gå när du behöver kyla.

Citera
Vilken dimension på rören och dessa skall ju vara isolerade eller kan man använda någon typ av färdigisolerade rör ?.


Villken dimension du ska använda beror egentligen på hur långt det är mellan konvektorn och kollektorn. Är det mindre än 10-15m enkel väg räcker det nog med 15mm rör annars kanske du behöver gå upp till 18mm.
Det är jätteviktigt att isoleringen är diffusionstät, annars får du kondens på ledningen som droppar ut på golvet eller i väggen (skulle jag inte vilja lägga rören i). Du behöver även ha avrinning från konvektorn då det blir en hel del kondens även från den

Citera
Behöver jag fylla på med KB vätska, lufta och var kan isåfall avluftningen sitta. Tacksam för tips


Du kommer att behöva fylla på vätska, inte så många liter men det behövs mer. Luftningen sätts alltid på högpunkter, det kan gå att hoppa över det ibland men för att vara på säkra sidan. Troligen sitter det redan en luftning i konvektorn.


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!