Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tempraturgivarens Ohm-tal  (läst 791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tempraturgivarens Ohm-tal
« skrivet: 21 november 2023, 17:06:06 »
Jag har några bekymmer med min värmepump (Luft-vatten) som ni kanske råkar veta en lösning på.

Modellen är en Midea SMK-120/CSD80GN1 som är köpt på Kvarndammen 2013. (Det var ett helt paket med inne- och ytterdel samt beredare)
Till den har jag även en varmvattenberedare av modell LSX-300XP/D15B11.
Nu har tempgivaren som sitter i varmvattenberedaren gått sönder och jag har också varit tvungen att byta varmvattenberedare också de den börjat läcka.
Vet någon vad det ska vara för Ohm-tal på tempgivaren som sitter i varmvattenberedare och som via kabel kopplas in i innerdelen. Har provat några men olika fabrikat har olika Ohm-tal på sina tempsensorer. Den vi provade (modell från CTC) hade Ohm talet 22 Ohm och då visade displayen ca25grader för mycket.
Att det blir rätt Ohm (motstånd) är viktigt för om det är fel blir det fel i styrningen.....den jobbar ju mot fel temperaturer,

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Tempraturgivarens Ohm-tal
« Svar #1 skrivet: 21 november 2023, 21:17:15 »
CTC brukar väl ha 22 kohm (kiloohm) vid 25 celcius.   Om Mideavärmepumpen visar ca 25 grader högre temperatur än den verkliga med en sÃ¥dan givare, sÃ¥  bör du fÃ¥ dit en mer högohmig, skulle kunna tänka mig 47 eller 100 kohm.
Du skulle kunna prova ut hur karaktäristiken ska se ut genom att koppla in olika fasta motstånd istället för givaren och se vad vp visar för temperatur.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Crane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tempraturgivarens Ohm-tal
« Svar #2 skrivet: 22 november 2023, 13:49:41 »
Hej Torbjörn!
Du har rätt i Ohm-talet för CTS:s tempgivare.....det skulle vara 22Kohm men det blev snabbt skrivet och då kom inte Kilo med.
Intressant att testa olika motstånd.....skulle vara en lösning. Är det ELFA som man hittar motstånd hos?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Tempraturgivarens Ohm-tal
« Svar #3 skrivet: 22 november 2023, 14:12:23 »
Elfa har motstånd, men det är många som anser att man inte kan handla där numera sen de blev uppköpta av Distrelec.
Annars tror jag det går att köpa motståndssortiment hos Kjell & co, det är kanske enklast om man behöver lite olika värden i labbsyfte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!