Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur bäst investera 50 000kr?  (läst 6812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Hur bäst investera 50 000kr?
« skrivet: 04 januari 2008, 21:05:37 »
Hej!
Har 50 000 kr som skall investeras så bra som möjligt. Kommer antagligen att vara några år tills de skall användas, dock inte en halv livstid eller så, men kanske 2-6 år. Jag vet att det finns folk här på forumet som har koll, så jag tänkte kolla vad ni har för rekommendationer :)

Har lite funderingar på Kina eller Ryssland-fonder, men vad tror ni?
Tacksam för hjälp  :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2008, 21:16:55 »
Att sätta ett engÃ¥ngsbelopp i en högriskfond kan vara ett mycket dumt beslut och ett mycket bra beslut  ;D
Jag hade nog valt en BRIC-fond för hälften och svenska stabila aktier med hög direktavkastning för den andra hälften.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2008, 21:25:40 »
Som det ser ut just nu skulle jag anlita Riksgälden om jag behövde pengarna på kort sikt (~5 år). Låter fegt kanske, men ränteläget är rätt så bra för tillfället.
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2008, 22:43:11 »
Humlan har ju koll, men han har inte synts till på ett tag här.
Han kanske tillbringar den kallaste tiden på ett varmare ställe...vem vet. ^-^

 >:D Han kanske blev tvungen att skaffa jobb...  *roflmao*
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2008, 22:47:18 »
Läget är inte det bästa för att satsa på börsens "säkra" kort.

Som du vet så sker det saker både i kina och USA.

Oron för att fallet kommer att spridas vad gäller osäkra krediter, bostäder och högriskbrancher är verklig.

Så ett svepande svar blir energisektorn. Men du kommer enbart att ta en onödig risk om du går in nu i de flesta sektorer.

Mitt bud är att du sätter in slantarna på bankens konto med högst ränta. Fonder som ger bättre avkastning har också högre risker.

Lätt åtkomliga, kan du köpa och sälja småprylar under dina fem år och tjäna mer pengar än du säkert kan göra annars.

Köp en stiga park billigt, tvätta den sälj den femhundra dyrare...
Köp en VP på rea, sälj den efter rean för 500 mer...
Kolla blocket så ser du massor av saker som kan säljas 10% dyrare och är lätt omsatta. Se dock upp så inte du lurar dig själv. Lätt omsatta betyder nämligen också stöldgods, så full koll gäller.
...

Vad jag menar är att små affärer där du tjänar 10% är en säkrare investering på fem år än att gå in i aktier i dag. Andra placeringar är sämre, så om du kan tex öka kapitalet med 10% år, så har du
Ã¥r 1)50
Ã¥r 2)50+10%
Ã¥r 3)(50+10%)*1,10
osv...
Skattefritt, utan courtage, med små risker...

50000 är lite att göra säkra klipp med men mycket att förlora på klantiga placeringar, så försiktighet är mitt råd.

Om du sen inte vill / har tid att leka handelsman, så tänk då hur du skulle klara dig på börsen?

Noll koll=snabbt förlorade pengar

I så fall återgår vi till bankontot med högst ränta. Det är tryggt och tråkigt, säkert och förnuftigt, och kanske det bästa alternativet för en som frågar om placeringar på siten värrmepumpsforum, och inte på DI, Privata affärer, eller liknande siter.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2008, 23:01:37 »
Sådant här kan ju också vara intressant:
http://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=6019

Aktiindexobligation i miljötekniksektorn kan vara en bra investering också, det enda du kan förlora är ev överkurs vid inköp + courtage och du kan få en rejäl värdestegring om miljöteknikföretagens kurser går upp (vesta med flera ingick i en sådan för några år sedan och de kan få ut mer än dubbla insatta kapitalet efter 3 år)
« Senast ändrad: 04 januari 2008, 23:06:36 av Mike »

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2008, 23:02:53 »
MLIIF New Energy är en trevlig liten fond som börjat röra på sig. Kan kanske bli en vinnare. Men som vanligt, med facit i hand så är det lätt att dra in deg, och lik förbannat jobbar det folk med att tala om vad de vill man skall satsa sina pengar i. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2008, 23:09:00 »
Hej!
Har 50 000 kr som skall investeras så bra som möjligt. Kommer antagligen att vara några år tills de skall användas, dock inte en halv livstid eller så, men kanske 2-6 år. Jag vet att det finns folk här på forumet som har koll, så jag tänkte kolla vad ni har för rekommendationer :)
Har lite funderingar på Kina eller Ryssland-fonder, men vad tror ni?
Tacksam för hjälp  :)

Hej SkaneErik!  Ett kortsiktigt rÃ¥d (3-6 mÃ¥n) är nog att sätta in dem pÃ¥ ett sparkonto som du öppnar pÃ¥ finansbolaget Mariginalen, dÃ¥ fÃ¥r du 4,5 % ränta pÃ¥ pengarna tills det värsta har lagt sig pÃ¥ aktiemarknaderna.
http://www.marginalen.se/start/default.asp?mall=page.asp&sidid=1&lang=swe

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2008, 23:21:54 »
Mike;

Denna text visar hur man liksom missar att dessa två länder också präglas av politiska problem.

Sedan visar man upp historiska siffor som inte har ett skvatt med framtiden att göra. Hela världsekonomin är inne i en osäker period, som vi inte vet var den slutar.

"Malaysia har sedan självständigheten 1957 genomgått en omvandling som i grunden förändrat landet från att vara ett råvaruproducerande u-land till en medelinkomststat med en växande dynamisk modern sektor. Thailand har även de företagit sig en liknande resa med en hög BNP-tillväxt under de senaste åren. Genom att investera i aktieindexobligationen Relax Thailand & Malaysia får du på ett snabbt, säkert och enkelt sätt möjlighet att ta del av denna ekonomiska tillväxt"

Längst ner står det viktigaste med svagt läsbar text.
"HANDEL MED VÄRDEPAPPER INNEBÄR ALLTID EN RISK. En investering i värdepapper kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. "

Men Credit Suisse International, får nog anses som seriösa, även om de inte heller kan lova mer än pengarna tillbaka.

En låg bankränta ger då mer genom ränta på ränta+startbelopp,...osv

10%/år avkastning på 50000 är ingen vetenskap. Det kräver bara lite mer engagemang och är en rimlig nivå för att både öka värdet och inte leka med slantarna.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2008, 23:30:31 »
Vitsen med en aktieindexobligation är att den är ganska riskfri och med en mycket begränsad förlustmöjlighet, dessutom var det bara ett exempel det finns massor av sådana här och jag hade valt miljöteknik.

Du köper för 11000:- (överkurs 1000:- alltså) + courtage om 220:-
Investering = 11220:-
Det minsta du kan få tillbaka efter löptidens utgång = 10000:-
Största möjliga förlust 1220:- eller 11% (förlustavdrag minskar detta ytterligare)

Hur funkar det:
ca 80% (8000:-) placeras i en ränteobligation som ger 100% efter löptidens slut därav 10000:- tillbaka
ca 20% (2000:-) placeras i optioner i den sektor du valt tex miljö
Optioner har ju en avsevärd hävstång så ofta kan man garantera mer än 100% av en uppgång i sektorn tex 150%
Om sektorn har gått upp 60% under löptiden får du alltså 90% = 19000:- tillbaka efter löptidens slut och har då en årlig avkastning på ca 25%

Kort förklaring alltsÃ¥  ;)

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2008, 00:14:23 »
Mike;
Jag vet vad en aktieindexobligation är.

I detta fall "du vet vad du har men inte vad du får"

På vanlig svenska så är det väl just detta som utmärker en osäker avkastning.

Den blir lite säkrare för att man får det man har tillbaka, eller snarare det man hade... eller?

Nix. Du får det du satsade tillbaka - (överkurs+courtage) - värdeföränding av satsat belopp.

Så dina 50000 2008 års modell är inte förräntade som sparkapital. (Här är så klart bankens tanke att låta dina slantar arbeta för dom som utlåning.)

I "worst case scenario" så har du förlorat flera saker.
Ränta (bankränta)
Överkursbelopp
Courtage
Värdeutveckling (valutan)
Möjligheten att låta dina pengar arbeta för dig själv.

Avdrag kan rädda en del, för det mesta inte allt.

I bästa fall sÃ¥ är ditt tips ett bra tips. Säkert och givande....... Riktigt sÃ¥ säkert att jag vill att vi skickar statskassan dit är det dock inte.  :)

Min maggrop säger även att dessa två länder ger "dirty money" just nu, om de ger något alls i avkastning.
Och såna pengar vill vi ju inte ge tips om till någon vänlig vp-medlem som säkert hellre vill rädda världen, bota alla sjuka ,fixa klimatfrågan och få en slant extra.

Inte så olikt alla oss andra.... a:gl

Jag vidhåller små affärer, som går att överblicka ger min 10% år Helt lagligt utan skatt och courtage.
Alt bankränta ger <5% år

Mitt 1.sta förslag för värmepumpsforumspekulanten är bankkonto / räntebärande papper
« Senast ändrad: 05 januari 2008, 02:47:25 av ElVikingo »
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2008, 00:30:21 »
Tack för alla svar!
Trots att jag har lite blandade fonder, premieobligationer etc. så är detta en djungel för mig, som jag naturligtvis vill greppa så bra som möjligt för att få avkastning.

Egentligen vet jag inte om så mycket har klarnat för mig, men det börjar kännas som om det bästa vore att låta pengarna vila på ett konto tills börserna stabiliserats?
+ att det är en dum idé att lägga alla äggen i en korg och bara satsa på en fond.
« Senast ändrad: 05 januari 2008, 00:32:53 av SkaneErik »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2008, 00:44:21 »

Min maggrop säger även att dessa två länder ger "dirty money" just nu, om de ger något alls i avkastning.
Och såna pengar vill vi ju inte ge tips om till någon vänlig vp-medlem som säkert hellre vill rädda världen, bota alla sjuka ,fixa klimatfrågan och få en slant extra.


Hur mÃ¥nga gÃ¥nger skall jag behöva säga att det bara var ett exempel!  >:(
De jag känner som satsat i dessa värdepapper har faktiskt tjänat ganska mycket pengar.
Vill man ha chans att tjäna mer så får man vara beredd att satsa lite också.

Men visst sätt de på banken till 4.5% det lär du inte bli rik på, skatt tar 30% så då blev det 3.15% kvar.
Men vänta lite nu hade vi inte inflation pÃ¥ 3% ocksÃ¥?! Oj dÃ¥ blev det ingenting kvar  ;D

Jag är själv beredd att förlora 8% med den möjligheten att jag kan tjäna 15-30% per Ã¥r...  ;)

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2008, 07:55:32 »
Jag är själv beredd att förlora 8% med den möjligheten att jag kan tjäna 15-30% per Ã¥r...  ;)

>>SkåneErik det är egentligen ovan citat du måste ta ställning till.

Det är dina pengar, hur stor risk vill du ta?

Liten risk, låg men säker avkastning
Hög risk, chans till hög avkastning

EDIT: Här är en bra sida http://www.finansportalen.se/utbildningaktier.htm
Huvudsidan heter www.finansportalen.se


« Senast ändrad: 09 januari 2008, 14:06:00 av loffe »
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur bäst investera 50 000kr?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2008, 20:17:46 »
Det enda som är säkert just nu är att det är OSÄKERT!

Simma lugnt säger jag, det kan komma riktigt bra tillfällen framöver.

På aktieindexobligationer är banken (utfärdaren) största vinnaren. Det är rejäla avgifter på dom.
Det är samma sak som att sätta 90% i räntebärande osså köpa en option för resten. (förenklat iofs). Sen får du köpa det till överkurs bankens första vinst sen har du ordinarie avgifter både till höger och vänster.

Ang börsen:
Värdena bara smälter bort just nu i Europa och USA, risken är rätt stor att det smittar "tillväxtländerna". Risken finns att det blir en härdsmälta av hela skiten också. Men som vanligt repar det sig säkert. Men blir det en riktig smäll tar det flera år!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!