Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.  (läst 4050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« skrivet: 19 juni 2012, 21:50:35 »
Halloj, jag håller på att bygga ut/om ett gammalt fritidshus och har äntligen kommit så långt att det är dax att börja med pannrumet. Jag börjar i princip från noll så smarta tips mottages gärna.

Idag har jag dragit matningar till fördelarna, 32 mm alupex till värmesystemet och 25 mm till kv/vv samt en 16 slang till eventuell vvc. Huset blir 140 kvadrat + 70 kvadrat loft (om många år) och golvvärme i hela huset. Jag har redan gjort i ordning vardagsrum/kök och dom får en egen fördelare med 4 slingor (55 kvadrat).
Maskinen tänkte jag en 10 kw nibe samt 200 liters ukv och en alpha 2 25/60 för att driva golvvärme till bottenvåningen



Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2012, 21:55:56 »
golvbrunn till spillvattnet från säkerhetsventilerna.
se till att punkt stärka Bjälklaget där värme pump och tank ska stÃ¥ . det blir nÃ¥gra kilo  :)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2012, 22:00:15 »
golvbrunn till spillvattnet från säkerhetsventilerna.
se till att punkt stärka Bjälklaget där värme pump och tank ska stÃ¥ . det blir nÃ¥gra kilo  :)
cocacola

Golvbrunnar tänkte jag ha 2 st faktiskt, det blir tvättstuga i samma rum nämligen, och pumpen ska stÃ¥ till vänster om slangarna under fönstret och där har jag cc 30 + kottlat  tummenupp

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2012, 22:03:15 »
va bra ,
har du tittat på några andra vp en Nibe?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2012, 22:08:14 »
va bra ,
har du tittat på några andra vp en Nibe?
cocacola

Njaa,. Det kan jag inte påstå men jag är rätt inne på en nibe, gillar deras styrsystem så pass.

Däremot undrar jag det går att använda en vanlig VVB som acktankt på något smart sätt? Jag har en 500 liters som bara är använd en månad. Men jag får inte riktigt ihop hur jag skulle koppla det i så fall.. Jag vill ju ha olika flöden över tanken på båda sidorna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2012, 00:50:33 »
Varför vill du ha olika flöden?
Varför inte dimensionera för rätt flöde redan nu, då behöver du ingen tank, inga termostater, inga ställmotorer, inga shuntgrupper, inga extra cirkpumpar, och sparar in pengar båda på investering, och driftskostnader?
Du kan eventuellt behöva en volymtank om du får mindre än ca 20 liter vatten/kW uteffekt på värmepumpen - om du vill ha optimala driftsförutsättningar för värmepumpen.
« Senast ändrad: 20 juni 2012, 01:03:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2012, 01:26:59 »
Jag vill ha mer flöde över golvvärmen än över vp:n, sen vill jag inte att den ska få för korta gångtider under höst/vår. Jag har ritningar ang flöden från lk, men hur dom kommer stämma i verkligheten vet jag inte, det är inget nybygge utan en ombyggnad så förutsättningarna är inte lika överallt. Med en tank tror jag det är mycket lättare för mig att justera in allt sen. Det blir bara en extra cp, men då kommer jag ju köra den interna intermitent, och en 200 liters tank kostar inte så många kronor.

Det går säkert att dimensionera exakt nu, det tvekar jag inte en sekund på att ni proffs kan göra, men jag tror det är enklare med en tank för mig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2012, 07:17:18 »
Ok, som jag brukar skriva så är en tank inte skadlig så länge man justerar in anläggningen på ett bra sätt, och inte använder den som ett sätt att slippa ställa in flöden och kurva på ett adekvat sätt.
Tanken skall i så fall kopplas som arbetstank, och jag skulle nog gärna rekommendera 300 liters volym för att få en väl fungerande arbetstank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #8 skrivet: 20 juni 2012, 17:16:33 »
Varför 300 liter istället för 200 ? Det får plats en 300 liters så det är inga problem så.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2012, 07:51:07 »
Du får bättre skiktning av värmen, och den större volymen gör att du får långa gångtider trots att du har strypande termostater som gör flödet i den externa kretsen till oberäknerligt.

Jag anser att 100 liters arbetstank är för lite, 200 liter kan fungera bra, men 300 liter är bättre, 500 liter är onödigt stort om du inte har en riktigt rejäl värmepump (typ 16 kW eller mer).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Nybygge av pannrum. Tips mottages gärna.
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2013, 21:14:10 »
Så blev det, tänkte dra på en täckskiva upptill och en mdflåda under bänken. Någon ukv blev det dock inte, frugan behöver mycket plats att vika tvätt...

Röda maskinen är en avgasare, sjuk bra grej. Och i helgen får jag hem en rigg så jag slipper ha en dyr elpanna också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!