Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ombyggnad av FTX med luftvärme  (läst 12069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad weezzer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Ombyggnad av FTX med luftvärme
« skrivet: 15 september 2010, 13:15:09 »
Idag har vi ett gammalt FTX system baserat på Bacho Minimaster ACF + ett luftvärmeaggregat (ACJ) som cirkulerar och om det behövs kan tillföra värme i luften genom en elpatron.

Vi har sedan några år tillbaka stängt av elpatronen och bara använt cirkulationsfläkten i luftvärmeaggregatet (ACJ). Värme har istället producerats av en luft/luft värmepump som tillför värme i huset. Vi "siktar" utblåset från värmepumpen mot insuget till Luftvärmeaggregatet (ACJ). Det här har fungerat bra och vi har haft en jämt fördelad värme i hela huset.

Nu till min fråga; vi skall nämligen byta ut FTX aggregatet och vänt oss till 2 olika firmor för att för offerter och vi får olika svar:

- Firma 1 tycker att vi kan ta bort luftvärmeaggregatet då spridningen av uppvärmd luft kommer att spridas med hjälp av frånluften suger varm luft som sedan återvinns i FTX:ens värmeväxlare och sedan spridas i kanalsystemet.

-Firma 2 tycker att luftvärmeaggregatet skall vara kvar då cirkulationen behövs för att sprida värmen i huset.
Det är naturligtvis lockande att gå på Firma 1:s lösning då det skulle innebära en maskin mindre att bry sig om. Är alternativ 2 "good enough" eller kommer vi att märkbart förlora värmespridningen i huset?

Dagens anläggningen projekterad:

- Frånluft 47 l/s
- Tillluft 38 l/s
- Cirkulation 90 l/s dvs det blåser ut 128 l/s (38+90) i kanalsystemet.

Finns det någon på forumet som har erfarenhet och kan vägleda oss?

Erfarenheter från andra som har FTX i kombination av Luft / luft värmepumpar, får ni tillräcklig draghjälp av FTX:en för att sprida värmen i huset?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #1 skrivet: 15 september 2010, 14:24:45 »
Vad jag vet är luftomsättnigen för normal ventilation för dålig för att nyttjas för uppvärmning eller kylning. Till viss del kommer det att funka men när det blir riktigt kallt ute så behöver du större luftomsättning om du vill fördela LLVP:ns värme i huset.

I övrigt tycker jag det var en strÃ¥lande ide att nyttja just cirkulationsluftens insugsdon för att fördela värmen frÃ¥n din LLVP.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #2 skrivet: 15 september 2010, 14:32:26 »
Jag tycker att du ska fortsätta ha till- och frånluft när du har ett system som är byggt för det.
Ett utbytesaggregat till Bahco Minimaster är tex Swegons ILTO R80. Den har EC motorer och förbrukar ca 850 kWh per år i fläktdrift.
Minimaster förbrukar drygt 1900 kWh per år.
Vill man sedan använda värmepatronen (vilket kan vara bra vid värmepumpshaveri) så kostar minimaster ca 3000 kWh till för enbart eltillskottet medan efterbehandlingen för ett nytt ILTO är ca 325 kWh.

Den totala energibesparingen blir alltså ca 3700 kWh/år.

Spridningen av värme torde också bli bättre då du garanterat får in luft ett rum som sedan skall ut i ett annat. Risken är annars att man vintertid stänger till dragiga uteluftsventiler och luftväxlingen/luftföringen blir sämre.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad weezzer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #3 skrivet: 16 september 2010, 20:53:51 »
Jag kommer nog att gå på alterantiv två att behålla aggregatet över vintern. Ev kommer jag göra några tester att stänga av cirkualtionsfläkten och helt enkelt se hur det blir.

/Weezzer

Utloggad kjell å

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2010, 17:25:08 »
Vi har i ett flerbostadshus med 4 lägenheter och totalt 300 kvm,sedan 2005 insallerat
Pansasonics luft/luft model en utomhusdel och 4 innedelar.
Orginalvärmen är motsvande din med Bacho.
När utomhustemperaturen går under 10 minus får "orginalvärmen" hjälpa att hålla
acceptabel temp i lägenheten.Orginalsystemet hjälper att fördela värmen i hela
lägenheten.Jag rekommenderar att behålla det gamla systemet.
kjell å
ivt c5-2002
först 180 m jordvärme, nov 2006 120 m bergvärme

Utloggad Unghanse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #5 skrivet: 25 november 2010, 08:46:00 »
Hej!

Jag har samma värmesystem som Weezzer och värmemässigt fungerar det mycket bra tycker jag. Däremot så har jag börjat fundera på varmvattnet och har precis startat en tråd på frånluftssidan, men där var det svalt intresse!

Min fundering är att byta ut FTXen mot en Nibe 410 (verkar nu heta 470 enligt Nibes hemsida).

Saxat från Nibes hemsida:

NIBE F470 är en komplett från- och tilluftsvärmepump för både nyinstallation och utbyte i villor eller motsvarande. Den kan med fördel användas i lågenergi-/passivhus, där från- och tilluftsventilation i kombination med energisnål varmvattenberedning önskas. Möjlighet finns även till vattenburen komfortvärme i t.ex. wc, badrum.

Högre energibesparing jämfört med t.ex. FTX-aggregat,genom att återvinningen även kan användas till varmvatten
och vid behov komfortvärme året runt.

Tror att det skulle passa mycket bra, nytt "FTX" aggregat och på köpet billigt varmvatten å kanske lite värme i tilluften som komplement till luft/luft pumpen.

Vad tror ni om denna lösning?? Jag vill gärna få i gång en diskussion!

Vi är många därute som har Bachovärmen och som inte riktigt vet vad vi ska hitta på.
Hoppas vi kan bli ett gäng som kan få till något bra. Kanske ett eget ämne?!

/Unghanse
Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.

Utloggad Xzytow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2011, 10:12:54 »
Hej!

Sitter här i kylan och ångrar att jag inte gjort något åt värmen i huset i sommras!
Vi har ett värmesystem av typ Bacho som installerades 1989 då vårat Boro-hus byggdes.
Antar att detta har fungerat bra, men 2006 inredde tidigare ägare vinden och om värmesystemen nu är underdimensionerat är bara en gissning.
Vi flyttade in 2008 Jan och har haft väldigt varmt på sommrarna och kallt på vintrarna. Dessutom är systemet väldigt trögt och hänger inte med i temperaturväxlingarna.

Systemet har en spiskåpa med en värmeväxlare och värmesystemsenheten sitter i tvättstugan.
Vi har en separat varmvattenberedare.
Inställningsmöjligheterna är minimala och energiförbrukningen maximal. Elräkningen för december hamnade på 6700:-. På tok för mycket oavsett elavtal.

Mina funderingar då:
1. Är detta ett system som är värt att satsa på?
2. Kan man byta ut delar av systemet och få en flexiblare reglering. Och kanske till och med billigare driftskostnad.
3. Vilka alternativ har jag om jag vill byta/investera system? Kan man få ett system där varmvattnet är med i samma system?
4. Kan jag sänka min elförbrukning? Hur mycket?
5. Vilka leverantörer finns för detta? (Södra Dalarna)

Tacksam för alla svar jag kan få!


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2011, 11:20:32 »
Hej!

Sitter här i kylan och ångrar att jag inte gjort något åt värmen i huset i sommras!
Vi har ett värmesystem av typ Bacho som installerades 1989 då vårat Boro-hus byggdes.
Antar att detta har fungerat bra, men 2006 inredde tidigare ägare vinden och om värmesystemen nu är underdimensionerat är bara en gissning.
Vi flyttade in 2008 Jan och har haft väldigt varmt på sommrarna och kallt på vintrarna. Dessutom är systemet väldigt trögt och hänger inte med i temperaturväxlingarna.

Systemet har en spiskåpa med en värmeväxlare och värmesystemsenheten sitter i tvättstugan.
Vi har en separat varmvattenberedare.
Inställningsmöjligheterna är minimala och energiförbrukningen maximal. Elräkningen för december hamnade på 6700:-. På tok för mycket oavsett elavtal.

Mina funderingar då:
1. Är detta ett system som är värt att satsa på?
2. Kan man byta ut delar av systemet och få en flexiblare reglering. Och kanske till och med billigare driftskostnad.
3. Vilka alternativ har jag om jag vill byta/investera system? Kan man få ett system där varmvattnet är med i samma system?
4. Kan jag sänka min elförbrukning? Hur mycket?
5. Vilka leverantörer finns för detta? (Södra Dalarna)

Tacksam för alla svar jag kan få!



Har du inte möjlighet att ställa dit en frånluftsvärmepump?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Xzytow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2011, 09:17:19 »
Det får plats med en sådan, men är det lönsamt?

Investering kontra besparing?

Hur gör man??

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2011, 17:48:21 »
Jag fick för mig att du hade vattenburen värme, men ser nu att du inte nämnde det. Har du inte det så är det inte lönsam om man inte väljer en pump med värmd tilluft.
L/L pumpar är väl den bästa lösningen om du inte måste värma varmvattnet via pumpen.

Annars finns det skapliga utbytesaggregat till Minimaster om det är en sådan du har.
Swegon Ilto, finns i 2st storlekar och gör en ganska bra besparing. Finns högre upp i denna tråd tror jag.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ombyggnad av FTX med luftvärme
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2011, 10:17:03 »
Jag har funderat på att installera en nordenberedaren som är en liten luft/vatten främst för varmvattenberedning men kan även mata en mindre slinga, konvektor eller vattenbattri. Tanken var att sätta det sistnämnda efter FTX på tilluften som en eftervärmare.

Vet inte om man tjänar något på detta. Men jag tänkte varför inte utnyttja ventilationen för att även sprida lite basvärme. Kan det fungera för dig?

Sen finns det väl kanalluft/luft VP men det kanske ni redan diskuterat. Jag blandar ihop alla trådar man läst.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!