Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?  (läst 29459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Har både radiatorer och golvslingor i samma system och tycker att vi ofta får för varmt i vardagsrummet/köket. Har därför börjat fundera på om jag tillåter för varmt vatten i slingorna. Rumstermostaten står på 21 C men det blir oftast över 24 C (visst, matlagning etc. bidrar lite) och jag har en teori om att betongen hinner värmas upp för mycket innan värmen når rummet och sedan fortsätter uppvärmningen trots att slingorna strypts. Slingorna är shuntade med en traditionell termostat som står på 37 C vilket är fabriksinställning.

Undrar hur ni med liknande system resonerat och vad ni kör med får max-temp till slingorna. Inser att det ena huset inte är det andra likt men hade varit intressant att höra ert resonemang. Optimalt hade ju varit om "rätt" temp gick ut i slingorna hela tiden men den möjligheten har inte jag eftersom radiatorerna behöver en högre temp.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2013, 17:05:24 »
Kör aldrig ut mer än 30 grader och det är vid under dimmesionerande ute temperaturen -16
 
Kör vattnet först till radiatorerna och sedan till golvvärmen med fri överstrmning om radiatorerna är stängda.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2013, 20:08:52 »
Jag tror din analys är riktig, du kör ut för varmt vatten. Du borde kunna reglera både utblandningen (utspädningen, shuntningen av radiatorvattnet till golvvärmen) OCH maxtemperaturen. Exempel: 40 °C till radiatorerna späds till 30 °C till golven, 60 °C späds till 40 °C till golven. Du reglerar just nu bara maxtemperaturen, det är fel. Sök på forumet så hittar du mer info om detta.

Jag har ingen sån shuntning utan bara golvvärme, framledningen är 40 °C när det är som kallast ute. Det är ett vanligt värde.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2013, 20:14:34 »
Har du provat med samma framledning till golven som till radiatorerna det brukar funka bra om inte raddarna är allt för små.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

madeit

  • Gäst
madeit
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2013, 20:35:51 »
Har du trägolv kommer dessa att torka ut och spricka/dela pÃ¥ sig. Är de äldre och limmade och inte som nya lagda flytande kommer limmet släppa. Kolla med din leverantör av golv vilka temperaturer de tillÃ¥ter. Men ingen jag sett vill att det ska gÃ¥ ut mer än 30c.   
Du kan plocka ihop en egen shunt som sköter regleringen billigt. En cirkpump, en lite större radiatorventil och termostat med separat givare och lite rör. Sätt strypventilen på returen så att flödet cirkulerar när inställd temp nåtts.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2013, 20:37:33 »
Det brukar var yt tempen på golvet golvtillverkarna maxbegränsar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2013, 11:33:31 »
När vi flyttade in stod maxtemp på 45 C men har justerat ner den i omgångar. Nu har jag sänkt något igen till 35 C. Vet inget om golvet men enligt Floorés manual till shunten står det att framledning normalt aldrig ska överstiga 50 C till värmegolv. Det finns en säkerhetstermostat som säkerställer detta.

Det går inte, som rgx107 föreslår, att automatiskt justera framledningstemp dynamiskt utan man får ställa temp manuellt med termostaten. Manualen säger "Den önskade framtemperaturen ställs in med termostatens ratt, varvid en viss manuell reglering bör ske vid kraftiga omslag i vädret.". Inte helt optimalt kan tyckas, svårt att hitta ett optimalt gradantal. Hade varit skönt att istället ha två separata värmesystem så att man kunde ha en separat värmekruva till golvvärmen.

Vad gäller CP och hastighet för denna så står det inget om inställningar i manualen. Det är en Grundfos Alpha 2 (samma VB CP (GP6) som sitter i Nibe750). När vi flyttade in var hastigheten satt till PP2 men när jag nu läser manualen till själva CP rekommenderar Grundfos att hastigheten ska vara CP1/CP2 för golvvärme. PP2 är fabriksinställning så misstänker att installatören inte haft koll. Jag har nu satt hastigheten till CP1. Se beskrivning nedan.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2013, 12:37:49 »
Sänkt fart pÃ¥ CP för golvvärmen gör ocksÃ¥ att mindre värme kommer golven till godo (dvs det blir kallare i rummen), men ger större  :dt: pÃ¥ varje slinga sÃ¥ det kan bli märktbart kallare golv i slutet av slingan. SÃ¥ istället för att labba med termostaten kan du ocksÃ¥ sänka hastigheten pÃ¥ CP dom dagar det annars skulle bli för varmt där. Men det är meckigt ocksÃ¥ förstÃ¥s.

(Du kan ju också strypa golvvärmeslingorna mer i vissa rum om de alltid är för varma).

Jag har en Alpha 2 CP för min golvvärme också. På den ser man på displayen vilken effekt den drar, och då är det lätt att se vilken "fart" pumpen går i (högre effekt ger mer pumpning så att säga).

Det går ju alltid montera en manuell shunt (3-vägs) mellan värmekällen och golvvärmefördelaren, som gör att du kan ställa in att en viss del av returen från GV blandas med vattnet från värmekällan innan det blir framledning till GV. En sån har jag och det funkar bra. Den är ställd att alltid blanda vattnet i en viss proportion (jag behöver inte justera den, den är alltid rätt).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #8 skrivet: 12 april 2013, 10:05:45 »
Sänkt fart pÃ¥ CP för golvvärmen gör ocksÃ¥ att mindre värme kommer golven till godo (dvs det blir kallare i rummen), men ger större  :dt: pÃ¥ varje slinga sÃ¥ det kan bli märktbart kallare golv i slutet av slingan. SÃ¥ istället för att labba med termostaten kan du ocksÃ¥ sänka hastigheten pÃ¥ CP dom dagar det annars skulle bli för varmt där. Men det är meckigt ocksÃ¥ förstÃ¥s.

(Du kan ju också strypa golvvärmeslingorna mer i vissa rum om de alltid är för varma).

Jag har en Alpha 2 CP för min golvvärme också. På den ser man på displayen vilken effekt den drar, och då är det lätt att se vilken "fart" pumpen går i (högre effekt ger mer pumpning så att säga).

Det går ju alltid montera en manuell shunt (3-vägs) mellan värmekällen och golvvärmefördelaren, som gör att du kan ställa in att en viss del av returen från GV blandas med vattnet från värmekällan innan det blir framledning till GV. En sån har jag och det funkar bra. Den är ställd att alltid blanda vattnet i en viss proportion (jag behöver inte justera den, den är alltid rätt).
Jag har under en längre tid kört CP i hastigheten PP1 så vet inte om vattnet flödar mer eller mindre med den nya CP1-inställningen. Jag tycker tyvärr inte att uppvärmingen blivit lättare utan det är kallt på morgonen och varmt på kvällen som fortfarande gäller. Nu har jag minskat maxtemp ytterligare till 30 C och når på morgonen inte upp i 21 C med kallt golv till följd. Så länge jag inte bygger om systemet får jag nog fortsätta experimentera med maxtemp, rumstermostat och kanske också fläkthastigheten. Jag har iaf. noterat att det tar ca. 1 dygn för en ändring att slå igenom så det är ju inte för inte man kallar golvslingor i plattan för tröga.

Jag har ytterligare en fråga om shunten (Flooré Shunt FS 160 Alpha+) och dess flöde. När jag sänker maxtemp och termostaten börjar stänga för nytt varmvatten susar det rätt rejält. Förstår ju att det beror på att det blir svårare för varmvattnet att ta sig fram men är det normalt att man hör detta så tydligt eller kan något vara fel? Det går väl inte att göra så mycket åt trycket, hastigheten bestämmer ju VP?

Om termostaten är helt stängd har jag förstått det som att inget varmvatten kommer in i systemet utan att endast returvattnet cirkulerar in i systemet igen. Det jag tycker är lite underligt är att det inte finns någon bypass när alla slingor är stängda. CP försöker då pumpa runt vatten utan att lyckas, spontant tycker jag att det borde slita på pumpen? Dock ser det ut som att shunten är korrekt inkopplad om jag jämför med manualen. Bifogar bilder på shunten och manual.
« Senast ändrad: 12 april 2013, 10:11:53 av Freddan101 »
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #9 skrivet: 13 april 2013, 02:09:11 »
Du tycks ha flödesmätare monterade pÃ¥ din fördelare, förändrat flöde torde gÃ¥ att avläsa enkelt.  tummenupp

Du har rätt, jag kan inte se ngn bypass monterad på din fördelare. Det är enkelt löst.

30 graders max framledning är för lågt, krävs endast enstaka temperaturer under nollan ute för att ditt golv sannolikt skall önska mer än 30 graders framledning. Jag har 40 som max ut från VP (endast golvvärme) även om jag aldrig kommer ens nära det behovet i praktiken i mitt hus. Max-tempen är en övre gräns som "skydd" för dina golv och din huskonstruktion i mina ögon, inte en justeringsfaktor för dina problem.

Spontant, utan att ha läst hela tråden, gör jag tolkningen att framledningen är för hög. Vet du om slingorna är korrekt injusterade/strypta? Dina komfortproblem kan vara en kombination av fel framledningstemp, fel hastighet på CP och att dina slingor inte är korrekt strypta/injusterade. Jag skulle ha plockat bort alla styrdon och tittat på utspädning/shuntning av framledningen, hastighet på CP och strypning av slingorna innan styrdonen återmonteras först när du väl fått en jämn komfort utan termostater. Är inte slingorna rätt instrypta och inblandning av nytt varmvatten mha shunten fel skapar termostaterna "kaos" för komforten med trög platta, risken är stor att slingorna gasar och termostaterna bromsar, det bör leda till ojämn temp i huset pga plattans tröghet. Slingorna både stryps och öppnas för sent. Nu kanske inte våren är den bästa tiden för injustering, men iaf bättre än sommaren. :)

Om du i vinter haft fenomenet att alla slingor varit stängda samtidigt skulle jag vilja påstå att framledningstempen är för hög varpå termostaterna unisont bromsar/stänger slingorna som en följd av för hög framledningstemp (eventuellt i kombination med för högt flöde/för låg delta-temp).

Och jag har för övrigt samma åsikt som Smurfen, fått lära mig att yttempen är det som är mätbart och där med det som avses med maxtemp från golvtillverkaren. 27 grader har jag lärt mig skall vara en generell komfort-gräns, är det varmare upplevs golven för varma och de stackars fötterna börjar svettas. Men jag kan givetvis ha lärt mig fel... :)

Lycka till och skvallra gärna vad som tycka ha varit problemet!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #10 skrivet: 14 april 2013, 16:34:02 »
Jag har max 50 grader ut, men eftersom push22-an blandar lite blir det knappt mer än 45 grader. Det beror helt på vad du har ovanpå slingorna. Jag har massiva trägolv på 25mm vilket gör att det behövs rätt hög temperatur enl Wirsbos manualer för att du skall få en yttemperatur som värmer rummet. Det golvtillverkarna rekommenderar är ofta under 50 smat inte yttemperatur högre än 28grader. Förståss beroende på material i golvet.
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #11 skrivet: 14 april 2013, 18:07:07 »
Går det inte ställa pushen så den inte blandar är ju dumt att köra ut 50 grader om 45 grader räcker Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #12 skrivet: 15 april 2013, 20:11:18 »
Du har helt rätt smurfen. Men jag har inte listat ut hur. VP styr ju på yttertemp så jag vill inte att den blandar i returvattnet i framledningen.
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #13 skrivet: 16 april 2013, 08:10:00 »
Jag skulle:
1. Stänga ventil 4, det gör att du inte kan spä ut returen med vatten som går tillbaks till returen utan att passera golvvärmen.
2. Öppna trimventilen 2 så att du har maxflöde på returen, det säkerställer höga flöden i golvvärmen.
3. Öppna termostaten max, så den inte stryper i onödan.
4. Stäng eventuell bypassledning (ett rör som kan vara monterat på andra sidan om fördelaren)
5. OM du har termostater på alla slingorna, lyft av minst en av dem helt och hållet, t.ex. den för toaletten, för att säkerställa flöde så att inte cirkpumpen i push 22 går varm. (bypassens uppgift i normalfallet)

SÃ¥ skulle jag gjort i alla fall.
Sen kan du ställa ned kurvan med några grader och spara ca 15% av värmepumpens energiförbrukning när den gör värme (påverkar inte COP vid tappvarmvattenvärmning).
« Senast ändrad: 16 april 2013, 08:12:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Vilken max framledningstemp har ni i era golvslingor?
« Svar #14 skrivet: 29 april 2013, 10:50:19 »
Du tycks ha flödesmätare monterade pÃ¥ din fördelare, förändrat flöde torde gÃ¥ att avläsa enkelt.  tummenupp

Du har rätt, jag kan inte se ngn bypass monterad på din fördelare. Det är enkelt löst.

30 graders max framledning är för lågt, krävs endast enstaka temperaturer under nollan ute för att ditt golv sannolikt skall önska mer än 30 graders framledning. Jag har 40 som max ut från VP (endast golvvärme) även om jag aldrig kommer ens nära det behovet i praktiken i mitt hus. Max-tempen är en övre gräns som "skydd" för dina golv och din huskonstruktion i mina ögon, inte en justeringsfaktor för dina problem.

Spontant, utan att ha läst hela tråden, gör jag tolkningen att framledningen är för hög. Vet du om slingorna är korrekt injusterade/strypta? Dina komfortproblem kan vara en kombination av fel framledningstemp, fel hastighet på CP och att dina slingor inte är korrekt strypta/injusterade. Jag skulle ha plockat bort alla styrdon och tittat på utspädning/shuntning av framledningen, hastighet på CP och strypning av slingorna innan styrdonen återmonteras först när du väl fått en jämn komfort utan termostater. Är inte slingorna rätt instrypta och inblandning av nytt varmvatten mha shunten fel skapar termostaterna "kaos" för komforten med trög platta, risken är stor att slingorna gasar och termostaterna bromsar, det bör leda till ojämn temp i huset pga plattans tröghet. Slingorna både stryps och öppnas för sent. Nu kanske inte våren är den bästa tiden för injustering, men iaf bättre än sommaren. :)

Om du i vinter haft fenomenet att alla slingor varit stängda samtidigt skulle jag vilja påstå att framledningstempen är för hög varpå termostaterna unisont bromsar/stänger slingorna som en följd av för hög framledningstemp (eventuellt i kombination med för högt flöde/för låg delta-temp).

Och jag har för övrigt samma åsikt som Smurfen, fått lära mig att yttempen är det som är mätbart och där med det som avses med maxtemp från golvtillverkaren. 27 grader har jag lärt mig skall vara en generell komfort-gräns, är det varmare upplevs golven för varma och de stackars fötterna börjar svettas. Men jag kan givetvis ha lärt mig fel... :)

Lycka till och skvallra gärna vad som tycka ha varit problemet!
Sänkningen av maxtemp gjorde att slingorna var öppna längre men senaste månaden har varit svår ur en uppvärmningssynpunkt eftersom det varit varmt på dagarna med mycket solinstrålning (5 av 7 slingor stängs vid 21 C rumstemp) för att sedan sjunka ganska snabbt på kvällen.

Jag skulle kunna experimentera med att strypa slingorna mer men vill inte göra nåt förän vissa garantijobb är utförda. Sen vill jag vara lite försiktig med att ändra för mycket så att man inte får en "C64 tonhuvudjusterareffekt :)" där man till slut inte riktigt vet hur mycket man har ändrat. Vågar inte lita på noggrannheten hos de befintliga flödesmätarna. En av dom visar ex. flöde på 1 l/min trots att hela systemet är avstängt. Bästa lösningen hade nog varit att installera ett värmesystem till för att kunna sätta en separat värmekurva för slingorna.

Jag är dock intresserad av att helt förstå shuntens funktion. Någon ytterligare bypass ska inte vara installerad enligt manualen (bifogad i tidigare post). Så hur fungerar det när alla slingor stängs? Är shuntens CP smart nog att inte försöka pumpa fram vatten med samma tryck eller blir det ökat slitage på CP? På bifogad bild har jag ritat in ett teoretisk väg som tillvattnet tar när slingorna stängs men fungerar det så i praktiken? Shuntens CP vill ju pumpa det åt annat håll.
« Senast ändrad: 29 april 2013, 10:53:01 av Freddan101 »
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!