Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vägledning vid nyinstallation  (läst 712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karl_A

  • Gäst
Karl_A
Vägledning vid nyinstallation
« skrivet: 06 april 2019, 08:40:18 »
Hej

Undrar vilka tankar forumet har kring en nyinstallation av bergvärme. Har vattenburet system med elpanna idag.
Som det ser ut nu så verkar valet falla på en IVT Greenline E7, mest för att den återförsäljare/installatör som jag tycker verkar bäst säljer detta märke.
Har ett hus på drygt 100kvm från 1936 plus källare som jag iom installation tänker värma upp med nyinstallerade element 3st. Borrhål 140m. Inga planer på några större utbyggnationer av huset.
Funktionerna som DPC och ESM säger mig ingenting. Inte heller att det är varvtalsstyrd cirkulationspump. Verkar det vara ett vettigt val? Offertpris ca 150k (inkluderar nya elementen i källaren och installation av dem) Finns det anledning att för säkerhets skull borra djupare? Ta en pump med mer effekt? Som sagt, kan inte ett jota om detta.

Tack så mycket på förhand.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vägledning vid nyinstallation
« Svar #1 skrivet: 06 april 2019, 09:08:45 »
Hur mycket el går det åt idag? Är det inkluderar att hålla källaren varm?
Var ligger huset?
Har du någon koll på hur varmt vatten systemet behöver den kallaste vinterdagen?
Någon koll på hur djupt berget ligger?

Priset är svårt att säga något om då installationen i källaren av radiatorer kanske är enkel eller jättekomplicerad..

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Karl_A

  • Gäst
Karl_A
SV: Vägledning vid nyinstallation
« Svar #2 skrivet: 06 april 2019, 09:22:06 »
Idag förbrukar vi ungefär 22500kWh på ett år då ingår det endast ett mindre element på badrummet. I övrigt är det ingen värme på utom ev spillvärme från pannan.
Huset ligger i Karlstad om det var det du undrade över :)
Har tyvärr ingen koll alls på vattentempen. Berget ligger inte långt under markytan skulle jag tro. Ser berg i dagen på många ställen runt om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!