Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymberäkning, blandat radiatorer och golvvärme.  (läst 19135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jabu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Volymberäkning, blandat radiatorer och golvvärme.
« skrivet: 27 december 2007, 16:00:12 »
Tänkte jag skulle försöka beräkna volymen i mitt värmesystem då jag misstänker att jag kanske har lite för liten volym för min VP och eventuellt bör komplettera med en volymtank.

För panelradiatorerna bör jag kunna uppskatta volymen med hjälp av dess dimensioner och volymuppgifter från liknande radiatorer men hur ska man göra med golvvärmen?

Jag har tittat i gamla instruktioner från Wirsbo Golv som förre ägaren lämnat och där hittat antal meter slang/m2 så där kan jag få fram volymen och golvvärmen är kopplad via pushers så sekundärsidan lever ju ett "eget liv" med lite inblandning från primärsidan.

Ska man vi volymberäkningen för systemet räkna hela volymen pÃ¥ golvvärmen, bortse frÃ¥n sekundärkretsens volym eller...?  Sc:,h
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig först.
----------------------------------------------------
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=389&H=&View=Pulse
Thermia Diplomat TWS 10. 175m akt hål. (Igångkört 07-11-24 14:14)
Villa 2 våningar + källare.
Vån 1: ca 105 kvm. rad + golvvärme*2
VÃ¥n: ca 60 kvm med radiatorer.
Källare ca 45 kvm rad + golvvärme
På golvvärmeslingorna sitter pushers.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Volymberäkning, blandat radiatorer och golvvärme.
« Svar #1 skrivet: 27 december 2007, 16:41:35 »
Ska man vi volymberäkningen för systemet räkna hela volymen pÃ¥ golvvärmen, bortse frÃ¥n sekundärkretsens volym eller...?  Sc:,h

Jag skulle inte räkna med golvvärmens volym när jag beräknar volymen. Skälet till det är att shunten "lever sitt eget liv" och det är ju inte säkert att den behöver värme bara för att värmepumpen går.
Den volym som är intressant ur värmepumpens "synvinkel" är den volym som den kan jobba med utan att störas av annan reglering (såsom golvvärmeshunten). Räkna med att du behöver 20-25l vattenvolym för varje kw som värmepumpen ger.

Lite volymer på olika raddar finns under teknisk info för respektive modell
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymberäkning, blandat radiatorer och golvvärme.
« Svar #2 skrivet: 27 december 2007, 21:06:11 »
Husk rör til radiatorer og frem til gulvvarme.
Rör, jern
1/2" rør = 0,273 liter pr meter
3/4" rør = 0,366 liter pr meter
1" rør = 0,581 liter pr meter

Kobber:
12 mm = 0,078 liter pr meter
15 mm = 0,132 liter pr meter
18 mm = 0,201 liter pr meter
22 mm = 0,314 liter pr meter
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Jabu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Volymberäkning, blandat radiatorer och golvvärme.
« Svar #3 skrivet: 28 december 2007, 08:34:37 »
Den volym som är intressant ur värmepumpens "synvinkel" är den volym som den kan jobba med utan att störas av annan reglering (såsom golvvärmeshunten).

Ok, det stämmer bra med mina egna tankar det som kullkastar det lite är att jag har en pusher med regulatorventil (regulatorn borttagen) som står i ett fast läge så den borde egentligen inte "störa" värmepumpen. Å andra sidan så kan jag ju strunta i golvvärmevolymen och se till att övrig volym är nog stor.
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig först.
----------------------------------------------------
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=389&H=&View=Pulse
Thermia Diplomat TWS 10. 175m akt hål. (Igångkört 07-11-24 14:14)
Villa 2 våningar + källare.
Vån 1: ca 105 kvm. rad + golvvärme*2
VÃ¥n: ca 60 kvm med radiatorer.
Källare ca 45 kvm rad + golvvärme
På golvvärmeslingorna sitter pushers.

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymberäkning, blandat radiatorer och golvvärme.
« Svar #4 skrivet: 28 december 2007, 11:40:44 »
Jag har ett liknande system. Dock så står min "termostat" till golvvärmen på steg 8 av nio. Då tycker jag att man kan gått räkna med volymen i golvvärmekretsen också. Det är bara vid slutet av värmeproduktionen som den hindrar fullt flöde.
Har själv 20mm slang = ca 3dl/m rör.

Nu har jag beställt en ukv 100 för att få lite mer volym. Blir snålt med golvvärme uppe och ett par raddar + en fläktkonvektor i källaren.
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad PGillie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Volymberäkning, blandat radiatorer och golvvärme.
« Svar #5 skrivet: 29 september 2009, 10:34:27 »
Kan någon hjälpa mig med hur lång slang man använder per kvm för golvvärme. Anledningen är att jag behöver räkna ut volymen för att som om det kvävs en extra volymtank om jag skall ansluta en luft-vattenpump till min golvvärme.
Hoppas nÃ¥gon kan hjälpa mig med det.  Tack!
P.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Volymberäkning, blandat radiatorer och golvvärme.
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2009, 12:54:54 »
Kan någon hjälpa mig med hur lång slang man använder per kvm för golvvärme. Anledningen är att jag behöver räkna ut volymen för att som om det kvävs en extra volymtank om jag skall ansluta en luft-vattenpump till min golvvärme.
Hoppas nÃ¥gon kan hjälpa mig med det.  Tack!
P.

Det beror pÃ¥ vilket CC som slangarna läggs med. Med 20mm slang brukar CC avstÃ¥ndet vara 25cm medans man med 16  och 17mm slang använder 20cm. Med 20mm slang blir dÃ¥ längden 3m per m2 och med 16/17mm slang 4m per m2. Sen tillkommer det lite slang i matningen till och frÃ¥n respektive slinga men det är ganska marginellt i totalen.

En 20mm slang innehåller 0,2l vatten per meter och 16mm och 17mm slang innehåller 0,11l respektive 0,12l vatten per meter
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!