Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering direktel -> jordvärme  (läst 9192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
Konvertering direktel -> jordvärme
« skrivet: 11 december 2011, 12:04:20 »
Ja nu har äntligen installationen blivit pÃ¥börjad i svärmors hus, 2x400 meter slang är nerplöjd i sandmark, skulle haft 2x500 men dom var slut när jag Ã¥kte förbi Rinkaby rör pÃ¥ semestern. Jag hade tänkt att göra installationen själv för att hÃ¥lla alla kostnader nere och försökt skaffa delar sÃ¥ billigt som möjligt, begagnad värmepump, element frÃ¥n en konkurs, osv. Jag hade börjat bygga pÃ¥ en slangplog, provkörde den i teststadiet  och det funkade bra men sÃ¥ fick jag släppa allt när jag fick hussvampangrepp i min egen kÃ¥k  :( sÃ¥ jag fick krypa till korset och anlita en firma att göra jobbet.
Tack vare kompetensen på detta forum så har jag lärt mig något oerhört, jag har räknat, funderat, läst, sökt och många gånger stått som ett levande frågetecken angående hur jag skulle göra installationen
på något vis hade jag räknat fram (hur har jag inte en aning) att det minsta skulle behövas var en pump på 8,5kW så då ansåg jag att då skulle det bli en 11kW för att slippa elspets.
Ja lite siffror dÃ¥  :) huset är 1,5 plan och BOA 148, Koppom-hus (modulhus) byggt 1981 med krypgrund, direktel, 3-glasfönster, självdragventilation, en öppen spis och köksspis. I vintras sÃ¥ ställde hon tre rum kalla, eldade sÃ¥ mycket hon kunde och pÃ¥ morgonen hade hon ca 14 ºC i köket men led ändÃ¥ av räkningar pÃ¥ mellan 6000-7800 kr/mÃ¥naden. Vi hade visserligen flera veckor dÃ¥ det aldrig blev varmare än -25 ºC och nedÃ¥t -32 ºC pÃ¥ nätterna. Beläget i Stöllet, Klarälvdalen i norra Värmland. Ett j*vla kallhÃ¥l helt enkelt  tomte::

Nya installationen blir ca 46 meter 28mm stammar och 44 meter 15mm till de 11 elementen, elementeffekten är totalt på 16,709kW DT30 och pumpen är en IVT Focus 11kW från -95 jag köpte billigt på blocket.
Själva systemet kommer att ha en vattenvolym på ca 170 liter så tanken min var att montera en gammal varmvattenberedare i serie för att öka volymen till 220.
Men ska jag kanske ta en större? Har fått erbjudande att ta emot en rostfri beredare på 100 liter nämligen, för/nackdelar på att ta en större?
Tänkte köra den gamla IVT:n så länge som den går för att spara pengar och få upp komforten i huset, sen när den rasar så kanske blir en helt ny värmepump.
Justerventiler till köldbärarslingorna? Dom är dragna 200 meter rakt ut frÃ¥n huset och vänder sen tillbaka. Är det verkligen värt pengarna? 

Ja rörigt värre och mycket text som det brukar vara när jag startar tråd =)
Mvh vedpannan
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2012, 11:45:55 »
Efter att ha plöjt igenom en stor tråd av VPO har jag börjat fundera på ändringar i min installation.
Kan jag ha överdimensionerat alldeles för mycket?
Det finns inte plats för en stor arbetstank bredvid eller strax intill värmepumpen utan då skulle jag behöva ställa den på andra våningen isf. Får plats med en 100l VVB som volymtank som max intill VP.
Jag har en gammal Thermia Duo 8 från -84 som kanske skulle passa bättre i kåken då det kommer bli stora radiatorer. Thermian är visserligen tömd på gas men det öppnar ju vägar att välja vilket köldmedium som helst, den var sist fylld med R419A om jag skulle gå på det, minus är väl att den har en sämre verkningsgrad.
Eller kan det funka med IVT 11 utan arbetstank?
Fast att jämföra COP i dagens mått verkar ju vara totalt värdelöst, mäta utan att ta med CP är ju så nära bondfångeri man kan komma. Precis som SAE-mätning av motoreffekten.

Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2012, 11:56:19 »
i och med att du dragit nytt radiatorsystem med förhoppningsvis väl anpassade rördimensioner och en vettig vattenvolym så minskar risken för att du får problem med pumpen.

Jag tycker det låter som om huset drar ungefär 11kw vid dut och det kommer den ju då att klara av.

Skulle gångtiderna bli för korta med många starter så kan du ju öka volymen med en volymtank.


Skulle du vilja ha en arbetstank tar ju dessa i utrymme ungefär som en värmepump.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2012, 12:32:46 »
har du någon uppfattning om hur hög förbrukning hon har haft tidigare år?

räknar jag på årtal och hustyp och ort så låter 11 kanske i högsta laget
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2012, 13:16:18 »
Jag har ca 130 l volym till min F1245-12:a, installerad radiatoreffekt 18,2 kW (30 radiatorer) vid DT30. Jag körde den utan problem tidigare mot 82 l vid 11,3 kW radiatoreffekt (20 radiatorer), och även det gick bra.

Eftersom jag har två klimatsystem dimensionerades radiatorsystemet så att det orkar avge all effekt även om klimatsystem 2 (separat stuga via kulvert) är avstängt.

Nibe rekommenderar ju 20l/kW, och jag har förberett för att koppla in den gamla Nibe VVB:n på 250l som volymförstorare, men jag skippar nog det. Behöver golvytan där den står bättre än mera volym.

Just nu står den i semesterläge, ca 16°, och framledningen maxar ut på 36 °C vid ca -10 °C :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2012, 15:52:20 »
när jag angav yta och ort samt byggår 80 eller nyare så landade effektbehovet på strax under 6kw.
Men det går en gräns kring 80 vilket rent byggnadsmässigt får stor effekt på dimensioneringen.

Såsom elförbrukningen beskrivs, även om totalen inte framgår, så lutar det ju åt att effektbehovet är större än så.

Jag slog in markslinga 400m och då indikerades max minus 2 grader på inkommande brine vid DUT. Detta kommer säkert påverka maskinen och om vi antar att effektbehovet ligger kring 8-10 kw så kommer en 11kw klara av att hantera detta utan spets.

Om radiatoreffekten är stor nog att hantera detta kommer man då förhoppningsvis kunna köra detta utan några större problem.

Men som sagt en reality check på totalförbrukningen vore på sin plats så det inte är så att man i onödan stoppar in 200% effekttäckning :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2012, 17:35:25 »
Nämen kors i taket herr Rinnan du brukar ju rekomendera rejäl dimensionering *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2012, 18:19:05 »
Jag tycker också att 11 kW låter mycket för ett så pass modernt hus, men å andra sidan, men så pass rejäla radiatorer bör det inte bli några större problem med effekten.
Men ställer hon av värmen i flera rum så påverkas ju radiatorernas totala uteffekt.
Volymtanken skulle jag dock rekommendera för att slippa få så många starter.
Rinnan, det var 2 X 400 meter slang som grävts ned.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2012, 18:52:02 »
Så nu har jag varit och plöjt genom flera års elräkningar och det var ingen rolig läsning. Alltså hon kallställer tre rum ca 40m2 totalt och har en låg grundtemp i resten av huset förutom sitt eget sovrum och badrummet. Köket hade 14 ºC på morgonen när det var som kallast i vinter + att hon eldat upp 5m3 ved om året och hade mellan 25-28 000kW/h per år inkl hushållsel.
Jag har inte varit in pÃ¥ vinden och kollat isoleringen där men jag vet att hon har haft väldiga problem med möss innan jag tog dit Anticimex (tre Ã¥r sedan) kanske dom förstört en del av isoleringen ocksÃ¥. Väggen i badrummet som jag renoverade efter vattenskador hade  isoleringen blivit nästan uppäten där dom tagit sig in bredvid ingÃ¥ende strömkabel.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2012, 18:58:53 »
Jag tycker också att 11 kW låter mycket för ett så pass modernt hus, men å andra sidan, men så pass rejäla radiatorer bör det inte bli några större problem med effekten.
Men ställer hon av värmen i flera rum så påverkas ju radiatorernas totala uteffekt.
Volymtanken skulle jag dock rekommendera för att slippa få så många starter.
Rinnan, det var 2 X 400 meter slang som grävts ned.
Ja meningen är ju att hon inte ska behöva stänga av värmen i flera rum då hon gärna vill använda dom, bla kontor och vävkammaren samt ha en dräglig temperatur på vintern och slippa långkalsonger och filtar.
Ja det är lite väl "overkill" med 11kW men den dök upp lämpligt på blocket och hade ett kanonpris.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2012, 19:07:16 »
har du någon uppfattning om hur hög förbrukning hon har haft tidigare år?

räknar jag på årtal och hustyp och ort så låter 11 kanske i högsta laget

Ja jag hoppas att den gamla pumpen hänger med nÃ¥gra Ã¥r till sÃ¥ att hon hinner spara undan lite pengar till en ny pump dÃ¥ den här rasar. Men dÃ¥ blir det nog en mindre pump  :)

Glömde skriva förbrukningen  :-\ mellan 25-28 000kW/h per Ã¥r + 5m3 ved
« Senast ändrad: 08 januari 2012, 19:08:58 av vedpannan »
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2012, 00:41:31 »
i så fall kommer din 11 bli perfekt :)

låt henne dra på hur mycket hon vill hehe billigt kommer det va också och lurad på spetselen blir elbolaget.

och elda kan hon göra när hon känner för det.

och har du 2x400 meter så blir ju inte detta något problem heller

en arbetstank pÃ¥ det där sÃ¥  --/
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2012, 17:45:42 »
Jag har ca 130 l volym till min F1245-12:a, installerad radiatoreffekt 18,2 kW (30 radiatorer) vid DT30. Jag körde den utan problem tidigare mot 82 l vid 11,3 kW radiatoreffekt (20 radiatorer), och även det gick bra.

Eftersom jag har två klimatsystem dimensionerades radiatorsystemet så att det orkar avge all effekt även om klimatsystem 2 (separat stuga via kulvert) är avstängt.

Nibe rekommenderar ju 20l/kW, och jag har förberett för att koppla in den gamla Nibe VVB:n på 250l som volymförstorare, men jag skippar nog det. Behöver golvytan där den står bättre än mera volym.

Just nu står den i semesterläge, ca 16°, och framledningen maxar ut på 36 °C vid ca -10 °C :)

Hur mycket mer start & stopp blev det efter att den andra slingan kopplades ifrån? Blev det en acceptabel mängd?
Ja det var just efter Nibes rekommendation på 20l/kW som jag strävade efter att systemet skulle ha som minsta volym.

i så fall kommer din 11 bli perfekt :)

låt henne dra på hur mycket hon vill hehe billigt kommer det va också och lurad på spetselen blir elbolaget.

och elda kan hon göra när hon känner för det.

och har du 2x400 meter så blir ju inte detta något problem heller

en arbetstank pÃ¥ det där sÃ¥  --/

Hehe,, ja det var just det jag jagade att det skulle bli en heldimensionering för att slippa hemska vinterräkningar, mina föräldrar hade en januariräkning 2011 på 6700kr. Själv skulle jag ha varit vansinnig för en sådan räkning om jag investerat 140 000 i en jorvärmeanläggning (dom fick byta till större radiatorer i hela huset + kulvert till kontor och garage) men min mor tog den lugna vägen och mumlade att det skulle varit ännu dyrare om dom inte hade bytt då det var vattenburen elvärme med luft/vatten-historia från byggåret -78 eller runtomkring där. Dom hade förbrukning på över 40 000kW/h per år innan men fick bara en 9kW IVT vid installationen. Kommer inte ihåg nuvarande förbrukning vid dom men det var inte så imponerande då det gärna är kallt i Klarälvdalen.
Ja slang har jag förstÃ¥tt att man aldrig ska vara snÃ¥l med, för det är ju där värmen ska tas ifrÃ¥n  :) . Nä min kära svärmor ska fÃ¥ ha det varmt och skönt utan att bli ruinerad eller bära och slita med ved (förslitningsskador frÃ¥n massa Ã¥r i äldrevÃ¥rden).
Ja det är lockande med arbetstank men det komplicerar installationen dÃ¥ det inte finns plats i värmepumpens direkta närhet sÃ¥ vi testar att köra med volymtank. Funkar det inte tillfredsställande sÃ¥ fÃ¥r jag bygga om i tvättstugan och klämma in en arbetstank där isf. Kul att det finns fler som inte gillar att sponsra elbolagen  ;D
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2012, 20:53:42 »
Hur mycket mer start & stopp blev det efter att den andra slingan kopplades ifrån? Blev det en acceptabel mängd?

Initialt kördes systemet med bara ett klimatsystem, och jag kör med GM satt till -120, och skillnaden med ett eller två klimatsystem blev att den går lite längre med båda systemen igång. Jag har ca 18-24 starter per dygn.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2012, 20:16:40 »
Ja det var ju riktigt bra trots den lilla volymen, dÃ¥ känner jag mig rätt lugn inför installationen.  Thumbsup
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!