Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra luft/luft Panasonic med RF 433 mHz (Tellstick/Switch King)?  (läst 4281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Realelwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har automatiserad belysningen hemma med ett system bestående av en Netbook/W7 som kör Switch King, kopplat till denna är en Tellstick duo som skickar signaler till brytare runtom i huset. Det finna även ett gäng temperatursensorer så man kan kolla temperaturen i hus, kyl, frys etc.

Jag eldar med ved i en kamin och har en Panasonic CS-E12DKEW från 2005. Spridningen av värme är långsam från kaminen till vp'n. Jag vill styra vp enbart med on/off beroende på temperatur i vardagsrummet. Jag kan enkelt göra detta med en brytare som helt enkelt slår av strömmen till vp, men detta verkar elakt, vad händer om den står och avfrostar t.ex?

Min ide är att modifiera ett relä så att det styr en on/off knapp. Men fjärrens kretskort var inte lättmoddat. Jag har hittat en 1-knapps multifjärr vid namn micro ir-1s, men den kostar 1680 SEK. Så jag letar andra förslag eller lösningar på mitt problem. Jag borde kunna styra det från pc'n om det fanns en mjukvara som lärde in ir signal från en fjärr och skickade via ett usb-ir öga. Men hittar inget.

Så har ni tips ideér eller lösningar så är jag tacksam.

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla in EventGhost, den kan både ta emot och skicka IR-signaler med rätt hårdvara.

http://www.eventghost.org/

EDIT: något i stil med det här borde funka för att ta emot/skicka signalerna tillsammans med EventGhost: http://www.ebay.co.uk/itm/New-Lenovo-Media-Center-MCE-USB-IR-Receiver-Dell-remote-control-emitter-wire-/260849622445?pt=US_Remote_Controls_Pointers&hash=item3cbbd95dad




« Senast ändrad: 25 januari 2013, 07:39:10 av cleesieboy »
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kan du inte sätta ett relä som växlar VP'n rumstempgivare till ett fast motstånd så att den tror att det är tillräckligt varmt inne?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
ja, modda tempgivaren är det enklaste sättet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 532
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!