Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering direktel -> jordvärme  (läst 9214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Konvertering direktel -> jordvärme
« Svar #30 skrivet: 19 mars 2012, 11:51:15 »
Äntligen så har jag blivit klar med installationen vid svärmor, elektrikern kopplade in den 12 mars så anläggningen har rullat sen en vecka, svärmor är toknöjd över att hon har ett varmt hus utan att behöva elda en enda pinne. Det som är lite surt är ju att nu blir det bara varmare nu när vi verkar gå mot vår så jag skulle personligen vilja ha svinkallt för att kunna kolla vad anläggningen går för. Nu har vi legat mellan -5 till +10 °C.

NÃ¥got som jag inte är nöjd med var att jag gick frÃ¥n min inbitna vana att använda lin och locherpasta till gängtape som dom rekommenderade frÃ¥n Rinkaby. Monterade ihop köldbäraren och provtryckte och det höll tätt med 3 bar i ett dygn men varenda j*vla skarv läckte dÃ¥ jag fyllde i spriten, den löste upp tapen! SÃ¥ det var bara att ta isär varenda skarv,  kleta pasta och rulla lin för att fÃ¥ det tätt. Stank som ett gammalt fyllo bÃ¥de jag och kÃ¥ken.
Så aldrig i hela mitt liv kommer jag att ens titta åt denna förbannelse gängtape.

Köpte en separat elmätare till pumpen för att ha koll på förbrukningen mest för egen del, svärmor vill bara ha varmt och små elräkningar. Funderar på att skaffa en logger så jag kan ha riktig koll på allt, nu vet jag inte exakt hur många starter per dygn det är men när jag var där nyss på en kopp kaffe så gick den 10 minuter under den timmen vi var där. Ljudet är i högsta laget enligt mig så jag ska försöka dämpa den på alla vis som går, svärmor hör den inte förrän hon är i hallen strax intill den vägg där den står. Dygnsförbrukningen med den pendlande utetemperaturen den här veckan har varit mellan 12- och 26kW/h.
Mjukstart, kan man koppla in det på kompressorn? Om det gick så vore det nog inte så dumt för det dundrar till rejält vid start & stopp.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!