Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika besked om köldmedel  (läst 1601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Olika besked om köldmedel
« skrivet: 20 september 2004, 21:10:22 »
Står i begrepp att skaffa en luft-luft (fast har inte ännu avskrivit tanken på bergvärme). Har noterat att det finns billigare och dyrare pumpar. Sammanfattningsvis ligger Toshiba, Mitsubishi och Panasonic på en total installationskostnad på 20.000-25.000 kr. Det är då konvektorpumpar med R410 som köldmedel.

Har även varit i kontakt med representanter för billigare pumpar, exempelvis Nordic Air. De kör med ett äldre köldmedel R407. Ett påstående som framförs från dem är att pumpar med detta köldmedel, 407, är effektivare vid lägre temperaturer. När jag sagt detta till representanter för nyare japanska pumpar med R 410 går de nästan i taket och hävdar att detta är skitprat.

Jag har följande funderingar:

1  Ã„r 407 sämre=mindre effektivt räknat pÃ¥ Ã¥rsbasis?
2  Ã„r det bättre att välja exempelvis Panasonics mindre pump (5 kw) än att välja den större pÃ¥ drygt 6 kw. ( 1 1/2 plans Villa frÃ¥n 1979 / Total boyta uppe och nere 155 kvm inkluseve alla utrymmen. /Tot förbrukning per Ã¥r 25.000 kwh inkl. allt. Detta har sagts mig. (Pumpen arbetar effektivare när den gÃ¥r mera.)
3  Kan man säga att det föreligger nÃ¥gon egentlig kvalitetsskillnad mellan de mest kända japanska märkena, typ Panasonic, Toshiba och Mitsubishi?

Christer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!