Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: luckyman
« skrivet: 03 januari 2008, 20:22:26 »

det är ju kontaktorn som spökar för dig.
Släng skiten och be han sätta dit en telemekaniq istället då kommer du sova gott 2008
Skrivet av: e98jole
« skrivet: 03 januari 2008, 20:18:06 »

Nu har en kontaktor varit dragen i flera timmar och huvudsäkringen har gått två ggr..

Även om jag stänger av pannan så är kontaktorn fortfarande dragen!? Så ska det väl inte vara?

Visst är det väl så att ingen kontaktor ska vara till om inte elpatronen är till? (Displayen visar bara att kompressorn går nu och ändå är den nedersta kontaktorn dragen..)

Hjälp tack!




(Jag får ringa Nibe imorgon så får de skicka en servicekille..)
Skrivet av: tnaslund
« skrivet: 02 januari 2008, 19:25:39 »

Citera
tnaslund: visade displayen att elpatronen var avstängd när kontaktorn/kontaktorerna fastnade i tillslaget läge?
Jo det var det som var så lurigt 9 ggr av 10 funkade allt perfekt men den 10 släppte inte kontaktorn trots signal, och regleren trodde och visade att allt var frid och fröjd, tills tempen blev hög och pannan tappade vatten, vilket i sin tur ledde till överhettning och TB larm.

Lycka till och skriv om inte annat en rad om vad felet var när du fixat det.

/
T


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 januari 2008, 09:44:29 »

e98jole: visar temperaturerna i meny 1.1 och 1.2 "normala" värden?

Jag är inte hundra men jag tror att givare 1.1 styr kompressorn och 1.2 elpatron, om t ex 1.2 glappar eller visar fel så kan elpatron få fnatt.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 31 december 2007, 13:04:50 »

Att det droppar från 47 är normalt, den släpper ut trycket som uppstår när kallt vatten blir varmt i beredaren och den lilla mängd som läcker ut ersätts ju av nytt vatten på samma sätt som när du tappar varmvatten.
För att systemet ska tappa tryck onormalt mycket så bör det droppa från 52 eller så är det läckage någonstans.
tnaslunds teori är väl mest sannolik.
tnaslund: visade displayen att elpatronen var avstängd när kontaktorn/kontaktorerna fastnade i tillslaget läge?
Kom på att det måste den väl göra annars hade nog nibe slängt upp ett larm om att elpatronen inte stängs av.
Jag skulle börja med att sätta ett kärl under 52 för att vara säker på att det inte är läckage på annat ställe och sedan ha koll på pumpen - när temperaturen stiger onormalt mycket och displayen visar att elpatron är av så kolla om kontaktorerna har fastnat i tillslaget läge.
Om så är fallet så kan säkert elektrikern du tar hem för golvvärmestyrningen byta kontaktorer.
Om man vill vara riktigt säker så skulle man mäta att kontaktorn inte har styrspänning när displayen visar patron av och temperaturen går upp.
Skrivet av: e98jole
« skrivet: 31 december 2007, 10:22:24 »

Det är säkerhetsventilen för vattenvärmare (47), enligt manualtermonologin, som droppar..
Elpatronen stängdes av så fort den kom upp i värme och jag har kollat kontaktorerna och de är inte fast.. Har fortfarande 55 grader.. Trycket ligger på 1,1 typ..

Jag är mest orolig att jag har mer än ett fel! Jag menar, att den står och droppar lite så att trycket faller efter ett par veckor är en sak, men mina tb-larm hänger väl inte ihop med det? Som sagt det blir tb-larm säkert en gång i veckan.. Eller?
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 30 december 2007, 22:59:08 »

Har elpatronen stängts av när pannan kom upp i temp?
Vad har du för tryck nu?
Säkerhetsventilen för värmesystemet borde släppa vid 2,5 bar.
Du kan motionera ventilen genom att vrida den åt rätt håll typ ett kvarts eller halvt varv, det ska komma vatten från den - ej luft.
Det är förresten inte säkerhetsventilen för varmvattenberedaren som droppar?
Skrivet av: e98jole
« skrivet: 30 december 2007, 22:41:37 »

Säkerhetsventilen läcker!!!!!!!
Det kommer ca en droppe var 10:e sekund..

Vad gör jag då? Jag köpte huset i augusti.. Kan man på något sett hävda dolt fel eller hur funkar sånt där?

Tror ni att det kan vara fler fel på pannan eller kan man utesluta att det är "läckan" som ställer till problemen?

Kan man "motionera" ventilen på något sätt för att få den tät eller måste den bytas?

Många frågor.. :)

Mvh,
/Jonas
Skrivet av: e98jole
« skrivet: 30 december 2007, 22:30:18 »

Tryckfelsnisse..

Kurvlutningen är inställd på 5..

Gott nytt år!
Skrivet av: e98jole
« skrivet: 30 december 2007, 22:25:32 »

Jag tömde ut vatten och temperaturen sjönk till ca 40 grader.. Efter det gick både kompressorn och elpatronen igång. Elpatronen visade på ett streck och tre streck. Jag tolkade det som max i manualen men egentligen förstod jag inte varför den visade två samtidigt?

Denna gången steg temperaturen till "bara" 58 grader så nu verkar det iaf normalt igen eller hur?

Kurvlutningen står på -1 och jag får säga att jag inte har särskilt varmt i huset.. Vi har ca 19 grader trots att alla styrdonen är av.. Framledningstempen ligger på ca 30 grader nu när det är 3 plusgrader ute.. Känns det ok?

Jag är livrädd för att det ska bli riktigt kallt ute snart! Pannan är från -03, relativt ny kan jag tycka!

SKa kolla säkerhetsventilen imorgon om den läcker.. Temp elpatrongivaren verkar funka, den visar runt 55 grader nu..

Hur går jag vidare tycker ni?

Skrivet av: tnaslund
« skrivet: 30 december 2007, 22:05:06 »

Begränsningen i framledningstemp är max 65 grader och tror jag (kyrkor jag vet) styrningen reglerar endast panntempen mot inställd börvärde för pannan och som i special fallet Carl beskrev mot önskad framledningstemp upp till 65 grader.

Om shunten kärvar och regleren vill ha framleding 30 grader i börvärde (ärvärde på t.ex 26) kommer endast signalen "öppna shunt" att skickas, tills detta värde nås.

Under tiden jobbar pannan obekymrat vidare för att hålla 50-55 grader.

/
T



Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 30 december 2007, 21:37:04 »

Det jag menar är att framledningstemperaturen kanske är normal enligt kurvan och problemet beror på att shunten kärvar och öppnar för lite.
För att kompensera för den lilla shuntöppningen så måste panntempen höjas.
Men det är säkert långsökt  :-\
Skrivet av: tnaslund
« skrivet: 30 december 2007, 21:12:06 »

Rätt av Carl jag antog lite slarvigt att meny 2.4 är satt till 55 grader så att framled aldrig översteg panntemp.  :-\
Skrivet av: tnaslund
« skrivet: 30 december 2007, 21:04:40 »

Dessa flvp fungerar i princip som gamla vanliga el-pannor med på hängd hjälp kompressor.
Styrningen strävar efter att med kompressor konstant hålla 50-55 grader i tanken (radiator vattnet ligger i en mantel runt vv), faller tempen kallar den på hjälp av elpatroner (sker runt ~49 grader upp till 52).

Detta sker i princip oberoende av effektuttag i form av vv eller radiatorvatten.

Den andra delan av logiken i styrningen jobbar med diffen mellan inställd värmekurvas börvärde och ärvärdet på returvattnet från radiatorslingan, och shuntar in vv till önskad temp erhålls.

/
Tomas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 december 2007, 20:55:46 »

Fast panntempen kanske inte höjs om framledningstemperaturen inte uppnås?

Panntemp höjs om börvärde på framledningstemp > panntemp. Har man golvvärme så är det orimligt, men för säkerhets skull ska vi fråga e98jole:

Vilken kurvlutning har du?
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 30 december 2007, 20:44:56 »

Borde det inte bli för varmt i huset om kontaktorerna till elpatron inte släpper?
Kan shuntventilen kärva så att den pytsar ut mestadelen till beredaren och pumpen gasar på för tempen på framledningen inte blir den önskade?  

Nej inte i huset, pannvattnet shuntas ju till husvärmen så shunten anpassar sig efter pannvattentemperaturen. Det som händer är istället att temperaturbegränsaren löser ut och stoppar pannan, precis som e98jole skriver.

360 funkar så att VP + elpatron värmer pannvattnet och varmvattnet samtidigt (VVB sitter i pannan), normalt värms pannan till 50-55 ºC. Vatten shuntas därifrån till husvärme.

e98jole: läs av temperaturerna i meny 1.0, 1.1 och 1.2?

Ok, hade lite otur när jag försökte tänka där.
Men jag trodde (jag vet - tror gör man i kyrkan  :) ) att styrdatorn läste av vilken temp som skickas ut till värmesystemet. Om den avlästa framledningstempen är för låg i förhållande till kurvan så öppnas shunten mera och om shunten är helt öppen så ökas panntempen. 
Fast panntempen kanske inte höjs om framledningstemperaturen inte uppnås?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 december 2007, 19:53:33 »

Borde det inte bli för varmt i huset om kontaktorerna till elpatron inte släpper?
Kan shuntventilen kärva så att den pytsar ut mestadelen till beredaren och pumpen gasar på för tempen på framledningen inte blir den önskade?  

Nej inte i huset, pannvattnet shuntas ju till husvärmen så shunten anpassar sig efter pannvattentemperaturen. Det som händer är istället att temperaturbegränsaren löser ut och stoppar pannan, precis som e98jole skriver.

360 funkar så att VP + elpatron värmer pannvattnet och varmvattnet samtidigt (VVB sitter i pannan), normalt värms pannan till 50-55 ºC. Vatten shuntas därifrån till husvärme.

e98jole: läs av temperaturerna i meny 1.0, 1.1 och 1.2?
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 30 december 2007, 19:20:21 »

Kompressorn kan inte värma till så höga temperaturer (speciellt inte med värmebehov i huset), det torde därför vara problem med elpatronerna.
Antingen är termostaten/styrningen kass eller så släpper inte kontaktorerna strömmen till elpatronerna när dom ska.

Tappa ur varmvatten så att elpatronerna slår till och håll koll på panntempen och elpatronerna.

Panntemepen skall normalt (om jag inte minns fel) ligga runt max ~55

/
Tomas
Borde det inte bli för varmt i huset om kontaktorerna till elpatron inte släpper?
Kan shuntventilen kärva så att den pytsar ut mestadelen till beredaren och pumpen gasar på för tempen på framledningen inte blir den önskade?  
Skrivet av: R134A
« skrivet: 30 december 2007, 19:17:58 »

visas symbolen för elpatronerna när pannan är så varm?
Hur gammal är den?
Om du kollar en temp i menyn som heter "temp elpatrongivare" så inte den är paj.
Jag tror att det är en kontaktor som fastnat samt att säkerhetsventilen har börjat läcka
Skrivet av: e98jole
« skrivet: 30 december 2007, 18:04:45 »

Tappa ur varmvatten så att elpatronerna slår till och håll koll på panntempen och elpatronerna.

Hur ska jag hålla koll på elpatronen? I displayen visas när patronen är igång eller ej, är det det Ni menar?

Nu är det ca 4 grader ute så då borde väl knappt elpatronen gå igång?

79,8 grader har jag på varmvattnet nu! Kombinerar testen med ett bad! ;)
Återkommer asap..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 december 2007, 14:03:05 »

Antingen är termostaten/styrningen kass eller så släpper inte kontaktorerna strömmen till elpatronerna när dom ska.

Det där skulle förklara en del, både TB-larm och att huvudsäkringarna går, skulle även tro att expansionskärlet inte är dimensionerat för så stora temperaturväxlingar som upp till 80 ºC så det kan även förklara tryckskillnaderna.  Sc:,h

Vattnet trycks ut via säkerhetsventilen som lättar vid ca 1,5 bars tryck.
Skrivet av: tnaslund
« skrivet: 30 december 2007, 13:36:56 »

Kompressorn kan inte värma till så höga temperaturer (speciellt inte med värmebehov i huset), det torde därför vara problem med elpatronerna.
Antingen är termostaten/styrningen kass eller så släpper inte kontaktorerna strömmen till elpatronerna när dom ska.

Tappa ur varmvatten så att elpatronerna slår till och håll koll på panntempen och elpatronerna.

Panntemepen skall normalt (om jag inte minns fel) ligga runt max ~55

/
Tomas
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 30 december 2007, 12:21:53 »

Givetvis fyller jag på vattnet om jag fått ett TB-larm och för lågt tryck.. Frågan är bara var vattnet tar vägen!?

Ställ en hink eller dylikt under utloppet för värmesystemets säkerhetsventil om det finns plats, annars använd tex en tidning.
Skrivet av: e98jole
« skrivet: 30 december 2007, 11:29:17 »

Nytt TB-larm idag igen.. Suck.. Denna gången var trycket normalt..
Varmvattnet är dock på 79 grader och har varit det konstant nu i ett par dagar! Brukar ligga runt 50 grader om jag inte minns fel? Är detta normalt?

Givetvis fyller jag på vattnet om jag fått ett TB-larm och för lågt tryck.. Frågan är bara var vattnet tar vägen!?

Jag testade expansionskärlet med kommer bara luft så då tolkar jag som att det är ok..

Ang huvudsäkringen har jag inte hittat något mönster.. Ett par gånger har den gått när jag eldat i min kamin!? Kan det vara så att styrningen flippar ut om det kommer in för varm luft till VP?
Någon gång har det hänt mitt i natten, dvs inga vitvaror eller något annat igång alls.. Möjligtvis min väckarklocka..;)

Jag är grymt tacksam för alla svar! Jag blir oerhört irriterad när jag inte förstår saker! :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2007, 21:00:41 »

Aha, du har den gamla modellen, då är legionellahöjningen 60 ºC.

Tryckskillnaden tyder på trasigt expansionskärl, prova att trycka in ventilen på expansionskärlet ett kort ögonblick, kommer det vatten så är det trasigt och måste bytas. Sen är frågan om det är temperaturbegränsaren eller tempgivaren på varmvattnet som visar fel.

Nackdelen med styrdon på golvvärme till en sån VP är att flödet varierar kraftigt då de öppnar och stänger. Om alla styrdon öppnar samtidigt rusar kallt golvvärmevatten in i pannan och tvingar igång elpatron. VP går mest ekonomiskt om den får ett jämnt flöde på värmebäraren och små variationer i uttagen effekt. Ställ sen in kurva och fininställning så det blir behagligt inne.

Påverkas huset mycket av solinstrålning så kan en rumstermostat (RT10) till VP:n vara en god idé.

Slutligen är frågan vad som mer går på samma fas, diskmaskin? tvättmaskin? torktumlare?
Det bästa är om de stora strömförbrukarna är uppdelade på var sin fas.
Din VP ska vara utrustad med effektvakt som ska begränsa elpatron vid överström, kolla att ratt 100 (sid 15 i manualen) är inställd på samma som huvudsäkringarna är på.
Skrivet av: tnaslund
« skrivet: 29 december 2007, 19:27:31 »

Har haft en liknande problem med en ren elpanna, där en av kontaktorerna för elpatronen strulade.
Kontaktorn "svetsade ibland fast" i stängt läge så att elpatronen gick trots att styrningen via panntermostaten slagit ifrån, med överhettning och viss urkokning av vatten ur pannan som följd.
Fenomet brände också en del säkringar.

Har du fyllt vatten efter Tb larmen?


/
Tomas
Skrivet av: e98jole
« skrivet: 29 december 2007, 16:06:58 »

Jag följer inte med dig riktigt..? Meny 1.1 enligt manualen: Hur ofta varmvattentemp. höjs från normal nivå till "Extra varmvatten". Men enbart om Periodisk extra varmvatten är aktiverad. Var hittar man den inställningen?? 14 dagars intervall har jag iaf inställt idag..

Jag har bara golvvärme men jag tycker att trycket ändras "för mycket". Varje gång jag får TB-larm har det sjunkit från ca 1.1 till kanske 0,4.. Är det normalt? Jag har känt på alla kopplingar och det verkar inte finnas några läckor..

 Idag har jag tagit bort alla styrdon och kör fullt ös ut i golven.. Jag blir lite förvånad av det du skriver!? Varför har man då styrdon?
Är det något speciellt i inställningarna jag bör tänka på om jag kör utan styrdon?

En sista skum sak.. Huvudsäkringen har gått ca 5 gånger sedan augusti som vi flyttade in.. Det är på samma fas som pannan går på!? Kan det på något sätt ha med min Fighter att göra??

Tack för svaren!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2007, 09:17:04 »

Vilket intervall och vilkentemp har du på extra varmvatten (meny 1.3 och 1.4), kan det vara detta som löser ut temperaturbegränsaren? Testa att ställ ner temperaturen på periodiska varmvattnet någon grad.

Trycket ändras med temperaturen i ditt värmesystem, helt normalt. Har du bara golvvärme eller är det uppblandat med radiatorer?

Har du bara golvvärme så kan du spara in reparationen genom att helt enkelt öppna govvärmen för fullt (ta bort styrdonen) och styra värmen inne med kurva och fininställnig på din VP. Det kan dessutom spara en del elpatrondrift.

Skrivet av: e98jole
« skrivet: 28 december 2007, 19:07:15 »

Jag har 2 problem och jag vet egentligen inte om de hänger ihop..

1. Jag får TB-larm ca en gång i veckan på min VP.. Har det med trycket att göra eller elpatronen? Det går enkelt att återställa..

2. Trycket ändras en hel del på min VP och jag vet inte varför!? För närvarande är styrningen till värmegolvet kaputt och jag väntar på att en elektriker ska komma hit. Ställdonen öppnar sig inte så antingen är alla kass eller är styrenheten kass, antar jag..? Någon som har andra förslag?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!