Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 27 mars 2022, 19:25:14 »

Men lite skeptisk till att använda den som en värmeavgivare för VP, jag tror allt för mycket går ut via skorstenen jämfört med sätta upp en extra radiator.

Bra poäng, det har jag inte tänkt på, måste göra det.

Har iofs haft det problemet i 16år eftersom jag använt elpatronen i kakelugnspannan, så radiatorvattnet har alltid gått genom pannan.
Hur mycket som gått upp genom skorstenen har jag ju förstås ingen koll på !

Ska överväga att flytta radiatorerna så det är inkopplade precis som de andra förbrukarna och låta pannan vara varm bara när man eldar.
blir lite enklare då också, försvinner en CP också.
 
Tack för engagemang !
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 27 mars 2022, 18:57:22 »

Känns som du har bra koll på dina behov iom att du kan svara på frågorna. Jag tror den ugnen funkar bra utan laddomat i så fall.

Men lite skeptisk till att använda den som en värmeavgivare för VP, jag tror allt för mycket går ut via skorstenen jämfört med sätta upp en extra radiator.

Man behöver inte helt vara rädd för tanklösa system, de flesta är ju det. Problemet är störst när radiatorerna är av högtemperaturvariant och låg systemvolym.
Som exempel, om du har ett hus med bara stora fina radiatorer som är rejält dimensionerade. Dessa ihopkopplade med värmepump utan shunt eller tank. Är dessa radiatorer så stora att vid t ex 55/45 avger dubbla värmepumpens effekt. Då kan inte framledningstemperaturen skena, utan hela huset blir en ackumulator istället. Tillåter man måttliga temperatursvängningar så kan man klara sig bra utan tank. Men radiatorerna behöver inte vara helt omdömeslöst stora, menar bara att det inte funkar där de är underdimensionerade att klara långa körningar med vettig framledningstemperatur.

Jag tror du kan testa bygga ditt system, är något fel så ser du det snart och det är inte hela världen att korrigera.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 27 mars 2022, 15:19:18 »

Vad är Trad och Tkp?
Temperatur/termostat radiatorslinga och utgående temp KP, jag refererar till dem i beskrivningen av styrning, ville bara indikera var tempen mäts.

Citera
Har du säkerhetsventil, påfyllning, avtappning, tryckmätare och expansionskärl någonstans?
Jodå, har inte ritat ut allt. de sitter i anslutning till KP idag (idag finns ju typ bara KP och radiatorer)

Citera
Men varför ar du inte förbrukarnas returer samlade? Varför är inte radiatorstigaren lite närmare värmekällan som de andra förbrukarna? Misstänker radiatorerna är lite av en temperaturkontroll för kakelugnen efter kontrollbehov. Men du kan ju dumpa värmen var som helst med de andra.
hopkopplingen radiatorerna + KP fyller två funktioner:
1. KP i sig fungerar som radiator, när jag värmer med VP värmer jag gärna KP också.
2. hopkopplingen ger en ordentlig tröghet/utjämning/volymförstoring till radiatorslingan. Bra med utjämning om VP blir upptagen med att värma SPA/annat. Radiatorslingans volym är väldigt liten, det kan bli mycket start/stopp om man kör VP endast mot radiatorerna (särskilt on/off-pump).
3. (bonus) VP förvärmer KP innan man eldar, känns bra optimeringsmässigt, VP får jobba i de låga temperaturerna, eld i högre. Det går fortare innan eldningen kan leverera effekt till systemet (tveksamt om det spelar roll).

Dessa två funktioner är inte helt nödvändiga, jag skulle kunna leva utan dem och koppla radiatorerna precis som övriga laster. Misstänker att man skulle behöva lägga till en liten arbetstank på radiatorslingan då.


Citera
Se om du kan bi av med VKP.
Poängen med VKP är att koppla bort KP när jag värmer annat än radiatorerna (med VP när jag inte eldar).
Om jag inte gör det så tappar jag hela poängen med övningen.

Säg att jag värmt KP+radiatorslingan till 35grader och det är lagom för radiatorerna (ingen eldning nu)
Om det sen blir dags att värma Garagegolvet, så vill jag att VP ska jobba endast mot garagegolvsvattnet som är kanske 10grader, jag vill inte använda det 35gradiga "dyrare" radiatorvattnet.
Eller om det blir dags att värma SPA upp mot 45 grader framledning, då vill jag inte värma upp radiatorvattnet till 45...

Citera
Brinner det bra i kakelugnen? Inga laddomatbehov på den med all den vattenvolymen?
Laddomat gör att värme lämnas kakelugnen först när den värmt upp sig själv så det brinner fint hela tiden utan lika mycket markköl, gladare skorsten, ryker in etc.
Bra fråga, men de som säljer kakelugnspannan säger att man inte ska ha laddomat. De menar att man ska använda en difftermostat om man ska ladda en ackumulatortank (toppen kakelugnspannan - toppen ackumulatortanken).
Så jag antar att den är byggd för att kunna eldas relativt kall. Det är ganska mycket vermikulit i den så det hinner kanske bli tillräckligt varmt ändå.
Jag tycker det funkar bra att elda, men det är den enda panna jag haft så vad vet jag :-)
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 27 mars 2022, 14:21:15 »

Vad är Trad och Tkp?

Har du säkerhetsventil, påfyllning, avtappning, tryckmätare och expansionskärl någonstans?

Jag har många trött-i-huvudet dagar, gör saker som jag mot min vilja måste göra. Blir galen av det. Så har inte orkat läsa din text tyvärr.

Men varför ar du inte förbrukarnas returer samlade? Varför är inte radiatorstigaren lite närmare värmekällan som de andra förbrukarna? Misstänker radiatorerna är lite av en temperaturkontroll för kakelugnen efter kontrollbehov. Men du kan ju dumpa värmen var som helst med de andra.
Se om du kan bi av med VKP.

Brinner det bra i kakelugnen? Inga laddomatbehov på den med all den vattenvolymen?
Laddomat gör att värme lämnas kakelugnen först när den värmt upp sig själv så det brinner fint hela tiden utan lika mycket markköl, gladare skorsten, ryker in etc.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 26 mars 2022, 22:15:14 »

Har fortsatt gå runt med tvångstankar om värmesystemslösningar, och har inte kastat in handuken på ett tanklöst system riktigt än.

Här är plan C, där "allt" vatten går genom VP.
Jag tycker jag uppnår alla mina ursprungliga önskemål och undviker problemen med tidigare försök.

Om nån fortfarande orkar påpeka varför denna version inte kommer funka så skulle det uppskattas !



Nya ritningen
-------------
TV = blandventil som begränsar temp som går genom VP till 60 grader
BV = backventil, möjliggör cirkulation genom KP och även när KP är bortkopplad från VP
övriga symboler enl. ursprungliga ritningen

Styrning av ventiler
--------------------
Vrad = öppet till VV+SPA+G om värmebehov VV ELLER SPA ELLER G. Annars öppet till rad+KP
Vvv = öppet till VV om värmebehov VV
Vspa = öppet till SPA om värmebehov SPA
Vkp = öppet till KP+rad om Tkp>60grader ELLER INTE (värmebehov VV ELLER SPA ELLER G), innebär att KP+rad är bortkopplade från VP om Tkp<60grader OCH (värmebehov VV ELLER SPA ELLER G)

Styrning av CP i VP
-------------------
enklast lösning = CP går hela tiden, kanske kan man använda VPs styrning av CP, men då måste man kolla upp precis hur den fungerar.
Läste manualen till EcoAir400 och förstod det som att man kan välja om man vill installera CP i värmepumpen och låta VP styra den eller om man har CP nånannanstans i systemet, så man behöver uppenbarligen inte utgå ifrån att VP har CP.

Styrning av VP
--------------
Med simpel Simpel on/off-pump (referenspump EcoAir 400+basicstyrning):
VP på om = Tkp<60 grader OCH (värmebehov VV ELLER SPA ELLER G ELLER Trad)

Med inverterpump som styr på kurva och stödjer växelventil för VV (referenspump EcoAir 600 + EcoLogic S):
Har läst manualen för EcoLogic S, man får själv styra växelventilen, sen skickar man in en signal i VP som talar om ifall växelventilen är i värmeläge eller i VV-läge.
I värmeläge jobbar pumpen mot utekurva, i VV-läge mot en fast temp man ställt in i EcoLogic.
Så för EcoAir behöver man bara skicka in samma signal man styr Vrad med som växelventilläge, och sen ställa in önskad kurva och en VV-temp som är tillräckligt hög för att termostaten i VV ska slå ifrån.
Jag har läst översiktligt om lite andra pumpar och fått intrycket att en del VP vill/kan styra växelventilen själv, så man får anpassa styrningen till den pump det blir.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 24 mars 2022, 22:01:11 »

Att säkerställa för frysrisk VP , har du liksom en häftig överkurs på. Det är ju bara när du eldar som VP står still. Att då få till det med en växlare och lite annat, när det går att med några backventiler och rör säkerställa det. Och billigare blir det, samtidigt så går det att få ihop styrningen VP-KP på ett hyfsar sätt. En tank ( volymförstoring )  är måste om en ren VP ON/OFF ska användas, likaså om det är en inverter-VP , som blir för stor vid temperaturer omkring nolla (  + 5 till - 5 ) .
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 24 mars 2022, 19:07:06 »

förstår, för ett system med bara värme+vatten så hamnar man nog iallafall i närheten av en direktkopplad inverterpump, beroende på tankstorlek och förhållanden lär man väl skjuta över något i temperatur, men inte så mycket att bråka om.

Men till poolerna vill jag ibland ta ut ca 45gradigt vatten (normalt på helgerna) och ibland ca 35gradigt vatten för att värma till 40 resp 30 grader.
och till garaget kanske bara 10gradigt (men jag antar att det kommer funka att bara ta det man får i typ botten av tanken)
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 mars 2022, 18:24:30 »

Ang. att ladda tank med olika temperaturer och växelventil;
laddar man "värmevattnet" till nån fast temperatur, eller reglerar man värmevattnet (efter utekurva t.ex.) redan i tanken ?

ska försöka läs om SMO
Man laddar mellanvattnet i tanken efter en flytande temperatur som motsvarar beräknad framledningstemperatur. Så det varierar hela tiden kan man säga.

Detta kan du få också med en vanlig pump och termostat inomhus. Är det för kallt inne och allt vatten är förbrukat i tanken så kommer pumpen starta. (Gäller även utan tank). När innetemperaturen är termostatens hysteres varmare så kommer tanken vara lite varmare och fortsätta leverera värme till elementen tills allt är nedkylt på nytt. Den tankttemperaturen kommer följa utomhustemperaturen likt en värmekurva också, varmt som kallt ute. Kanske lite få starter per dygn bara jämfört med vanligt värmekurvesystem.

Jag tror du kan få till det så du vill, enkelheten är härlig. Bara du hittar en värmepump värd att äga och som har termostatingång. Tror Nibes sista var F2030.
Om SMO kan ge termostatstyrning har jag aldrig hört dock. Ta en extra kik i manualen för säkerhets skull.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 24 mars 2022, 15:17:41 »

Det går nog bra att lura den att tror att den aldrig blir klar med varmvattnet. Men vad ska stanna pumpen om den laddar poolen?
pumpens standardbeteende borde vara att sluta göra varmvatten antingen genom att ha en termostat i vv-tanken, eller genom att känna av att returtempen från vv-tanken blir tillräckligt hög (jag vet inte vilket).
I båda fallen så kommer växelventilerna avleda flödet från vv-tanken till extraförbrukare om någon extraförbrukare indikerar värmebehov.

Om vv är termostatstyrt så kommer jag ersätta signalen från vv-termostaten till VP med [värmebehov vv (termostat) ELLER värmebehov pool ELLER värmebehov övrig förbrukare X]. vv-produktion kommer då avslutas när vv och alla extraförbrukare är "mätta".

Om vv styrs på returtemp så kommer växelventilen gå tillbaks till vv-beredaren när poolen(alla extraförbrukare) inte längre har värmebehov, då kommer returen från vv-beredaren, och när den är tillräckligt varm (kanske den redan är) så kommer VP sluta producera vv.
Ingen extraförbrukare kommer upp i vv-beredarens temperatur, så pumpen kommer aldrig sluta i förtid.

Vad ska säga att det är dags att göra lite varmvatten istället 30 minuter?
det görs alltså endast vv när extraförbrukarna är "mätta", så pumpen måste ha effekt nog att mätta dem på inte för lång tid.
vv-beredaren behöver också ha tillräcklig volym så man har reserv när pumpen värmer extraförbrukare.
(vi klarar oss 2vuxna+1barn på 50l beredare idag, så jag tänker att 200l borde räcka ganska långt, har inga badkar inomhus)

Vad ska avgöra när det är dags att ge huset uppvärmning om både pool och hus har kallande termostater?
Inget. radiatorerna kommer sist i prioordningen, är det så kallt att det inte blir tillräcklig effekt över till huset så börjar det bli kallt.
Då får man elda (eftersom kakelugnspannan står mitt i huset och agerar ganska kraftig radiator när man eldar så blir det varmt ganska fort)
Den prioriteringen har jag tänkt från början, och det är det vi lever med idag och senaste 16 åren, för jag har ställt elpatronen ganska lågt.
Är det kallt/väldigt kallt ute så får man elda, och det påminns man om "automatiskt"

Ang. att ladda tank med olika temperaturer och växelventil;
laddar man "värmevattnet" till nån fast temperatur, eller reglerar man värmevattnet (efter utekurva t.ex.) redan i tanken ?

ska försöka läs om SMO

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 mars 2022, 13:02:59 »

Det går nog bra att lura den att tror att den aldrig blir klar med varmvattnet. Men vad ska stanna pumpen om den laddar poolen? Vad ska säga att det är dags att göra lite varmvatten istället 30 minuter? Vad ska avgöra när det är dags att ge huset uppvärmning om både pool och hus har kallande termostater?

Men bara för den är kopplad till tank är det inte nödvändigtvis så att den producerar övertemp. Kort sagt, producerar den värme så kommer värmen in i mitten, när den gör varmvatten laddar den tanken ovanifrån istället via växelventil. Vattnet hålls på sin plats pga skiktning. Men det finns lite överkurs kring det där som betyder att den typen av laddning är inte perfekt, den bland annat gör grundvärmning av varmvattnet medan den gör värmevatten. Även kyler varmvattnet första perioden innan den värmer upp det en del av året - men funkar bra. Man kan flytta upp returen under varmvattenladdning för att kringgå problemet.

Tror inte du behöver vara allt för orolig över hicka om värmepumpen kan driva alla laster. Desto mer övertemp det blir desto mer värme avges och framledningstemperaturen "slutar" skena.
Sen beror det lite på hur din temperaturreglering ser ut. Har du ventiler som tvärstänger när börvärde är nått så blir det inge vidare. Ett sånt system du vill ha hade inte haft någon shunt eller termostat alls i "vanliga fall".

Jag känner lite att du kanske skulle titta på en Nibe 2120 eller nya 2125, men hade hellre valt den äldre.
2040 funkar också, men den är lite tekniskt åldrad och 1-fas. Men mycket bättre än en hel/halvkines är den.
Varför dessa pumpar? De körs med SMO 20, SMO40 eller SMO S40. Styrsystem med alla möjligheter att få det som man vill ha det. Det är inte dyrare än köpa avancerande shuntar från ESBE när man väl är klar. Du köpa billiga shuntar och ventiler på Tradera som inte tänker själv och koppla till SMO.

I något sammanhang vet jag med SMO så körs värmepumpen in efter vedtanken så all värme går direkt till från värmepump till uppvärmning bara. Mängden värme hålls rätt med värmekurva och gradminutberäkning. Inga innegivare behövs i många fall.

https://www.nibe.eu/assets/documents/18712/231740-4.pdf

Hade det funnits enklare pumpar så hade det nog gått att köra enklare upplägg än så här. Kinapumparna är ju inte värda att köpa. Verkningsgrader är så mycket bättre i en riktig pump och elen är dyr, så den betalar allt krimskrams faktiskt och helheten blir bättre - man behöver inte vara maskinist själv.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 23 mars 2022, 22:30:22 »

tack @HBerggren

Är kanske inte med på alla detaljer, men tolkar ändå helheten som "kör mot en tank".
Jag förstår att det är det traditionella och funkar utmärkt i eldningsvärlden.
Men ska man få ut det mesta av en VP så ska den ju gå mot lägsta möjliga temperatur (det finns en anledning till att man skiljer på värme och vv-produktion med en växelventil i en standardvärmepump med vv-beredare)

Jag försöker hitta ett sätt att köra VP på optimalt sätt, och samtidigt kombinera med eldning.
Kanske/förmodligen inte går.

Tack vare kommentarer börjar jag förstå problemen med första ansatsen.
"vilokretsen" för VP är problematisk på flera sätt, frysning och som du nu påpekar behöver den expansion också.
Jag funderar på en variant där hela slingan går igenom VP hela tiden, åt det håll du nämner, men jag behöver skydda VP för övertemp, funderar på om det går att arrangera ett par blandningsventiler som blandar i KP-vattnet i huvudslingan så det inte blir för varmt. Måste kolla att jag fattar hur blandningsventilerna funkar.

Jag börjar också förstå @25fOCUS invändningar om att "VP inte blir av med värmen". Att köra direkt mot en radiatorslinga med en on/off-pump kommer inte funka, för det blir väldigt korta gångtider för pumpen, on/off-pump kör på med max effekt när den går igång och en radiatorslinga (som inte innehåller mycket vatten) i lite halvljummet klimat kommer bli tillräckligt varm väldigt snabbt, så pumpen kommer starta/stoppa hela tiden ("hickan").
Känns som att on/off-pump behöver kombineras med tank.

En tillräckligt stor arbetstank per förbrukare skulle ju kunna lösa problemet, men det känns inte aktuellt.
Det jag vill göra behöver man nog en inverterpump till, och då är det lite game over att göra ett enkelt styrsystem själv...
Jag har dock en tanke på att man skulle kunna utgå från en inverterpump som kan göra varmvatten med växelventil, låta den köra sitt standardreglersystem, haka på mina extralaster på varmvattensidan av första växelventilen (den enda växelventil pumpen känner till alltså) + blanda in eldningsvatten i slingan på nåt sätt (som inte överhettar pumpen).

Pumpens reglersystem skulle alltså tro att den gör (massor med) varmvatten när den värmer SPA och garage. När extralasterna är mättade går flödet över till vv-beredaren, och när den är "full" (varm) så går pumpen över till att värma radiatorslingan enligt sitt "inverterprogram".
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 23 mars 2022, 18:12:35 »

Värmeväxlare är helt överkurs, inget som behövs.
Dina förbrukare som behöver temperaturregleras behöver du koppla parallellt så de kan få ta del av gruppens egna returvatten för att hålla jämn reglerad temperatur. Sen om du nöjer dig med manuell shunt eller rumsgivare med ställdon är upp till dig. Förmodligen vettigt att ha en med temperaturbegränsare först i ledet.

Parallella shuntgrupper behöver inte kopplas in och ut med växelventil. 0 shuntvinkel hämtar inget värmevatten, men vattnet cirkulerar i kretsen.

De som inte behöver regleras kan kopplas in efter den första shunten så du inte leder fram onödigt varmt vatten i huset, t ex på väg mot spa. Där vill du hämta och lämna ~30 grader. Inte lämna 90 och hämta 30. Tror Esbe har en bra termoventil till det.

Frostskyddet blir nog enklast om du låter både värmepump och kakelugn separat kunna hämta i botten på samma tank, då blir det inget behov av ventiler och strypningar.
Hämtar du värmevattnet från samma ledning som går in mot tanken så får du ingen känsla att du kör fram för hög framledningstemperatur. (Inte hela sanningen). När pumpen stannat finns det värme att hämta från tanken i alla fall. Det blir knäpprisk i element om man kör så. Testa eller lämna värmen ett uttag lägre eller kör liten knäpptank.

Som "stängd loop" runt värmepumpen funkar inte som frostskydd eftersom värmepumpen inte kan underhållsvärma sig själv. När den startar blir allt vatten varmt i den kretsen jättefort och det blir en ohälsosamt kort gångtid. Är det fel på pumpen så kan den inte skydda sig själv. En elpatron kanske du kan använda som frostskydd i ditt koncept.
Glöm inte att du måste ha expansionsvolym i en egen tillfällig krets runt värmepumpen.

Du kanske annars skulle kunna se till att den kan låna en del av det förbipasserande vattnet från returledningen om du kopplar värmepumpen före och efter en backventil på samma ledning.
Ett gammal sätt är att köra allt returvatten i serie genom utedelen, då är den absolut frostskyddad. Kan ge högtryckslarm om du eldar hårt, men tror inte det i ditt fall.

En utgångspunkt i det hela kan vara vad för pump du väljer och hur den kan styras. Helheten i inkoppling kan se helt annorlunda ut.

Googla: "ved värmepump tekniktank" så får du lite inspiration. Esbe har lite helhetsförslag till sina ventiler och shuntar som kan vara inspirerande också.

Finns många fungerande lösningar med olika för och nackdelar. Men klart åsiktsfullt område hur man ska lösa. De flesta kopplar bort veden, men det känns ju tråkigt.

Friskrivning: Trött i huvudet när jag skrev detta.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 22 mars 2022, 21:34:47 »

Har svårt att få dessa funderingar ur huvudet.

Har funderat på en plan B för att minska komplexiteten något.

Om jag skippar kraven om att ha cirkulation genom KP+radiatorer hela tiden (och hantera radiatorerna som de andra förbrukarna) så kan jag byta två 4-vägsventiler mot en 3-vägs.
Nya ventilen V väljer att släppa på KP eller VP på förbrukarna.
SV är strypventiler som ser till att det mesta vattnet väljer vägen genom förbrukarna när resp. värmekälla är påsläppt.

nackdel att värmen på radiatorerna blir ojämnare om det blir långa gångtider på övriga förbrukare, KP fungerar inte som radiator vid VP-drift heller.

förutom något färre/enklare ventiler så ser jag bara nackdelar med denna, så jag gillar nog plan A bättre ändå.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 22 mars 2022, 19:32:34 »

CTC basicstyrning finns inte längre till försäljning. Man måste välja Ecologic istället som är mycket dyrare men det är ju ett komplett styrsystem. Kanske något som ändå behövs? Liknande för andra märken. Tror det är väldigt svårt att hitta någon basic on/off-pump som kan styras med bara termostat numera. Kanske finns Kina-pumpar men då är man ute på tunn is när det gäller prestanda, garantier och om det blir några problem med pumpen.

finns fortfarande i en del webshopar iallafall
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ctc-basicstyrning.html

men jag håller med, det är svårt att hitta enkla värmepumpar utan massa egna hemliga/dyra styrsystem.
ecoair 400 är typ den jag hittar.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 22 mars 2022, 18:12:29 »

Citera
Om 1 och 4 sluter på VvP så går vatten i en cirkel i värmepumpen. Du behöver tillföra lite energi för att hålla den frostfri ändå om de är rejäl kyla. Då kommer du kanske elda kontinuerligt i kakelugnen i flera dygn eftersom avkastningen är bäst att elda mest när det är speciellt kallt, pumpa runt räcker inte.

hm, tänkte nog att VP skulle värma som en del av det inbyggda frostskyddet även utan signal om värmebehov.
Men det kanske man inte kan utgå ifrån.
Får kolla noga hur det funkar på pumpen jag köper, om det är ett problem så går det ju att lösa med ytterligare en termostat på vattnet från VP (i den lilla slinga som bildas när VP kopplas bort alltså), så att man kan indikera värmebehov till VP om det blir mindre än 5grader eller nåt.

Har kommit på en enklare lösning av frostskydd, gör en mycket enkel värmeväxlare genom att lägga ihop en bit rör i VP-slingan med huvudslingan.
I scenariot det behövs så är ju huvudslingan >50 grader (och i scenariot att det verkligen behövs - vi eldar så mycket så att VP är bortkopplad längre tid ofta >70 grader.
Mängden energi som behövs för att hålla den lilla utomhusbiten över 0 kan inte vara så stor, rören kommer ju vara duktigt isolerade, så jag tycker en sån växlare borde räcka med råge.

Gjorde också om radiatorslingan till utan bypass och med egen cirkpump, så är det inga tveksamheter om flödet genom/förbi den
Skrivet av: Josth
« skrivet: 22 mars 2022, 17:15:37 »

CTC basicstyrning finns inte längre till försäljning. Man måste välja Ecologic istället som är mycket dyrare men det är ju ett komplett styrsystem. Kanske något som ändå behövs? Liknande för andra märken. Tror det är väldigt svårt att hitta någon basic on/off-pump som kan styras med bara termostat numera. Kanske finns Kina-pumpar men då är man ute på tunn is när det gäller prestanda, garantier och om det blir några problem med pumpen.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 22 mars 2022, 16:51:04 »

Kan C-pumpen i VP dra hela lasset med flödet.

Bra fråga, observera att det sitter en CP till i KP-slingan som drar åt samma håll när både KP- och CP-slingorna är inkopplade.
Sen är det ju så att växelventilerna gör att bara en "extra" förbrukare är inkopplad i taget.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 22 mars 2022, 16:47:50 »

Ska VP kunna hålla huset om du inte eldar ?
Ner till några minusgrader iallafall, kanske  -5 till -10

Citera
då kommer den at få hicka vissa tider på året när den inte blir av med värmen.
hm, vet inte om jag förstår, jag tänker att jag ska styra VP med en värmebehov på/ värmebehov av, typ lura den att den har en termostat, typ ctc ecoair basicstyrning.
Finns det inget värmebehov så lugnar den väl ner sig.

Citera
Din KP hur kraftig är den ? Även den kan få problem om den inte blir av med värmen.
19kw tror jag. Jag har kört den i 16 år endast mot radiatorslingorna och de 370liter den har i sig.
Vi eldar ju bara när det är hyffsat kallt, och man kan alltid elda "en gång" utan risk för överhettning.
Visst kan man överhetta den om man eldar för mycket, men det har jag lärt mig + att nu ska jag koppla in fler förbrukare på den

Citera
Hur tänker du att GV ska styras.
golvvärmen i garage alltså ?
"rumstermostat" i garaget, eller kanske termostat på returen från golvvärmeslingorna (bryr mig inte så mycket om exakt temperatur i garage, bara det är frysfritt.


Jag har tänkt ut en enkel lösning på frysproblemet utan termostat, ska komplettera ritningen med det senare (cliffhanger!)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 22 mars 2022, 15:21:55 »

Ska VP kunna hålla huset om du inte eldar ? då kommer den at få hicka vissa tider på året när den inte blir av med värmen. Din KP hur kraftig är den ? Även den kan få problem om den inte blir av med värmen. Kan C-pumpen i VP dra hela lasset med flödet. Hur tänker du att GV ska styras. Många gropar att åka i om det blir för mycket runt det hela. Extra termostat för frysrisk, ytterligare en ev felkälla. Var ska värmen tas ifrån om VP står still .
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 22 mars 2022, 14:09:25 »

Lite väl komplicerat med alla dessa ventiler och 4-vägare vid VP och KP. ( I mitt tycke lite överkurs )

Jo, det är ju förstås nackdelen att det blir komplicerat (skulle gärna hitta en mindre komplicerad lösning), men jag tycker traditionella tank-metoden blir så suboptimalt med VP.

Citera
Vp kommer at frysa för dig
löses med ytterligare en termostat enl. ovan.

Citera
En tank på kanske 750L som ev laddas upp upp KP när det inte behövs så mycken värme är nog det bästa och plockas ur vid behov.
Tank är bra vid vedeldning. Men jag vill elda mindre eller mycket mindre, jag kan tänka mig att behöva elda om det är riktigt kallt (=-10 grader i Stockholmsområdet), men vill klara mig utan större delen av året.
(det är inte så att jag skaffar KP nu, den har jag haft i 16 år)
Hur bör jag ladda tanken med VP ? Vilken temp ?

Citera
Att ha en KP utan att magasinera är att elda lite för kråkorna och pyrelda.
mja, min lilla KP har ändå 370 liter så pyrelda behöver man inte direkt.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 22 mars 2022, 13:30:23 »

Lite väl komplicerat med alla dessa ventiler och 4-vägare vid VP och KP. ( I mitt tycke lite överkurs ) finns mycket enklare att gör med funktionen. Vp kommer at frysa för dig, då den avstannar. klart med CP för VP så cirkulerar flödet men kommer att kallna ner bra och kyla häftigt. En tank på kanske 750L som ev laddas upp upp KP när det inte behövs så mycken värme är nog det bästa och plockas ur vid behov.
Att ha en KP utan att magasinera är att elda lite för kråkorna och pyrelda.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 22 mars 2022, 11:46:42 »

Tack för engagemanget !

Om 1 och 4 sluter på VvP så går vatten i en cirkel i värmepumpen. Du behöver tillföra lite energi för att hålla den frostfri ändå om de är rejäl kyla. Då kommer du kanske elda kontinuerligt i kakelugnen i flera dygn eftersom avkastningen är bäst att elda mest när det är speciellt kallt, pumpa runt räcker inte.

hm, tänkte nog att VP skulle värma som en del av det inbyggda frostskyddet även utan signal om värmebehov.
Men det kanske man inte kan utgå ifrån.
Får kolla noga hur det funkar på pumpen jag köper, om det är ett problem så går det ju att lösa med ytterligare en termostat på vattnet från VP (i den lilla slinga som bildas när VP kopplas bort alltså), så att man kan indikera värmebehov till VP om det blir mindre än 5grader eller nåt.

Citera
Vad får du för framledningstemperatur till golvvärmen när du eldar onödigt mycket utan nämnvärt värmebehov? (Misstänkt miss).

Golvvärmen i garaget har en egen cirkulationspump med shunt som begränsar framledningstemp till nåt lågt

Citera
Vill/kan du inte ha en ackumulatortank?

Det är ju den traditionella lösningen, jag började denna övning för att jag inte ser hur man kan få VP att jobba med optimal (så låg som möjligt) temperatur med tank.
Är det -5 ute så blir det ju ganska stor skillnad i COP om VP jobbar mot 10grader i garaget eller 55grader till varmvattnet.
Jag ser inte hur jag kan ladda tanken med VP utan att den producerar "onödigt varmt vatten" i ganska stor omfattning.

Möjligen kan man bygga nån lösning med ett gäng växelventiler som laddar tanken på olika nivåer och ha givare på olika höjder i tanken, men det känns som att det skulle kräva en custom made tank noga dimensionerad för de olika värmebehoven + kanske mer komplext reglersystem, och då känns min lösning enklare.

Eller finns det bra sätt att ladda tank med VP ?

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 22 mars 2022, 09:57:50 »

Jag behöver titta lite med grundligt vid ett annat tillfälle, men helheten är inte så traditionell.

Om 1 och 4 sluter på VvP så går vatten i en cirkel i värmepumpen. Du behöver tillföra lite energi för att hålla den frostfri ändå om de är rejäl kyla. Då kommer du kanske elda kontinuerligt i kakelugnen i flera dygn eftersom avkastningen är bäst att elda mest när det är speciellt kallt, pumpa runt räcker inte.

Vad får du för framledningstemperatur till golvvärmen när du eldar onödigt mycket utan nämnvärt värmebehov? (Misstänkt miss).

Vill/kan du inte ha en ackumulatortank?
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 21 mars 2022, 16:29:57 »

Frostskydd vintertid ser inte ut att fungera vintertid om kör luft/vatten.

Hur tänker du då ? Jag tänker att VP alltid kan köra sin cirkulationspump (så att vatten cirkulerar, kretsen till VP blir aldrig avstängd/blockerad)
jag utgår ifrån att VP:ns interna styrning ser till att köra cirkulationen lite nu och då när det är kallt, även om den inte får signal om värmebehov.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 21 mars 2022, 16:23:46 »

Frostskydd vintertid ser inte ut att fungera vintertid om kör luft/vatten.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 21 mars 2022, 14:04:04 »

Men min fråga är väl mer "kan man koppla såhär?" än "vilken vp bör jag köpa"

Okej, då förstår jag.
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 21 mars 2022, 13:34:13 »

Vilket fabrikat och berg eller luft/vatten?

luft/vatten ligger närmast till hands (med tanke på att jag avser fortsätta elda en hel del när det är kallt+har värmebehov för spa även när det är relativt varmt).
Valfri vp som går att styra med en enkel on/off-signal borde funka. CTC ecoair 400 med basicstyrning kanske.
Men min fråga är väl mer "kan man koppla såhär?" än "vilken vp bör jag köpa" (även om den frågan inte är helt ointressant)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 21 mars 2022, 12:01:57 »

Vilket fabrikat och berg eller luft/vatten?
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 21 mars 2022, 08:12:16 »

la till
* När VP går och radiatorerna inte har värmebehov så ska "VP-vattnet" inte cirkulera genom KP, då KP fungerar som radiator, vilket skulle göra det varmt inne på sommaren.
på kravlistan
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 21 mars 2022, 07:10:59 »

Justerade styrningen av ventil Vkp (i VP-drift så ska radiatorer+KP kopplas på in på slingan endast om värmebehov saknas på VV+SPA+G)
Skrivet av: hanneseklund
« skrivet: 20 mars 2022, 22:15:42 »

Har i dagsläget en kakelugnspanna med elpatron som värmer bostadshuset.
Avser komplettera med VP och bygga ut värmesystemet med fler förbrukare.

Har tänkt så det knakar hur man kan kombinera VP och eldning och samtidigt optimera arbetstemperatur för VP.

Har kommit fram till följande lösning med en 3-vägs växelventil per "extra" förbrukare (utöver radiatorerna) + varsin 4-vägsventil för värmekällorna.

Skulle det funka ?
Finns det enklare/bättre sätt ?
(edit: har ändrat ritningen till en egen cirkulationspump för radiatorslinga utan bypasss, så följande frågor utgår) Behöver jag separat cirkulationspump på radiatorslingan ? Nu går flödet till alla förbrukare genom radiatorslingans bypass, är det för "trångt" ?



Värmekällor
VP=Värmepump, tänker luft/vatten monoblock som går att styra on/off med extern signal. Logiken för styrningen: VP på om värmebehov VV eller SPA eller G eller radiatorer (Trad) samtidigt som Tkp<50 grader.
KP=Kakelugnspanna (https://www.kakelugnspannan.com/) Vattenmantlad kakelugn, 370liter, står centralt i huset och agerar också radiator

Förbrukare
VV=varmattenberedare, värms till 50+ grader
SPA=spabad (egentligen ett spa + ett swimspa, men spelar inte så stor roll för frågan), värms till 28-40 grader
G=garage som bara hålls frostfritt, golvvärme i betongplatta, värms till 5-10 grader
rad=radiatorslinga i bostadshuset, alla utrustade med termostat (behövs för KP värmer ganska bra själv när man eldar)

Termostater
Trad=termostat som mäter temperaturen till radiatorslingan
Tkp=termostat som mäter temperaturen ut från KP

Ventiler (alla motoriserade)
Vvp=ventil som kopplar ifrån VP från slingan när man eldar, i utgångsläge är 1+2 samt 3+4 sammankopplade, om Tkp sluter (>50grader) så sammankopplas istället 1+4 samt 2+3
Vkp=ventil som kopplar ifrån KP+rad från slingan när man varken eldar eller har värmebehov på radiatorerna. i utgångsläge är  1+4 samt 2+3 sammankopplade, om Tkp (>50 grader) ELLER (Trad sluter (<X grader, där X till att börja med ställs manuellt, och kan justeras nån gång per år) men inget värmebehov finns från VV eller SPA eller G) så sammankopplas istället 1+2 samt 3+4.
Vvv=ventil som kopplar in varmvattenberedaren på slingan, styrs av termostat i VV
Vspa=ventil som kopplar in SPA på slingan, styrs av SPA (ledningen till elpatron i spa omkopplas till ventilmotorn)
Vg=ventil som kopplar in golvvärmen i garage till slingan, styrs av termostat i garage (antingen rumstermostat eller termostat på golvvärmeslingan)

Övrigt
FS = frostskydd för VP. En bit av röret i VP-slingan läggs tillsammans med en bit av röret i huvudslingan (dra ihop, isolera runt alltihop) och bildar en liten värmeväxlare. (edit: den här är tillagd efter kommentarer om saknat frostskydd)
Trianglarna ska föreställa cirkulationspumpar

Min Kravlista
* VP jobbar med så låg temperatur som möjligt
* VP kan försörja alla förbrukare
* KP kan försörja alla förbrukare
* VP stängs av när man eldar
* VP skyddas mot för hög returntemp
* VP kan alltid köra sin cirkulationspump
* alltid cirkulation genom KP+radiatorer, för att nyttja KP som utjämnare för radiatorerna + kunna känna av om man eldar enkelt.
* När VP går och radiatorerna inte har värmebehov så ska "VP-vattnet" inte cirkulera genom KP, då KP fungerar som radiator, vilket skulle göra det varmt inne på sommaren.
* Simpelt styrsystem (helst utan datorer)

Angående dimensionering av VP så tänker jag att den ska i alla lägen täcka värmebehov för VV+SPA+Garage (och dessa prioriteras ju i min lösning), blir det så kallt att det inte blir tillräckligt kvar för radiatorerna så kommer innetempen sjunka och man får elda.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!