Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lvvp hjälp?  (läst 15529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #105 skrivet: 09 maj 2017, 18:43:31 »
Jag hade trott att utjämningskärlet är det externa kärl som sitter utanför tanken. Skulle du ha rätt så skulle det innebära att 225 liter av vvm310 är för tappvatten. Svårt att tro, då man vid högt flöde inte kan få ut mer än 150 liter 40-gradigt vatten.

--- Mats ---
Det pÃ¥ utsidan är nog exspansion  ett rött eller blÃ¥tt kärl

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #106 skrivet: 09 maj 2017, 19:13:50 »
Det pÃ¥ utsidan är nog exspansion  ett rött eller blÃ¥tt kärl
Så frågan är fortfarande om någon vet hur mycket vatten som finns i värmeslingan av de 276 literna på en VVM310?

--- Mats ---

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #107 skrivet: 09 maj 2017, 20:04:18 »
Klippt från manualen. Av bilden att döma så är utjämningskärlet nedre delen av tanken och det sitter ett par växelventiler som växlar mellan den delen (värmedrift) och övre delen (tappvattenvärmning):



Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #108 skrivet: 09 maj 2017, 21:20:49 »
Klippt från manualen. Av bilden att döma så är utjämningskärlet nedre delen av tanken och det sitter ett par växelventiler som växlar mellan den delen (värmedrift) och övre delen (tappvattenvärmning):
Ok, men hur förklarar vi då nedanstående bild från manualen? Den säger att mer än 150 liter tappvatten får man inte om man inte häller sakta. Och då pratar vi om 40 gradigt vatten. Rimligen har man då inte mer än 125 liter varmvatten i tanken. så 150 liter måste på något sätt förklaras (till 276).

--- Mats ---


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #109 skrivet: 10 maj 2017, 06:11:40 »
Det är ingen tank för tappvattnet. Det är en tank med värmesystemets vatten där tappvattnet värms i en slinga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #110 skrivet: 10 maj 2017, 08:19:44 »
Det är ingen tank för tappvattnet. Det är en tank med värmesystemets vatten där tappvattnet värms i en slinga.
delvis är jag med. Tappvattnet värms i en slinga. Den mängd som värmts upp ligger i tanken. Den mängd som värmts upp till 65 grader, möjligen 55 grader, överstiger inte 150 liter (då kunde vi hälla mer varmvatten snabbt). Denna mängd, om och fysiskt skiljd, ingår rimligen i de 276 litrarna. Säg det är 125 liter, ta bort dina 50 liter, är slutsatsen då att slingan för att värma varmvattnet är på runt 100 liter?

--- Mats ---

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #111 skrivet: 10 maj 2017, 12:14:53 »
Själva slingan rymmer 17 liter. Se mitt tidigare inlägg.
Eftersom inte tappvattnet tas från en tank, utan det värms när vattnet passerar genom slingan så blir det lite mer komplicerat att räkna. Dels blir den volym (och temperatur) man får ut beroende på flödet och dels får man aldrig ut exakt samma temperatur som det är i tanken. Sen kan jag tänka mig att skiktningen är sämre än i en ren tappovattentank, så temperaturen sjunker snabbare och mer linjärt när man tappar vatten. Därför får man ut mindre mängd innan det blir för kallt.

Sen vet man inte hur stor del av tanken som slingan går i. Tittar man på bilden så är det bara halva, men det är ju en schematisk bild som inte behöver stämma så bra med verkligheten...
« Senast ändrad: 10 maj 2017, 12:17:01 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #112 skrivet: 10 maj 2017, 17:53:45 »
Ska du fÃ¥ rikligt mad VV i ett sÃ¥dant system mÃ¥ste du ha en sep. VVB  ca 200L pÃ¥ sidan om som spetsar det förvärmda frÃ¥n VP , eller gasa pÃ¥ med el-patron , slingan i VP kyler ned vattnet blixtsnabbt och VP hinner inte med att höja , vet inte hur lÃ¥ng slingan är , framgÃ¥r inte annat än att det är 20 anslutning , sÃ¥ det med att fÃ¥ mycket VV frÃ¥n VP
är en utopi

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #113 skrivet: 10 maj 2017, 19:15:24 »
Ska du fÃ¥ rikligt mad VV i ett sÃ¥dant system mÃ¥ste du ha en sep. VVB  ca 200L pÃ¥ sidan om som spetsar det förvärmda frÃ¥n VP , eller gasa pÃ¥ med el-patron , slingan i VP kyler ned vattnet blixtsnabbt och VP hinner inte med att höja , vet inte hur lÃ¥ng slingan är , framgÃ¥r inte annat än att det är 20 anslutning , sÃ¥ det med att fÃ¥ mycket VV frÃ¥n VP
är en utopi

Hej, förstår det, gissar att mycket av det också har att göra med strömning av vatten som blandar varmt och kallt. Dock, målet är inte så väldigt mycket varmt vatten, som det var förhoppningen att jag hade fel i att bufferten för värmeslingan bara var på 50 liter. Tyckte det "saknades" vatten till totalmängden.

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #114 skrivet: 10 maj 2017, 19:29:29 »
Själva slingan rymmer 17 liter. Se mitt tidigare inlägg.
Eftersom inte tappvattnet tas från en tank, utan det värms när vattnet passerar genom slingan så blir det lite mer komplicerat att räkna. Dels blir den volym (och temperatur) man får ut beroende på flödet och dels får man aldrig ut exakt samma temperatur som det är i tanken. Sen kan jag tänka mig att skiktningen är sämre än i en ren tappovattentank, så temperaturen sjunker snabbare och mer linjärt när man tappar vatten. Därför får man ut mindre mängd innan det blir för kallt.

Sen vet man inte hur stor del av tanken som slingan går i. Tittar man på bilden så är det bara halva, men det är ju en schematisk bild som inte behöver stämma så bra med verkligheten...
Tack för bra svar och god beskrivning. Från början var det så jag tolkade siffran, men tyckte sedan det "saknades" vatten till totalvolymen. Ville egentligne ha lite större buffert. Med 100 liter i elementen går jag från 126 till 150 till 180 över de tre storlekarna (320 och 325 har samma volymer, vet inte riktigt vad som skiljer där). F2120-16 går ner till 6 kW vid noll grader ute. Tittar jag på antal start och stopp för en 6kW (F2120-8) gör den 9-12 starter per dygn från 126 till 180 liter. Det är väl ett acceptabelt antal start stopp?

--- Mats ---


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #115 skrivet: 10 maj 2017, 20:19:22 »
Ja, upp till en start i timmen när det är som 'värst' brukar vara det man strävar efter. Det brukar inträffa ungefär när VP'ns uteffekt är dubbelt sÃ¥ hög som husets toppbehov  (vid ca 0 grader ute i centrala Sverige).  Lite grovt räknat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Lvvp hjälp?
« Svar #116 skrivet: 10 maj 2017, 20:50:33 »
Ja, upp till en start i timmen när det är som 'värst' brukar vara det man strävar efter. Det brukar inträffa ungefär när VP'ns uteffekt är dubbelt sÃ¥ hög som husets toppbehov  (vid ca 0 grader ute i centrala Sverige).  Lite grovt räknat...
Tack, jo vore pumpen inte reglerbar skulle jag få den ungefär där du säger, och ungefär så ofta (2 plusgrader, men skåne är varmare, kurvan visar en oreglerad F2120-16 med 100+50 liter vatten).

--- Mats ---

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!