Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP  (läst 8320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xxsenx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« skrivet: 10 december 2021, 21:35:06 »
Hej!

Jag har nyligen fått en Thermia Atlas 18 installerad hemma. Nu tänkte jag försöka aktivera Modbus TCP, men lyckas inte hitta vart i menyerna man konfigurerar detta. Pumpen är ansluten med nätverkskabel och har ett IP på mitt interna nätverk. Den är även ansluten till "Online".

Jag kan låsa upp serviceläge med kod 60-70-80, och om jag har förstått saken rätt så ska det finnas inställning för BMC under skärminställningar där man kan göra inställningar för Modbus, men här är det tomt trots att jag är i serviceläge.

Kan någon vänlig själ guida mig rätt för att lyckas aktivera detta? Jag tänkte använda https://github.com/CJNE/pythermiagenesis för att ta fram driftdata ut pumpen.

Pumpen kör mjukvara 10.3.0.

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #1 skrivet: 11 december 2021, 09:19:02 »
Har du kollat under installationsläge.
Dvs. Läget som man måste stoppa pumpen.
Det är iaf. Där man aktiverar innegivare.  Det kan ju hända att det är där man aktiverar modbus.

Återkom med dina framsteg. Jag är själv nyfiken på modbus.
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad xxsenx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #2 skrivet: 11 december 2021, 15:31:05 »
Alldeles riktigt, nu löste det sig, tack så mycket Jokkmokksjokke!

Man ska alltså först sätta driftläge Av, och sedan gå in i installationsmenyn där man i sin tur aktiverar BMS. Efter det tillbaka i den vanliga menyn för systeminställningar där man nu hittar BMS på sida två, och där inne kan man slutligen göra inställningar för Modbus.  tummenupp

Jag återkommer med mina äventyr. Planen är att lagra data i minutupplösning i en databas, för att sedan generera grafer med något lämpligt verktyg.

Om man kör home assistant så finns det en plugin som integrerar pumpen direkt i HA: https://github.com/CJNE/thermiagenesis


Utloggad xxsenx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #3 skrivet: 12 december 2021, 21:28:06 »
Jag har sparat lite info om hur jag plockar ut mätvärden över Modbus: https://github.com/senilio/thermia-telegraf

Matte150

  • Gäst
Matte150
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #4 skrivet: 20 december 2021, 10:43:35 »
Tjena. Jag är nyfiken om du kan ställa in tidstyrning på detta sätt också? Dvs höja tempen på natten när det är billigt för att sedan stänga av när det kostar 4 spänn kwh.

Utloggad xxsenx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #5 skrivet: 20 december 2021, 11:19:39 »
Hej,

Det går utmärkt att styra pumpen över Modbus genom att skicka (rätt) kommandon till den. För att åstadkomma detta skulle jag ta en koll på antingen https://github.com/CJNE/thermiagenesis eller https://github.com/CJNE/pythermiagenesis . Det bör vara enkelt att fixa, speciellt med hjälp av Home Assistant-integrationen.

Mvh

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #6 skrivet: 21 september 2022, 08:50:32 »
Någon som kommit längre med modbus mot Genesis? Jag har lyckats få igång styrning av varmvatten på och av och kan läsa av de flesta värden men nu har jag upptäckt att HGW-varmvattenfunktionen på min Thermia Atlas inte går om knappen för varmvatten är avstängd dvs jag missar massor med gratis uppvärmning av VV när pumpen ändå producerar värme. Funderar på att låta varmvattenknappen vara på och eftersom jag styr pannans produktionstider med hjälp av extern Ngenic så blir varmvattnet också lite styrt av detta. Dock kan jag råka ut för en produktionspeak av VV precis när som helst vilket jag vill undvika. Då det finns en BOOST-funktion tänkte jag schemalägga Boosten till kl 05 på morgon vilket borde vara en lågpristimme de flesta dygn och då toppar jag VV-tempen inför dagen och något behov borde inte finnas på flera timmar. MEN... vilken adress startar Boosten och hur anger jag adress-formatet, 2 siffrigt eller 5 siffrigt (och om det är write single register eller write single coil eller nåt annat)
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad trikrask

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2022, 07:08:44 »
Hej
Försöker hjälpa min pappa med hans Thermia Calibra 7 (Genesis)
Kan någon beskriva exakt vad som behövs för att enabla modbus tcp?
Vad som krävs för att komma in menyn för att komma åt bms tex
Sitter på distans till min pappa och har svårt att ”lelka” mig fram
Hoppas någon har denna info :)

Utloggad xxsenx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2022, 07:29:52 »
All info finns ovan :) Men stegen är:

1. Sätt VP i driftläge av. Detta görs i den vanliga menyn.
2. Aktivera serviceläge genom att klicka på hänglåset och skriva in kod 607080.
3. Gå till installationsmenyn och aktivera BMS.
4. Gå till systeminställningar där du på sida två hittar inställningar för Modbus.

Lycka till!

Edit: typo
« Senast ändrad: 19 oktober 2022, 09:01:35 av xxsenx »

Utloggad ulen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #9 skrivet: 05 november 2022, 09:44:40 »
Jag har börjat fundera på detta med Modbus till min Thermia Atlas. I stort tror jag att jag förstår hur det fungerar (kör Homeassistant sedan tidigare) men vilken HW krävs för att koppla upp mot modbus i pumpen?

Utloggad trikrask

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #10 skrivet: 05 november 2022, 10:54:34 »
Hej
Du behöver ingen speciell hw. Bara en dator/server/raspberry. Pumpen ansluts med ethernetkabel vid displayen ( i alla fall på calibra) och modbus tcp konfigureras enligt ovan

Utloggad ulen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #11 skrivet: 05 november 2022, 12:49:24 »
OK bra. Jag hittade faktiskt inställningarna i min Atlas för att aktivera modbus. Jga lyckas dock inte installera https://github.com/CJNE/thermiagenesis. Den hittas inte i homeassistant när jag försöker lägga till ny integration. Kanske detta inte fungerar när man kör homeassistant i docker mode?

Utloggad ulen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #12 skrivet: 07 november 2022, 18:56:39 »
Fick igång plugin och homeassistant kan nu prata med min Atlas. En fråga: Vet någon vilken entity som beskriver "Framledning börvärde"?

Undrar även om det är möjligt att ställa in komforthjulet mja homeassistant eller modbus? På pumpen kan jag ställa in endast hela grader men jag skulle vilja ställa in till 19,5 grader. Kanske man kan göra detta via modbus?


Utloggad eln70

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #13 skrivet: 07 november 2022, 21:27:51 »
Input register 18 torde motsvara framledning börvärde

| input      | reg18         | system supply line calculated set point                                       |


Ja, det är möjligt (iaf på min Diplomat Inverter L) att ställa komforthjulets värde via modbus.
Provade att sätta värdet till 19.5 men Thermias UI säger fortfarande 20. Jag kan dock sätta värdet till heltal och se i deras UI att det ändrats.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas / Genesis aktivera Modbus TCP
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2023, 23:58:39 »
Hej,
Nybliven Atlasägare.

1) Får ni också felmeddelande för elpatronen när ni skriver på #321 ”Enabled immersion heater”?
Det funkar att styra, men min Modbusrutin varnar för fel. Kan bero på att det är sista registret…

2) Lyckas stänga av HGW, men osäker om det funkar att sätta på utan omstart? Har inte haft tålamod att vänta.
Någon med erfarenhet?
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!