Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smörja ingÃ¥ende axel, vilket fett?  (läst 6926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Smörja ingående axel, vilket fett?
« skrivet: 29 augusti 2013, 20:08:43 »
http://www.forsastrom.se/forum/forum_posts.asp?TID=94

Hej, sonen och jag håller på att byta koppling på hans Volvo 854:a, har läst att axeln ska smörjas för att förhindra att kopplingslamellen kärvar på splinesaxeln.
Har även läst att fettet ska vara petroliumfritt, så har ni tips på något lämpligt fett till detta.

Länken visar en bild (den översta) på en ingående axel, dock ifrån en annan bilmodell.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Smörja ingående axel, vilket fett?
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2013, 20:21:34 »
Jag har aldrig hört talas om annat än att vanligt "molyfett" skulle fungera bra på splinesen på en ingående axel. Se bara till att smörja sparsamt så att inte fett slungas ut och kletar ner den nya kopplingslamellen.

Om det finns ett stödlager för axeländen i svänghjulets centrum, så bör man ta en närmare titt på den saken. Är det ett självsmörjande glidlager får man INTE smörja axeländen med fett (det täpper igen porerna i lagerbussningen) utan då är det bättre att göra rent i lagret så gott det går och dränka in bussningen med motorolja. Skulle det vara ett nållager där nålarna ligger an mot växellådans ingående axel (som på äldre VW), så ska det smörjas med vanligt smörjfett eller kullagerfett. Och den sista av de vanliga lösningarna, ett vanligt kapslat spårkullager, behöver man inte bry sig om mer än att kolla att lagret är i bra skick och byta vid behov. Låt gärna lite fett av vilket slag som helst finnas på axeländen så att den inte rostar fast i lagrets innerring.

Men kolla också i Volvos egen verkstadshandbok (lita inte på Haynes och liknande gördetsjälvhandböcker), om det står något om saken där.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Smörja ingående axel, vilket fett?
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2013, 20:28:21 »
Okay, tack för tips.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Smörja ingående axel, vilket fett?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2013, 18:55:57 »
Hittade på en tub med ''mollyfett'' och smorde med det, verkar funka bra nu. Men vilket pyssel att byta koppling på en 854 jämfört med 740 tex.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Smörja ingående axel, vilket fett?
« Svar #4 skrivet: 10 september 2013, 22:17:09 »
Det förstÃ¥r jag, kan aldrig vara lika lätt som pÃ¥ 99:an o de gamla 900:drorna. Det var gjort pÃ¥ en timme, max tvÃ¥ med lite rutin. Jämför litegranna med 9-5:an, blev ju pÃ¥ äldre dagar bringad till att lyfta ur 3 motorer med lÃ¥da och Ã¥termontera 2 motorer med lÃ¥da. Det blir mer o mer komplicerat desto nyare bilar. Du kan vara glad om du har en son som är intresserad av detta, min är det dÃ¥ rakt inte!  wave
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Smörja ingående axel, vilket fett?
« Svar #5 skrivet: 10 september 2013, 22:36:44 »
Det förstÃ¥r jag, kan aldrig vara lika lätt som pÃ¥ 99:an o de gamla 900:drorna. Det var gjort pÃ¥ en timme, max tvÃ¥ med lite rutin. Jämför litegranna med 9-5:an, blev ju pÃ¥ äldre dagar bringad till att lyfta ur 3 motorer med lÃ¥da och Ã¥termontera 2 motorer med lÃ¥da. Det blir mer o mer komplicerat desto nyare bilar. Du kan vara glad om du har en son som är intresserad av detta, min är det dÃ¥ rakt inte!  wave

Vi börja få lite rutin på detta också, den nya packboxen på vevaxeln började läcka efter lite provkörning suck bara att riva ner allt igen och montera en ny packbox. Sonen hade monterat den första och antagligen hade tätflärpen eller fjädern runt denna hamnat på sniskan. Nu fick jag den stora äran att montera den nya och jag tror att jag fick den rätt. Vi har dock inte gjort färdigt ännu så vi får se när vi provstartar om några dagar.

Sonen släpade ju hem en 965a 1991 häromdagen som han nu ska fixa iordning för besiktning, före vi fortsätter med 854an :)
Ja det är kul att han är intresserad av bilar/motorer, han går ju på fordonsgymnasium. Ska bli skönt sen när han blir varm i kläderna och säga åt han att fixa det och det som felar på min och sambons bilar så kan jag få slippa skita ner mig tummenupp

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Smörja ingående axel, vilket fett?
« Svar #6 skrivet: 10 september 2013, 23:03:39 »
Hehe, min son önskade jag att han skulle bli intresserad av maskiner/motorer osv , men icke. Köpte hem en 80cc mellanhjuling... han blev skraj för den. Det blev från början, hockey/fotboll, sedan innebandy. Märkte ju att han visste vad han ville, så de 3 årena med styr/reglerteknik/automation med bra betyg och jobblöfte blev ju liksom, jag vet inte vad, det gav ju erfarenhet iaf. Nu blir han 22 i Oktober. Han skippade allt detta med säkert jobb, och gick en privat kurs i PT ( 60.00kr personlig tränare och styrketränar instruktör. Gjorde sedan ett test för "personalrekryteraren i Sverige" han dög så bra så att han fick omgående jobb på ett Gym i Norrköping, där han jobbat deltid paralellt med deltidsjobb på Bauhaus som han egentligen inte gillade. För 1 månad sedan så gjorde han det kontroversiella att han gick förbi alla led och så blev han antagen som PT på SATS center i Värmdö på heltid, den mest "producerande/krävande" SATS gymet/centret i Sverige... och jag sitter här och få ta hand om alla fordonen, även hans....

Ingen som har lägenhet/rum att hyra ut till han och efter nyår till hans tjej också som skall börja plugga i Stockholm? Han har våran Husbil som han bor i så länge i Stockholm när han är där och jobbar. Är själv av den lite "äldre" stammen så betalningen behöver ni inte oroa er för!

Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Smörja ingående axel, vilket fett?
« Svar #7 skrivet: 11 september 2013, 15:13:46 »
Eftersom du tar hand om hans bilar sÃ¥ tar väl han hand om din fysträning?  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Smörja ingående axel, vilket fett?
« Svar #8 skrivet: 13 september 2013, 21:54:48 »
Hehe, det är inte bara hans bil, även hojen (Yamaha R6). Fysträning... Efter att ha fixat en klassiker, utöver det 5 Vätternrundor (ca 12 timmar), 4 Lidingölopp (den bästa pÃ¥ 3timmar) milen var jag nere pÃ¥ 40 min som bäst, ändÃ¥ var jag överviktig. Ryggen tog stryk sÃ¥ jag lade ned all motion kanske -96? Kommer inte ihÃ¥g riktigt när det var. Hans kunskaper angÃ¥ende kost har ju "spillt" över lite pÃ¥ mig sÃ¥ jag är nog strax nere pÃ¥ 2 siffrig vikt och har börjat löpträna igen. Fixa 10.5km pÃ¥ 71 min, Ã¥t hel...e för dÃ¥ligt, men det kommer om ryggen hÃ¥ller. Man är ju kanske lite knäpp när man kommit igÃ¥ng, medans jag räknade pÃ¥ km-tider i huvet under sista varvet sÃ¥ gjorde jag en grov beräkning pÃ¥ hur lÃ¥ng tid det skulle ta att springa hem frÃ¥n jobbet, 27km... Har även köpt ett "kombinationsgym" som jag skall börja nyttja, även frugan. Det duger inte att vara en soffpotatis när Ã¥ldern kommer smygande, man mÃ¥ste försöka komma igÃ¥ng, man har igen det mÃ¥ngfalt!  wave

I dag är jag glad att han "bröt" med sin ursprungliga inriktning och omskolade sig, inte lätt att välja vad man vill göra när man gått ut grundskolan. Han vill vidareutbilda sig när han blivit varm i kläderna inom detta, och det är nog inte dumt, för behovet av allt detta verkar öka, kanske inte lavinartat men med ökande andel inaktiva människor så kommer behovet av dessa och liknande tjänster att öka.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!